http://www.ad.nl/binnenland/3368595/lsquoDrugs_op_rsquon_camping_kan_toch_nietrsquo.htmldinsdag 14 juli 2009
‘Drugs op ’n camping kan toch niet?’
Door HANS BOTMAN
RIJSBERGEN - ‘Overdreven’ noemt eigenaar en beheerder Cees Engels de grote controle gistermorgen op zijn camping Fort Oranje in Rijsbergen.
Een gezelschap van maar liefst 210 dienders van politie, ambtenaren van de gemeente Zundert en van de belastingdienst deden gisteren een inval op het terrein van
de voormalige Rotterdamse huisjesmelker Engels. Zij troffen zes kleine hennepkwekerijen aan en ontruimden een hennepdrogerij.
Bij de actie werden vier mensen aangehouden. Van tien Oost-Europeanen wordt de identiteit nader onderzocht en twintig buitenlandse werknemers bleken niet in het bezit van een arbeidsvergunning.
De belastingdienst incasseerde direct 6500 euro en legde beslag op 27 auto’s, waarvan de helft direct werd afgevoerd. Enkele honderden van de 742 stacaravans voldeden niet aan de bouwregels.
Engels: ,,Op 1500 bewoners valt het allemaal wel mee. Als je een willekeurige wijk in Rotterdam of Den Haag ingaat, dan vind je ook hennepkwekerijen. Ik heb geprobeerd het in de gaten te houden en er regelmatig mensen op aangesproken.’’
Al dertig jaar kampeert de familie Hoppe uit Schiedam op Fort Oranje in Rijsbergen. Het gemoedelijke Brabantse land schonk hun altijd veel voldoening maar de laatste jaren zagen ze de camping afglijden naar een bedenkelijk niveau.
,,Enkele dagen geleden werd ik uit mijn bed gehaald omdat er iets verderop een caravan in brand stond,’’ zegt de man. ,,Dat heeft me wel aan het denken gezet. We hebben het er samen over gehad en dit is het laatste jaar. Je ziet hier ook steeds vreemdere types.’’ Zijn vrouw knikt instemmend.
Burgemeester Poppe-de Looff maakte voor de actie gebruik van een noodverordening, omdat ze vreesde voor verstoring van de openbare orde. Niemand kon de camping op of af.
,,Aan deze actie is een voorbereidingstijd van ruim vier maanden vooraf gegaan. Er waren inderdaad kinderen bij maar die hebben dat niet als bedreigend ervaren. Wij vonden het nodig dat er werd opgetreden omdat wij meerdere signalen hadden dat er het een en ander mis was.’’ aldus Poppe-de Looff.
Volgens beheerder Cees Engels is er al eerder gecontroleerd op illegale uitbouw van de caravans. ,,Ik ben al langer in gesprek met de gemeente Zundert, want het bestemmingsplan dateert uit 1974 en is niet meer van deze tijd. Mogen mensen dan geen douche bouwen bij hun caravan? Er wonen hier ook Polen. Wat is daar op tegen?’’
De familie Loman uit Rotterdam, met een tienjarige staat van dienst, ziet de camping echter langzaam vervallen.
,,Het was ooit een vijfsterrencamping, nu is het in mijn ogen nog maar één ster waard,’’ zegt de vrouw. ,,Het holt achteruit. Jammer hoor, want we hebben hier een mooie tijd gehad. Straks loopt het helemaal uit de hand met een schietpartij of zo. Nou, dan ben ik zo vertrokken.’’
Net als andere gasten op de camping staan de families Hoppe en Loman volledig achter de handhavingsactie van de gemeente, belastingdienst, politie en justitie. ,,Het werd een keer tijd,’’ zegt een overbuurman, die uit angst voor represailles liever zijn naam niet in de krant ziet. ,,Die Oost-Europeanen zwierven overal rond, ook op privé-terreinen. Dat geeft een onveilig gevoel. Dat er hennep is gevonden verbaast me niets. En vroeger keek je er van op als de brandweer met loeiende sirenes de camping op ging, tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld.’’
Ook de heer Knope uit Rotterdam is er een voorstander van dat er eens goed naar een aantal zaken wordt gekeken. ,,Ik sta hier nu vier jaar. Zeg nou zelf, drugs op een familiecamping kan toch niet? Kinderen zijn zo makkelijk over te halen. Er is ook vaak ruzie in de kantine, zeker als er drank in het spel is. De politie is hier wel meer geweest.’’