http://www.telegraaf.nl/binnenland/5332300/__Onrust_rond_AH_Sneeuwwitje-poppetjes__.htmlzo 15 nov 2009, 23:23 | lees voor
Onrust rond AH Sneeuwwitje-poppetjes
Van een onzer verslaggeefsters
BARENDRECHT - Er is onrust ontstaan rond de Sneeuwwitje-poppetjes van Albert Heijn. Ouders maken zich zorgen over mogelijk schadelijke weekmakers in de gratis figuurtjes. Volgens de Zaanse kruidenier is het kinderspeelgoed echter voor 100 procent veilig.
Moeder Marjon Gagic uit Barendrecht doet wekelijks boodschappen bij de grootgrutter en kreeg vorige week vijf zakjes met figuurtjes uit het sprookje van Sneeuwwitje mee. „Toen ik ze uitpakte, viel me op dat ze enorm chemisch stonken. Dat durfde ik niet zomaar aan mijn kind te geven. Ik kon alleen nergens vinden waar de figuurtjes van gemaakt waren.”
Gagic zocht vervolgens contact met de klantenservice van de supermarkt, die haar weet te vertellen dat de kleine poppetjes van PVC zijn gemaakt. „Ik schrok daarvan. Waarom kiest Albert Heijn ervoor om in zulke grote aantallen PVC-poppetjes aan onze kinderen te geven? PVC is keihard is en er zijn vaak weekmakers nodig om dit materiaal zachter te maken. Daarom wilde ik weten of er weekmakers verwerkt zijn en welke verf er gebruikt is.”
Volgens woordvoerster Els van Dijk van Albert Heijn is de angst niet terecht. „De Disney-figuurtjes zijn gemaakt van PVC zonder toevoeging van weekmakers. Ze voldoen aan alle wettelijke bepalingen welke getest zijn door een onafhankelijk onderzoekslaboratorium. Hierbij werden testen uitgevoerd op alle figuurtjes met betrekking tot het materiaal en de gebruikte verf. Tevens zijn alle figuurtjes getest en goedgekeurd volgens de Europese speelgoednorm.”
Gagic is hierdoor wel gerustgesteld. „Je weet tegenwoordig nooit wat je krijgt. De Voedsel- en Warenautoriteit ontdekt nog te vaak speelgoed met verboden weekmakers. Nu weten ouders dat ze, ondanks de stank, deze speeltjes zonder zorgen aan hun kind kunnen geven.”
De actie van de grootgrutter loopt tot en met zondag 22 november. Bij elke 15 euro aan boodschappen ontvangen klanten één van de vijftien gratis figuurtjes.