Hasselter detective onder zware verdenkingdoor Henk Wageman. maandag 04 mei 2009 | 06:02
Tekstgrootte
HASSELT - Sander van Betten van het detectivebureau K2 uit Hasselt is afgelopen week in staat van beschuldiging gesteld.
De aanklacht luidt heling van informatie. Maar de Hasselter detective is zich van geen kwaad bewust.
Vorige week dinsdag stond de nationale recherche uit Den Haag om 06.30 uur voor de Hasselter deur van Van Betten. Vier uur lang werden al diens dossiers gefotografeerd. Materiaal van Peter R. de Vries en over Edwin de Roy van Zuydewijn werden tijdens de inval geconfisqueerd.
Officieel heeft Van Zetten nog niet gehoord, waarom hij wordt beschuldigd van heling van informatie. De nationale recherche viel tegelijkertijd het huis in bij een ander detectivebureau in Doetinchem, Cipol. De Achterhoekse directeur Ton Hendriks en zijn medewerker zijn inmiddels achter slot en grendel gezet en nog niet vrijgelaten.
Van Betten: "Het is algemeen bekend dat ik weleens wat voor Cipol doe. Ik sta dus op hun computer. Mogelijk heeft de nationale recherche gedacht dat ik voor Cipol werkte.''
De recherche verdenkt Van Betten o.a. informatie te hebben vergaard door derden te vragen politiedossiers te doorzoeken. Van Betten: "Hendriks is een oud politieagent en heeft nog veel connecties in die wereld. Zelf maak ik nooit gebruik van politieagenten. De verdenking is dus nergens op gebaseerd.''
Vandaag dient voor de Raadkamer in Utrecht een zitting, waarin Van Betten en diens advocaat Willem Bongers uit Ommen de vier in beslag genomen computers, usb-sticks, etc, terug eisen. "Gebeurt dat niet, zullen we een kort geding aanspannen'', aldus de Hasselter detective.
Van Betten vermoedt dat recherche voornamelijk geďnteresseerd is in de verzamelde informatie over Edwin de Roy van Zuydewijn, de ex-partner van prinses Margarita. "Op een van de formulieren van de agenten zag ik 'Operatie Knobbelzwaan' staan. Die zwaan kwam vroeger voornamelijk in de hofvijvers voor en is wit met een oranje snavel'', zegt Van Betten, die woordvoerder is van de circa 40 detectivebureaus in Nederland.
De Hasselter heeft bijna dagelijks contact met De Roy van Zuidewijn. De nationale ombudsman onderzoekt momenteel de klacht van de ex van prinses Margarita, dat hij al jaren wordt gevolgd en dat hij doelbewust in zijn zakelijk leven wordt gedwarsboomd. Van Betten "In 2003 heb ik al aangetoond dat De Roy van Zuidewijn wel degelijk werd gevolgd. Voor Peter R. de Vries maak ik veel verborgen opnames en ook in de zaak De Roy van Zuydewijn heb ik voor De Vries onderzoek gedaan. Overigens is mijn rapport al op televisie verschenen. daar is niets geheims aan.''
Door de inval van de rijksrecherche kan Van Betten zijn werkzaamheden niet meer verrichten. "Dit kost me duizenden euro's per maand.
Peter R. de Vries zegt het onderzoek rustig af te wachten. Hij ontkent over geheime informatie over De Roy van Zuydewijn te beschikken. Volgens de SBS-coryfee doet hij nooit zaken met Ton Hendriks van het bureau Cipol. De rijksrecherche wil niet reageren op de invallen in Hasselt en Doetinchem.
http://www.destentor.nl/regio/nwoverijssel/4912486/Hasselter-detective-onder-zware-verdenking.ece