http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3147376/Bus_niet_gevaarlijk_voor_auto_met_pech.htmldinsdag 14 april 2009
'Bus niet gevaarlijk voor auto met pech'
Door RAFFI TRAPMAN
GROENE HART - Op het gemak een lekke band verwisselen op de vluchtstrook van de A12 is er niet meer bij.
In de spits is dit het domein van de snelwegbus die rijdt tussen Reeuwijk en Utrecht.
Om over de hulpdiensten die in geval van nood het extra asfalt pakken, nog maar te zwijgen.
Ook rukt de spitsstrook op. Hierdoor moet de automobilist met pech het doen met 'slechts' een vluchthaven. Net als op de N11, waar de vluchtstroken ontbreken. Het veiligheidsgevoel staat onder druk, bevestigt de ANWB. Toch ziet de belangenorganisatie voor de automobilist wel voordelen. ,,Er is sprake van een betere doorstroming. Een stad als Utrecht moet bereikbaar blijven,'' zegt Annelies Tichelaar.
De komst van de snelwegbus op de A12, die in de toekomst ook stopt ter hoogte van Waarder en Montfoort, tast volgens haar de vluchtstrook maar ten dele aan. ,,Wanneer wij recht in de leer zijn, zeggen we: al het extra gebruik van de vluchtstrook doet af aan waar deze echt voor is bedoeld. Je ziet dat nu af en toe een bus over de vluchtstrook gaat. Maar het blijft mogelijk voor de weggebruiker om daar veilig te staan.''
Dat is ook de overtuiging van Dominique Simhoffer van het Platform Utrecht Bereikbaar, de organisatie die de snelwegbus op de vluchtstrook van de A12 heeft geïntroduceerd. ,,Onze chauffeurs zijn opgeleid door de ANWB en de KLPD. Zij hebben geleerd hoe met onveilige situaties om te gaan en ze staan in direct contact met de meldkamer van Connexxion.''
Simhoffer: ,,De bus mag maximaal 50 kilometer per uur rijden op de vluchtstrook, met die beperking dat deze 20 kilometer per uur sneller mag gaan dan het overige verkeer. De bus moet altijd dimlicht hebben en mag bij minder dan tweehonderd meter zicht door mist of sneeuwval de vluchtstrook niet op.''
Toch krijgt het voorbeeld van de snelwegbus ongewenst navolging. ,,We hebben een keer gehad dat de auto's achter de bus aan de vluchtstrook op reden. Dat vraagt om extra handhaving. Bovendien gaan wij op de achterkant van de bus duidelijk aangeven dat deze ontheffing heeft om over de vluchtstrook te rijden.''
Dat handhaven is een taak van de KLPD. Ook daar maakt men zich niet druk om de veiligheid van de automobilist met pech. ,,Wij houden toezicht op de snelheid van de bus. Als blijkt dat een vervoerder zich niet aan de voorgeschreven maximum snelheid houdt, melden wij dit aan het ministerie (Verkeer en Waterstaat, red.). Dat kan leiden tot intrekken van de ontheffing,'' aldus een woordvoerder.
,,Rijkswaterstaat houdt toezicht met camera's bij vluchtstroken die bij veel verkeer spitsstroken worden. Komt hier iemand met pech te staan, dan gaat de spitsstrook tijdelijk dicht. Langs de rijbaan zijn vluchthavens te vinden. Heb je pech, probeer die dan te bereiken. Lukt dat niet, dan treedt het incidentmanagement in werking. Er gaat meteen een berger rijden om het voertuig weg te krijgen.''
Dat de vluchtstrook niet per definitie onveiliger is geworden, blijkt uit harde cijfers van Rijkswaterstaat. Proeven waarbij een lijnbus die de file passeerde, leidden niet tot aantoonbare extra verkeersonveiligheid. Die conclusie gaat overigens alleen op wanneer aanvullende maatregelen zijn getroffen, zoals vluchthavens voor de automobilist met pech en gedragsregels voor de buschauffeur.
Staat een automobilist ondanks alle geboden alternatieven toch met pech stil op de vluchtstrook, en de snelwegbus verschijnt aan de horizon, dan nog is er geen noodsituatie. Simhoffer: ,,De chauffeur kan invoegen om na de auto met pech zijn weg te vervolgen over de vluchtstrook.''