Uit de media 2009

Auteur Topic: Uit de media 2009  (gelezen 555680 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #780 Gepost op: 12 mei 2009, 11:10:02
De politie heeft in Amsterdam onlangs een beroepscrimineel
opgepakt die nog 8,5 jaar gevangenisstraf tegoed had.
Hij werd gezocht in verband met grootschalige witwaspraktijken.
Hij had nog een straf van vier jaar cel uitstaan.
Ook stond er een internationaal opsporingbevel naar hem uit
wegens een veroordeling voor drugshandel.
Frankrijk heeft verzocht om zijn uitlevering.

Bron: de Stentor dinsdag 12 mei 2009
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #781 Gepost op: 12 mei 2009, 11:27:37
Vier gewonden bij brand in Zutphen

dinsdag 12 mei 2009 | 08:49 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 mei 2009 | 09:11

Tekstgrootte  

ZUTPHEN - In een schurencomplex tussen de Kappijne van de Coppellostraat en de Mackaystraat in Zutphen heeft gisteravond brand gewoed. Vier mensen moesten naar het ziekenhuis. De brand in een schuur behorend bij een woning aan de Kappijne van de Coppellostraat werd omstreeks tien over negen bij de brandweer gemeld.

Tevens werd melding gemaakt dat er mogelijk nog mensen in de brandende schuur aanwezig waren. De brandweer was snel ter plaatse en constateerde dat er niemand meer in de schuur aanwezig was. Het vuur was binnen een kwartier onder controle. Drie vogels konden uit een naast gelegen schuur worden gered. Sommige omwonenden hadden geprobeerd om de brand te blussen, anderen hielden met de tuinslang hun schuurtje nat. Daarbij ademden drie mannen en een vrouw te veel rook in. Zij werden alle vier per ambulance voor controle naar het ziekenhuis in Zutphen overgebracht.

De schuur brandde vrijwel volledig uit. Naastgelegen schuren liepen schade op. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend, de politie heeft een onderzoek ingesteld. Stichting Salvage werd ingeschakeld voor de schadeafhandeling.

http://www.destentor.nl/regio/zutphen/4956316/Vier-gewonden-bij-brand-in-Zutphen.ece


guest4965

  • Gast
Reactie #782 Gepost op: 12 mei 2009, 15:05:03
Jongen (14) neergestoken op school in Almere

ALMERE - Op Scholengemeenschap Echnaton Almere in Almere is dinsdag een 14-jarige jongen neergestoken. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Dat liet de politie dinsdag weten.

De jongen is door een onbekende dader neergestoken die nog voortvluchtig is.

De politie kon nog niet melden of het slachtoffer en de vermoedelijke dader elkaar kennen.

© ANP

http://www.nu.nl/algemeen/1962841/jongen-14-neergestoken-op-school-in-almere.html


guest4965

  • Gast
Reactie #783 Gepost op: 12 mei 2009, 17:50:14
Vader Maasmeisje overleden in gevangenis

ROTTERDAM - De vader van het zogenoemde Maasmeisje is maandagmiddag overleden in een huis van bewaring in Rotterdam. Sectie heeft uitgewezen dat de 49-jarige man een natuurlijke dood is gestorven.

Dat heeft een woordvoerder van het parket in Den Haag dinsdag meegedeeld.

De vader van de 12-jarige Gessica werd in 2007 door de rechtbank in Rotterdam veroordeeld tot acht jaar celstraf en tbs wegens doodslag op het meisje. Hij zou haar in juni 2006 hebben gedood.

Rivier
Lichaamsdelen van het meisje werden in de Maas gevonden. Volgens de rechtbank zou de man de lichaamsdelen van zijn kind stevig verpakt en met stenen verzwaard in de rivier hebben gegooid.

De exacte doodsoorzaak van Gessica werd nooit vastgesteld. De vader heeft nooit toegegeven het misdrijf te hebben gepleegd.

Gessica
Het Maasmeisje kreeg landelijke bekendheid en zorgde voor grote opschudding. Mensen herkenden Gessica in een op de televisie getoonde reconstructie van het hoofd van het 'Maasmeisje'. Het bekend worden van haar identiteit leidde tot aanhouding van haar vader.

De man ging in beroep tegen de straf die de rechtbank hem opgelegde. De zaak bij het gerechtshof in Den Haag liep nog, maar is door het overlijden beëindigd. Het Openbaar Ministerie (OM) zal in een laatste zitting de eigen niet-ontvankelijkheid eisen.

Psychisch
Advocaat Casper Jongsma kreeg maandag te horen dat er problemen waren met zijn cliënt. Dinsdag hoorde hij dat de vader van het Maasmeisje een natuurlijke dood was gestorven.

Volgens Jongsma kampte zijn cliënt vooral met psychische problemen en was hem niets bekend over bijvoorbeeld hartklachten. Wel wilde hij in hoger beroep om een onderzoek naar de gezondheid van de 49-jarige man vragen.
© ANP

www.nu.nl/algemeen/1962980/vader-maasmeisje-overleden-in-gevangenis.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #784 Gepost op: 12 mei 2009, 17:51:40
10-05-2009 Prio 1 P 1 FLATBRAND KOMETENLAAN 401 BHV (Classificatie: grote brand) (GRIP: 1) Eenh:
  Adres: Kometenlaan 401, Bilthoven


Twee woningen onbewoonbaar na grote brand

Bilthoven - De gemeente heeft twee appartementen voorlopig onbewoonbaar verklaard in de flat aan de Kometenlaan waar afgelopen zondag brand woedde. Twee andere appartementen moeten eveneens grondig worden hersteld. De verwachting is dat de bewoners van de andere zeven appartementen over enkele dagen weer naar hun huis terug kunnen.

De woonstichting SSW begeleidt de bewoners die afgelopen zondag niet terug konden naar hun huis na de brand in een appartementencomplex aan de Kometenlaan. Samen met de verzekeraars en de bewoners inventariseren zij wat er moet gebeuren om de mensen zo snel mogelijk weer thuis te krijgen. Voor de zwaarst gedupeerden wordt vervangende woonruimte geregeld.

De gemeente organiseert deze week een inloopbijeenkomst voor de bewoners van de flat waar de brand woedde. Daar kunnen vragen gesteld worden aan deskundigen en ervaringen worden uitgewisseld.

Op dit moment is nog onduidelijk hoe groot de schade is. Experts zijn nog bezig om dit in kaart te brengen. Ook is de oorzaak van de brand nog onbekend. De recherche doet hier onderzoek naar.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/96734


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #785 Gepost op: 12 mei 2009, 20:53:05
Zaak uit 2008:
VERDACHTE ZAAMSLAG (16) BEKENT

MIDDELBURG - De 16-jarige jongen uit Zaamslag die wordt ver-
dacht van moord/doodslag op de 56-jarige Peter Herwegh in
Zaamslag heeft zijn daad bekent. Dat heeft het Openbaar Mini-
sterie (OM) in Middelburg bevestigd.
 
De verdachte behoort tot een flinke groep jongeren die tijdens de
Koninginnenacht voor relletjes zorgde in de Zeeuws-Vlaamse
plaats. Hij zou Herwegh met een hamer op het hoofd hebben ge-
slagen nadat deze de jongeren had aangesproken op hun gedrag.
Hij en een Terneuzenaar (17) zitten vast in verband met de zaak.
 
Het onderzoek naar de zaak is nog in volle gang. Op 7 mei maakte
het OM bekend dat de jongen uit Zaamslag onderworpen zal wor-
den aan onderzoeken door een psycholoog en een psychiater.
 
De omgekomen Peter Herwegh werd afgelopen zaterdag in besloten kring gecremeerd.

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=7976

Twee jaar jeugddetentie voor doodslag Zaamslag

Gepubliceerd: vandaag 20:36

Het gerechtshof in Den Haag heeft de 17-jarige Michiel de K. dinsdag tot twee jaar jeugddetentie veroordeeld voor doodslag. De jongen sloeg in de nacht van 29 op 30 april vorig jaar in het Zeeuws-Vlaamse Zaamslag de 56-jarige Peter Herwegh met een hamer op het hoofd. De man overleed daardoor.

De rechtbank Middelburg had De K. ook al veroordeeld tot 24 maanden jeugddetentie. De advocaat-generaal eiste in hoger beroep vier jaar celstraf, waarvan een jaar voorwaardelijk, onder toepassing van het strafrecht voor meerderjarigen.

http://www.depers.nl/binnenland/306753/Twee-jaar-jeugddetentie-voor-doodslag-Zaamslag.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #786 Gepost op: 12 mei 2009, 20:56:00
Tot 12 jaar geëist tegen beruchte Chinese bende

gepubliceerd op 12 mei 2009 18:40, bijgewerkt op 18:43

DEN BOSCH - Justitie heeft dinsdag voor de rechtbank in Den Bosch celstraffen tot twaalf jaar geëist tegen elf vermeende leden van een Chinese criminele organisatie.

De bende hield zich volgens het Openbaar Ministerie (OM) bezig met mensensmokkel, afpersing en productie van en handel in XTC. Ook zijn bij de vermeende bendeleden wapens gevonden en wordt enkelen van hen betrokkenheid verweten bij een dodelijke schietpartij in Kerkrade in april 2004.

De leider van de criminele organisatie zou een man zijn die bekend staat als Peter uit Eindhoven. De organisatie is volgens de officier al heel lang berucht bij de Chinese gemeenschap in Nederland. De reputatie van deze bende was een wapen op zich: mensen waren er net zo bang voor, zei de openbaar aanklaagster.

Van de twaalf verdachten woonde er maar één de rechtszaak bij: een 23-jarige Chinees die geen vast adres heeft in Nederland. Hij zou zijdelings betrokken zijn geweest bij de schietpartij in Kerkrade, maar het OM vroeg hem vrij te spreken omdat er onvoldoende bewijs tegen hem is.

Net als zijn medeverdachten was de Chinees sinds november 2006 op vrije voeten. De meeste vermeende bendeleden zijn na de schorsing van hun voorlopige hechtenis in vreemdelingbewaring genomen en Nederland uit gezet. Om ervoor te zorgen dat ze hun proces in vrijheid konden bijwonen, zou het OM hen een vrijgeleide verschaffen.

Toch waren ze niet bij de rechtszaak aanwezig. Volgens hun advocaten was dat uit geldgebrek of omdat ze geen visum durfden aan te vragen. De Chinese autoriteiten zouden dan te weten komen waarvoor ze naar Nederland moesten en dat zou tot strafvervolging in eigen land kunnen leiden.

Het OM eiste de hoogste straf tegen de 42-jarige meewerkend voorman van de bende. Hij gaf volgens de aanklaagster feitelijk leiding aan de organisatie en had regelmatig telefonisch contact met de 54-jarige Peter uit Eindhoven, tegen wie de officier acht jaar cel eiste.

De verdachten in deze zaak zijn al in 2005 opgepakt. Het OM heeft daarom lagere straffen geëist dan het aanvankelijk in gedachten had. De zaak gaat woensdag en donderdag verder met de pleidooien van de advocaten.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1197287.ece/Tot_12_jaar_geeist_tegen_beruchte_Chinese_bende


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #787 Gepost op: 12 mei 2009, 21:02:27
Brandweer Rotterdam bevrijdt kat van reclamebord

Gealarmeerd door bezorgde voorbijgangers moest dinsdag de ladderwagen eraan te pas komen om de kater van een ruim vijf meter hoog billboard- met nota bene reclame voor een bekende kattenvoerfabrikant - aan de Blaak te bevrijden.


Foto: Capital Photos Ads door Google

Een 'kat in de boom' is voor de Rotterdamse brandweer bijna dagelijkse kost, maar 'kat op een billboard' was ook voor de brandweer uit de Maasstad een primeur.

Of de klimkat was gelokt door de smakelijke reclame-afbeelding van een bak Whiskas kattenvoer, is niet bekend.

Het angstige beestje is inmiddels weer heelhuids bij z'n bazinnetje terug.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3904022/__Effectieve_reclame__.html?p=1,2


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #788 Gepost op: 12 mei 2009, 22:17:08
http://www.burgemeesters.nl/node/2119

Terugblik wethouder Fellinger op familiedrama in Tolbert

Harry Fellinger, loco-burgemeester in Leek

“Op de begraafplaats heb ik het voor mijzelf een plek gegeven”

Harry Fellinger is wethouder in de gemeente Leek. Als derde locobur-gemeester werd hij in augustus 2005 geconfronteerd met een familie-drama in Tolbert, een drama dat hem tot op de dag van vandaag raakt. Een terugblik op een ingrijpende gebeurtenis.

Burgemeester Siepie de Jong zit tegen het einde van haar periode als burgemeester van Leek, wanneer ze op het laatste moment besluit om een vakantie van twee weken naar IJsland te boeken. ‘Het was mid-denin de vakantieperiode. Mijn collega-wethouders waren ook op va-kantie. De burgemeester leek het in eerste instantie wel wat bezwaarlijk dat ik alleen zou achterblijven, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen. Er gebeurt immers toch nooit wat?’ Ondanks de aanvankelijke laconieke reactie neemt Fellinger zijn taak uiterst serieus. ‘Ik was een aantal dagen later op bezoek in het Academisch Ziekenhuis in Gronin-gen, toen ik werd gebeld. Ik had besloten om mijn telefoon vanwege het piket dat ik draaide toch niet uit te zetten, ondanks alle bordjes die dat verboden.’ Het telefoontje is kort en onheilspellend. ‘Ik werd summier geïnformeerd. In Tolbert had zich een familiedrama voltrokken, waarbij in elk geval twee kinderen waren omgekomen. Ik moest direct naar Leek komen, daar zouden we verder zien.’

Op weg naar Leek denkt Fellingers aan hetgeen hem te wachten staat. ‘Op dat moment was er nog veel onduidelijk. Natuurlijk denk je ook “wat overkomt mij nou?” Maar die verbazing zakt al snel weg, als je je realiseert dat het om een paar jonge kinderen gaat. Het gaat écht ergens om. Die kinderen maken het voor iedereen extra emotioneel en geladen. Niet alleen voor de familie of de omwonenden. Ook voor mij als locoburgemeester. Je weet diep van binnen dat je je gezonde ver-stand moet gebruiken, maar de betrokkenheid van kinderen maakt dat niet eenvoudig. In dat opzicht is het makkelijker om een asbestbrand aan te moeten pakken dan iets emotioneels als een familiedrama.’ Op het gemeentehuis aangekomen, treft Fellinger de GGD, de politie en een aantal mensen van de afdeling voorlichting. Het crisisteam wordt opgestart.

Overleden kinderen
In de eerste vergadering worden langzaam maar zeker de contouren van het drama duidelijk. ‘Maandagmiddag 1 augustus 2005 kreeg de meldkamer om kwart over drie het bericht dat er ruzie was geweest op een adres in Tolbert. Een vrouw was daarbij uit de woning naar de buren gevlucht. De buurtagent van Tolbert is toen samen met de buurtagent van Leek naar het adres gegaan om de vrouw te horen. Zij ver-telde dat zij geslagen was door haar vriend, die nog bij de kinderen was. De buurtagent is vervolgens naar het adres gelopen om de kinde-ren op te halen. De buitendeur stond nog open. Hij is naar binnen ge-gaan, heeft de dader aangetroffen met de lichamen van de twee overleden kinderen. De dader is toen direct gearresteerd.’ Volgens Fellinger heeft het drama zich voor de buitenwereld volstrekt onverwacht vol-trokken. ´Die ochtend hadden buurtbewoners de kinderen nog in de zon zien buiten spelen, ´s middags waren ze vermoord. De moeder woonde net sinds twee weken in Tolbert, bij haar nieuwe vriend. Zij kwam oorspronkelijk uit Haarlem. Ze werd al een tijd gestalkt door haar ex, die de voogdij over de kinderen was kwijtgeraakt.´

Fellinger leunt in het team sterk op de politievoorlichter en de mensen van de GGD. ‘De GGD-ers brachten de nodige ervaring met maatschappelijke onrust mee. Dat was kennis die hier goed van pas kwam. In onderling overleg besloten we dat we diezelfde maandagavond nog een persconferentie zouden organiseren. Voor de volgende dag stond een bijeenkomst voor de bewoners op de agenda. Iedereen hielp om dat voor elkaar te krijgen. Het was middenin de vakantieperiode, maar in de hele organisatie namen mensen de taken van afwezige collega’s op zich. Iedereen die geen vakantie had kwam spontaan naar het gemeentehuis om de handen uit de mouwen te steken. Er was een grote saamhorigheid. De secretaresses waren er, het GBA werd opengesteld. Iedereen droeg zijn steentje bij. Tot en met de brandweer, die nog heeft geholpen om de uitnodigingen voor die bewonersbijeenkomst te bezorgen.’ Met de burgemeester die op dat moment op IJsland zit heeft de wethouder geen contact. ‘Ze was ook écht niet te bereiken. Boven-dien zou ze minimaal twee dagen onderweg zijn voordat ze in Leek zou kunnen zijn. Dat had dus ook in dat opzicht niet zoveel zin gehad.’
Nadat Fellinger de pers te woord heeft gestaan in de raadzaal, gaat hij bij de politieagenten langs die op de plaats van het delict aanwezig zijn geweest. ´Mensen vergeten soms wel wat de impact van zoiets op de hulpverleners kan zijn. Een van de politieagenten was zelf een aantal maanden eerder een kindje verloren. Dat kwam enorm hard bij hem aan.´

Collegiale steun
Op dinsdag ontvangt Fellinger uit onverwachte hoek steun. ‘Ik was redelijk onvoorbereid. We hebben wel eens een oefening gedraaid, maar je stapt er toch vrij blanco in. Dat zijn de oefeningen met een brand in Zevenhuizen als casus. Niet dit soort emotionele situaties. Daarom was het fijn toen burgemeester Ernst Bakker uit Hilversum mij belde, die een aantal maanden daarvoor een familiedrama had mee-gemaakt. Hij gaf mij het gevoel dat ik er niet alleen voor stond. Hij wist wat ik meemaakte. Dat vergeet ik nooit meer. Ook van veel collega’s uit de regio kreeg ik steun. Het feit dat mensen even van zich laten horen, dat geeft je op die kwetsbare momenten een enorme steun in de rug.’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #789 Gepost op: 12 mei 2009, 22:17:21
VERVOLG

Bijeenkomst
Terwijl de gemeente zich voorbereidt op de bijeenkomst met de bewo-ners, wordt de moeder in het ziekenhuis behandeld. ´Zij had haar en-kel gebroken, omdat ze tijdens de psychose van haar vriend van het balkon naar de benedenburen was gesprongen. De politie bewaakte haar vervolgens in het ziekenhuis, omdat ze de zaak inzichtelijk wilden krijgen en bovendien de ex in Tolbert rondspookte. Hij wilde haar nadrukkelijk ter verantwoording roepen. De politie heeft geprobeerd om haar voor haar eigen veiligheid zo lang mogelijk in het ziekenhuis te houden. Todat het duidelijk was dat ze zelf wegwilde en ze haar moes-ten laten gaan.´

De bijeenkomst op de dinsdagavond wordt door veel bewoners bezocht. ´We hebben bewust de pers buiten de deur gehouden, om te voorkomen dat ze de emoties zouden aanwakkeren. Verder hadden wij mensen van Slachtofferhulp in de zaal, waar men desgewenst op kon terugvallen. Vooraf hebben we ons wel de vraag gesteld of het zinvol was om een bijeenkomst te houden, als er nog zoveel onduidelijkheden in het onderzoek zouden zijn. Toch hebben we besloten om de bewo-ners wel bij elkaar te roepen, omdat de ervaring leert dat het niet zozeer onze bijeenkomst zou moeten zijn, maar we het vooral voor de bewoners moesten organiseren. Als zij stoom kunnen afblazen, hun emoties kunnen delen, hun verbazing kunnen uiten en hun ontsteltenis kunnen laten voelen, dan is het zinvol om de avond te organiseren. Je wordt in die setting als locoburgemeester dan de pater familias, de burgervader. Daar willen ze tegenaan praten. Je vertegenwoordigt de gemeente, daar houdt men zich aan vast. Ik vind ook dat ze dat mogen in dit soort situaties. Dat mogen ze van je verwachten. Zo heb ik mij dan ook opgesteld.´ Ondanks het strenge persbeleid weet een journalist toch binnen te komen. Fellinger staat hem op onorthodoxe wijze te woord. ´Hij vroeg mij “wat was de teneur van de avond?”. Waarop ik hem vertelde dat ik van de bewoners had begrepen dat men erg teleurgesteld was over zijn tendentieuze berichtgeving. Men stoorde zich niet zozeer aan de berichtgeving over de omwonenden die ge-emotioneerd waren, maar vond wel dat de woorden niet het gevoel weerspiegelden dat mensen bij die emoties hadden. Daarna heb ik hem niet meer gezien.’

Begrafenis
Ondertussen maakt de verstoorde relatie tussen de moeder en haar ex de afwikkeling van de crisis het er niet eenvoudiger op. ‘Een van de politiemensen kon gelukkig aardig goed met de vader overweg. Zowel de vader als de moeder wilden de uitvaart doen. Daar hebben wij een modus voor kunnen vinden, door twee herdenkingen te organiseren. ’s Morgens voor de vader, ’s middags was de herdenking met de moeder erbij. Vanuit de middagdienst zijn de kinderen ook echt begraven. Ik ben zelf niet bij die uitvaartdiensten geweest. Dat heb ik bewust niet gedaan, omdat ik dat te privé vindt. Het is bij uitstek iets voor de familie. Bovendien zou het een moeilijke keuze zijn, want zou je in dat ge-val naar de herdenking van de vader of de herdenking van de moeder gaan? Dat zijn onmogelijke dilemma’s. De politie heeft de hele situatie rond de uitvaarten goed in de gaten gehouden, ook omdat de betrok-kenen in deze gespannen situatie erg onberekenbaar konden zijn. In de dagen erna zaten wij met een een aantal extra gevoeligheden waar je vooraf ook niet bij stilstaat. Zo kwam hier in het gemeentehuis de vraag aan de orde wat we moesten doen met alle knuffels die voor de deur van het huis waren neergelegd. De eerste tijd hebben wij ze laten staan, later zijn ze naar het gemeentehuis gebracht. Hier hebben wij de knuffels nog een aantal jaren bewaard. Opdelen vonden we ook zo gekunsteld. Tegelijkertijd wisten we niet goed wat we ermee aan moesten. Hetzelfde gold voor de condoleanceregisters die in het gemeentehuis waren getekend. Uiteindelijk hebben we besloten om de registers te kopiëren en zowel de vader als de moeder een kopie te geven. Dat zijn allemaal bijkomstigheden, waar je vooraf niet over nadenkt.’ Fellinger heeft nooit meer rechtstreeks contact met de ou-ders gehad. ‘Hen beiden heb ik destijds een brief gestuurd om mijn medeleven te betuigen. De vader heeft later nog een brief gestuurd waar ik op heb geantwoord. Maar daarna is het contact verdwenen. Ik vraag mij nog wel eens af hoe het met de moeder zou zijn. Ik heb geen idee waar zij is neergestreken en hoe het nu met haar gaat.’

Aan het eind van het jaar meldt de journalist die ook bij de bewoners-bijeenkomst was, zich weer bij de wethouder. ‘Hij wilde mij interviewen voor een terugblik op het drama. Ik heb dat geweigerd, omdat we een maand of drie voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 zaten. Ik had van de hele gemeenteraad een pluim gekregen voor het werk dat ik had verzet, maar wilde voorkomen dat het beeld zou ontstaan dat ik er een slaatje uit wilde slaan. Toen ik hem vertelde dat ik wilde voor-komen dat mensen de link zouden leggen, nam zijn interesse zienderogen af. Uiteindelijk heb ik dat gesprek nooit meer met hem gehad.’

Terugblik
‘Als ik terugkijk op het drama in Tolbert, dan is dat het meest emotionele dat ik in die zeven jaar als wethouder heb meegemaakt’, zegt Fellinger. ‘Het heeft me werkelijk diep geraakt, hoe iemand zulke jonge kinderen zoiets aan kan doen.’ Fellinger staat stil bij het contrast dat hij voelde op een afrondende bijeenkomst die hij kort na het drama had. ‘Daar waren alle betrokken partijen bijeengehaald om te evalue-ren hoe de crisis was opgepakt. Een van de aanwezigen begon daar over het feit dat hij op zijn privénummer was gebeld, terwijl hij geen piket had. Dat soort gedoe. Ik heb mij er enorm aan gestoord. Er wa-ren twee onschuldige kinderen vermoord en iemand begint over het feit dat hij een telefoontje op zijn privénummer heeft binnengekregen. Ik kon slecht tegen al die lange tenen van de instanties die op mijn pad kwamen. Na driekwart van de sessie heb ik er de brui aan gegeven en ben ik daar weggegaan.’

Het is drie jaar later, als Fellinger de crisis voor zichzelf nadrukkelijk een plek geeft. ‘De kinderen zijn begraven in de buurt van Groningen. Op een klein begraafplaatsje. Ik had heel duidelijk het gevoel dat ik daar nog een keer naartoe moest. Twee jaar geleden ben ik er heengereden. Op de begraafplaats draaide mijn maag om. Je staat daar op een stille begraafplaats met al die vraagtekens in je hoofd. De vragen blijven knagen. Want waarom moest zoiets toch gebeuren?’