http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3076150/Zwerver_met_strafblad_van_43_paginas.htmlZwerver met strafblad van 43 pagina's
DEN HAAG/GOUDA - De Haagse rechtbank heeft aan een 51-jarige dakloze Gouwenaar de veelplegersmaatregel opgelegd.
De man heeft zich eind vorig jaar schuldig gemaakt aan belediging van de politie, openbare dronkenschap op de Goudse Markt en diefstal van een croissant.
De Gouwenaar komt al 25 jaar in aanraking met de politie maar de laatste 9 jaar loopt het de spuigaten uit. Hij heeft een strafblad van 43 pagina’s opgebouwd. Daardoor was op 8 december vorig jaar de simpele diefstal van een croissant bij VD aan de Kleiweg in Gouda voldoende om de man op te sluiten in de gevangenis.
Zelf wist de man niets meer van de diefstal en de beledigingen. ,,Als je gedronken hebt, scheld je wel eens mensen uit’’, zei de man. De Gouwenaar is door zijn zwakbegaafdheid en alcoholverslaving een probleem voor de hulpverlening, ,,Ze doen niets voor mij’’, klaagde de Gouwenaar. ,,Ik krijg geen woonruimte en ga maar slapen bij het leger des heils’’.
Ook in de gevangenis is de man niet gelukkig, ,,Ik heb het binnen en buiten niet naar de zin’’. Hij liet weten het liefst naar een zorgboerderij in het Drentse Beilen te verhuizen. Probleem is dat een plaats in de zorgboerderij op problemen kan stuiten bij de financiering. Intussen wordt de Gouwenaar steeds somberder. ,,Ik heb niet eens een foldertje van die boerderij gekregen’’, zei de man. ,,Ik zit maar te piekeren over die onzekerheid’’.
De rechtbank besloot daarom tot een snelle beslissing en legde de man overeenkomstig de eis van het openbaar ministerie de veelplegersmaatregel op. Ook advocaat mr. .P. Meijers kon zich daarin vinden omdat er ’iets moest gebeuren’.