http://www.ad.nl/binnenland/3218081/Snelheidsalarm_via_GPS_later.htmlSnelheidsalarm via GPS later
Door HANS BOTMAN
HUIZEN - Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil van het ministerie van Verkeer en Waterstaat duidelijkheid over de invoeringsdatum van de intelligente snelheidsaanpassing (ISA). Met ISA, gevoed door de gegevens van Rijkswaterstaat, krijgen bestuurders via hun GPS-routesysteem in de auto een signaal wanneer er op een bepaald weggedeelte te hard wordt gereden.
VVN pleitte na een proef in 2006 voor een verplichte invoering op termijn.
,,Maar het loopt nog niet erg hard, aldus Luc Veeger van de verkeersveiligheidsorganisatie. ,,Er ontbreken op de website nog straten en soms wordt de snelheid verkeerd weergegeven.
Op de website zouden de gegevens beschikbaar komen waarmee de autonavigatie wordt gevoed. De organisatie praat vandaag met het ministerie over de vertraging bij Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor deze website, maximumsnelheden.nl. Die laat zien hoe hard automobilisten mogen rijden op alle wegen in Nederland.
Uit onderzoek van de ANWB, die leden een route liet rijden in Zuid-Holland, blijkt dat negen op de tien automobilisten geen idee heeft hoe hard er op een bepaalde weg mag worden gereden.Provincies, gemeenten, waterschappen en andere wegbeheerders proberen wel een inhaalslag te maken door te zorgen voor duidelijkheid over de snelheid door middel van borden en wegmarkeringen.
De ANWB zegt dat ook op dat gebied nog veel valt te verbeteren. Ad Vonk van de organisatie: ,,Er moet vaker een herhalingsteken voor de maximumsnelheid worden gegeven, zoals op hectometerpaaltjes. De belijning, bijvoorbeeld een groene streep in het midden die aangeeft dat er 100 km/u mag worden gereden, moet consequenter worden toegepast. Met desnoods een uitleg op speciale borden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de kenmerken op en rond de weg versneld verbeteren. De meeste dodelijke ongevallen gebeuren op 60 en 80 km-wegen.
CDA, PvdA en SP zagen ISA als een doeltreffend hulpmiddel waarmee automobilisten snelheidsoverschrijdingen kunnen voorkomen. Lia Roefs (PvdA) was in 2006 een warm voorstander van een aanvalsplan om een snelle invoering mogelijk te maken. ,,Ik heb er weinig meer van vernomen.