http://www.telegraaf.nl/binnenland/3729624/__Treinmachinist_dronken_op_bok__.html?p=13,2za 18 apr 2009, 05:30 | 19 reacties | lees voor
Treinmachinist dronken op bok
door Fred Soeteman
ZUTPHEN - Al een uur of vijf was NS-treinmachinist Michael K. (33) aan het drinken geweest toen hij, terwijl aangebroken halveliterblikken in zijn rugtas zijn papieren doorweekten, beschonken de cabine besteeg van de intercity Schiphol-Groningen.
Doordrenkt van schuldgevoelens verscheen hij gisteren in Zutphen voor de rechtbank. Zonder advocaat: "Ik heb toch al alles bekend en ik heb niets te verbergen."
Zes blikken bier had hij 's ochtends ingeslagen. Hij had al lange tijd veel te veel gedronken, vertelde hij de rechters, maar half 2008 was het totaal uit de hand gelopen nadat zijn vader in een ruzie had geprobeerd hem te wurgen. "Toen ben ik 24 uur per dag gaan drinken."
Zijn dronkemansrit op 11 november met naar zijn eigen schatting 1000 tot 1500 passagiers, eindigde even voorbij station 't Harde toen hij een noodstop maakte. Hij wilde de conducteur via de intercom laten weten dat hij dacht dat hij iemand had aangereden. Hij greep de verkeerde microfoon zodat de passagiers alles hoorden. Onder hen bevonden zich een hoge NS-functionaris en iemand van de spoorwegpolitie, die samen met een conducteur poolshoogte gingen nemen. Een bloedproef toonde later 2 promille alcohol aan.
Officier mr. Buttinger, rekening houdend met onder meer K.'s ontslag, vorderde dat hem vier jaar de bevoegdheid wordt ontnomen om tussen de rails te werken, een werkstraf van 180 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden.
Bakken
De noodstop bij 't Harde betekende volgens Michael K. het eindpunt van een reisje dat "aan elkaar hing van rare details".
Zo wist hij niet met hoeveel "bakken" hij onderweg was. Hij meende zeven wagons te hebben geteld, maar het waren er tien. Zo kon het gebeuren dat drie ervan een paar keer 'buiten' waren gebleven toen hij was gestopt in o.a. Ermelo, waar hij niet eens moest stoppen.
Hij had flink te hard gereden, zonder reden abrupte remmanoeuvres uitgevoerd en droeg oordopjes voor muziek waardoor hij bepaalde signalen niet hoorde.
Sinds januari verblijft K. in een centrum voor verslavingszorg. "Ik heb spijt als haren op mijn hoofd." De strafeis noemde hij "niet meer dan redelijk".
Uitspraak: 29 april.