Brandweerlieden beklimmen Mont Blanc Door Pieter Buss
APELDOORN - "Eigenlijk kan ik helemaal niet tegen kou", bekent brandweervrouw Marieke Sikkens (33) schoorvoetend. Opmerkelijk, want ze moet deze zomer bestand zijn tegen bitterkoud weer. Wat wil namelijk het geval? De stoere Zwolse maakt zich met 23 andere brandweerlieden op voor de beklimming van de Mont Blanc: met 4807 meter de hoogste puist van Europa. Ronald Naar, gepokt en gemazeld in het klimwereldje houdt z’n hart vast: "Je moet niet denken: kijk ons eens even stoer doen op de berg."
Ook Sikkens ouders zullen slapeloze nachten hebben van haar naderende avontuur op deze immense hoogte, met tal van diepe afgronden, gletsjerspleten en afbrokkelend steen als verraderlijke hindernissen. ,,Toen ik mijn vader over het plan vertelde, kwam hij binnen vijf minuten met filmpjes op internet van allerlei ongelukken. Hier, kijk: vijf mensen omgekomen bij lawines! Hij vindt het niet bepaald een goed plan…’’
Desalniettemin trekken de brandweervrouw, en collega-spuitgasten uit het hele land in juli de stoute schoenen aan. Of beter gezegd: de stijgijzers onder. Voor tien dagen wordt het brandweerpak verruild voor de noodzakelijke thermokleding, handschoenen en muts.
Deze dinsdag geeft ze op de brandweerkazerne van Apeldoorn met teamleider logistiek en techniek Tijs van Wijk (32) alvast een ‘voorproefje’ van wat hen in de Franse Alpen te wachten staat. Met touwen om de nek, en helm op, beklimt het duo de hoogtewerker van de brandweerwagen. Leuk voor de foto natuurlijk, maar het echte werk zal heel wat pittiger zijn, om het nog voorzichtig uit te drukken.
Van Wijk en Sikkens sloven zich al vele maanden uit om niets aan het toeval over te laten. Onlangs liep de brandweervrouw nog met twintig kilo zand in haar rug, om aan kracht en uithoudingsvermogen te winnen. Beiden hebben sterke affiniteit met buitensporten. De Zwolse woonde in het verleden vijf jaar in Andorra, waar ze buitensportinstructeur was. Nooit eerder bedwong ze een berg hoger dan 2800 meter. ,,De Mont Blanc staat nog op m’n wensenlijstje.’’ En Thijs? Die zint op revanche. De sportieveling begon vier jaar geleden aan de Tour de Mont Blanc, een tiendaagse wandeltocht rondom de beroemde reus. Wegens een knieblessure moest hij toentertijd zijn uitdaging staken.
Op de Mont Blanc kan het spoken. Ooit schijnt het er –50 graden geweest te zijn. Sikkens krimpt ineen bij die gedachte. En Van Wijk? Die is ook al geen liefhebber van de kou, al is hij als fanatieke wintersporter wel wat gewend…
De monstertocht is niet alleen een enorme uitdaging, maar vooral ook een poging om zoveel mogelijk geld bijeen te halen voor de Stichting Brandweer zonder Grenzen. Deze organisatie stelt materieel beschikbaar voor brandweerorganisaties in ontwikkelingslanden en geeft ter plekke trainingen, bijvoorbeeld in Sri Lanka of Gambia.
De door de wol geverfde bergbeklimmer Ronald Naar waarschuwt de brandweerlieden desgevraagd voor onderschatting. ,,Ze behoren tot een machoberoepsgroep met een sterke geldingsdrang. Geoefende alpinisten kunnen redelijk veilig die berg op en af. Maar er gaat toch wel eens het een en ander mis, vooral met onervaren mensen die zich enorm willen bewijzen. Die denken: kijk ons even stoer doen op de berg.’’
Gevaar schuilt ook in het sterk veranderlijke en soms extreme weer op de Mont Blanc, die volgens Naar op zichzelf ‘niet zo heel ingewikkeld is’. ,,Afgelopen zomer ben ik er met mijn kinderen van 15 en 17 jaar geweest. Tijdens de afdaling sloeg de bliksem ineens in. 25 Meter van ons vandaan vielen een dodelijk slachtoffer en drie gewonden. Mijn zoon die over het randje keek, zag die man worden weggeslingerd en omlaag vallen. Toen stonden we even op de aardbodem te shaken…’’
Kijk voor meer informatie op:
www.brandweer-expeditie.nl Giften kunnen worden gestort op rekeningnummer 682801607 ten name van C.E. Vaartjes/Mont Blanc.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3688408/__Brandweerlieden_de_Mont_Blanc_op__.html?p=17,2