http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/435589/2009/10/07/Door-hoofd-geschoten-inbreker-eist-veroordeling-agenten.dhtml#Door hoofd geschoten inbreker eist veroordeling agenten
http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/16/15/14/media_xl_70259.jpgRini Lakerveld. FOTO MARCO OKHUIZEN
UTRECHT/LEIDEN - Vijf agenten uit Leiden moeten zich wellicht voor de rechter verantwoorden omdat ze in augustus 2005 ten minste 25 kogels hebben afgevuurd op drie inbrekers die met een auto probeerden te vluchten.
Eén van de dieven, de 31-jarige Rini Lakerveld, werd door zijn hoofd geschoten en is aan één oog blind.
Het OM wil de agenten niet vervolgen omdat zou zijn gehandeld uit noodweer. De inbreker uit Utrecht eist vandaag voor het gerechtshof in Den Haag dat ze alsnog terechtstaan.
De inbreker voelt zich 'afgeschoten als een hond', nadat hij met twee handlangers een snelkraak bij de Sligro in Leiden pleegde en agenten het vuur op hem openden. Hij was zelf fout bezig, erkent hij. ,,Maar om mijn leven zo kapot te maken is ook niet goed. Het had weinig gescheeld of ik had dit met mijn leven moeten bekopen. En dat voor het stelen van een paar dozen sigaretten.''
In het holst van de nacht op 10 augustus 2005 betrapten agenten het trio met bivakmutsen op de parkeerplaats van de groothandel terwijl ze dozen sigaretten inlaadden. Lakerveld en zijn handlangers gingen er rap vandoor, maar botsten met de Volkswagen Passat op een blokkade die andere agenten met twee auto's hadden opgeworpen.
Omdat een agent de bijrijder zag rommelen in een dashboardkastje en dacht dat er een vuurwapen was getrokken, openden de agenten het vuur. Een regen van kogels was het gevolg. Lakerveld probeerde opnieuw te vluchten, maar de auto begaf het enkele kilometers verderop. Het drietal werd ingerekend.
Onderzoek van de rijksrecherche zou later uitwijzen dat er tenminste 25 kogels waren afgevuurd uit vijf dienstwapens. Eén raakte het achterwerk van een medeverdachte, één drong via de linkerslaap de onderkaak van Rini Lakerveld binnen. Hij is sindsdien aan een oog blind, lijdt aan geheugenverlies en heeft epileptische aanvallen.
Lakerveld werd in hoger beroep gestraft met een jaar cel voor deze en andere inbraken. Maar hij wil dat ook de agenten boeten. Te meer omdat de rijksrecherche niet heeft vast kunnen stellen dat er door hen is geschoten en er evenmin een wapen is aangetroffen. Maar gaf Lakerveld met zijn eigen gedrag niet alle aanleiding? Nee, vindt hij. ,,Ik was fout, maar dacht dat in Nederland agenten het verstandigst waren. Wat hier is gebeurd, is niet normaal.''
Ook het gerechtshof oordeelde in hoger beroep dat de agenten disproportioneel geweld hebben gebruikt. Toch meent het Openbaar Ministerie dat de vijf agenten niet hoeven te worden vervolgd.
Volgens het OM is er sprake van noodweer en hebben de agenten gehandeld volgens de geweldsinstructie. Meer wil het OM niet over de zaak kwijt, omdat deze zogenoemde beklagprocedure achter gesloten deuren wordt behandeld.
Advocaat Van Boom van Lakerveld verwerpt het noodweer-scenario. ,,De laatste kogel werd afgevuurd van zo'n veertig meter. Dan kun je volgens mij niet meer spreken van noodweer.''
Vandaag bekijkt het gerechtshof achter gesloten deuren een videoreconstructie en computeranimatie van de zaak. Aan de hand daarvan bepaalt het hof of de agenten alsnog in de beklaagdenbank moeten verschijnen voor poging tot doodslag. (RAYMOND BOERE)