http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11983-knappende-koppeldraden-op-westerschelde.htmlKnappende koppeldraden op Westerschelde
Knappende koppeldraden op een duwkonvooi en een binnenvaartschip dat vanwege hoge golven voor anker moest omdat water in de woning en brandstoftank kwam, waardoor de motor stilviel. De binnenvaart had vorige week opnieuw veel last van hinderlijke golfslag van de zeevaart op de Westerschelde.
Schipper Harm Drost van de duwboot Matricaria kwam dinsdag 1 september in problemen. De overlast voor de binnenvaart op de Westerschelde neemt volgens Drost de laatste tijd weer flink toe. Nadat het een tijd goed ging, veroorzaken de zeeschepen volgens hem weer regelmatig te hoge golven. Drost ervaart het regelmatig, maar vorige week was de maat vol. Hij kon zijn duwbakken maar met grote moeite bij elkaar houden toen door een golf van een zeeschip zijn koppeldraden braken.
Drost vaart samen met zijn vader al tientallen jaren op de Westerschelde. Hij kwam er voor de crisis meerdere keren per week, nu iets minder. De laatste tijd merkt hij dat vooral de Belgische loodsen steeds brutaler worden. ‘Het wordt weer steeds meer een zooitje. De loodsen lijken lak te hebben aan de binnenvaart.' Drost zegt dat ze regelmatig een grote mond tegen hem opzetten. ‘Dan moet je maar niet met die oude troep varen', kreeg hij deze keer te horen. Bij eerdere klachten kreeg hij over de marifoon al eens te horen dat hij zijn schoenen maar binnen moest zetten, dat zijn deuren dicht moest doen, of dikkere draden moest gebruiken.
Improvisatie
De reis van 1 september was de eerste die Drost met zijn nieuwe bakken maakte. Hij moest met 9500 ton erts naar Zelzate. Hij had twee bakken van 88,50 meter voor zijn duwboot. Een standaardbak zat bakboord voor. Toen hij op het Middelgat richting Terneuzen zat, liep het zeeschip Pulpca van rederij Transfennica hem op. De Pulpca kwam uit de richting van Kallo. ‘Hij stopte nog wel af tot 11,5 mijl, maar dat is omgerekend nog altijd negentien kilometer per uur', meldt de nog enigszins verbouwereerde Drost. ‘Hij voer dus veel te hard. En hij was mij amper voorbij of hij begon al weer 14,5 mijl per uur te varen. Wij hebben nog een beetje afgestopt, maar door de hoge golven stond het water hoog in het gangboord en braken twee koppeldraden. Die kwamen recht op ons af. Het was heel erg gevaarlijk. Met grote moeite en improvisatie konden we de bakken bij elkaar houden. Een ander, kleiner binnenvaartschip, dat voor ons voer, kreeg ook nog aardig wat water over de luiken.'
Maagzweer
Voor Drost is het niet zozeer de schade, de twee koppeldraden kosten circa 300 euro per stuk, of de opgelopen vertraging waar hij zich druk over maakt. ‘Het gaat mij erom dat ik geen maagzweer wil oplopen omdat ik telkens in moeilijkheden kom op de Westerschelde. Het lijkt op de Westerschelde af en toe wel oorlog tussen de binnen- en zeevaart. Zo erg is het nu weer.'
Drost maakt zich vooral zorgen om de kleinere binnenvaartschepen op de Westerschelde. ‘Mijn schip kan dit wel hebben. Het was wel gevaarlijk, maar mijn duwboot blijft wel drijven. Je moet er niet aan denken als een spits dit gebeurt. Waar moeten die mensen heen als er zoiets gebeurt?'
Drost deed aangifte bij de waterpolitie van Hansweert. Daar kreeg hij te horen dat hij die dag al de tweede was. ‘Een agent vertelde dat van dat andere schip zelfs de motor was uitgevallen. Ook kreeg ik te horen dat de loods ter verantwoording wordt geroepen voor zijn vaarsnelheid.'
Te vroeg
Woordvoerder Ed Kraszewski van de waterpolitie bevestigt het verhaal van Drost over het tweede schip dat op 1 september in problemen kwam. ‘Het kreeg door de golven van een zeeschip water in de brandstoftank, waarop de motor stilviel. De schipper ging voor anker, tapte het water af en verving de oliefilters. Later bleek in de woning ook de vloerbedekking nat te zijn geworden. Het bedrijf waar dit schip voor vaart gaat een schadeclaim indienen.'
In het geval van de Matricaria maakte de waterpolitie volgens Kraszewski geen proces-verbaal op, omdat er volgens de agenten geen gevaar was geweest.
Rederij Transfennica zou de politie wel hebben beloofd contact op te nemen met de schipper over een schadevergoeding. Transfennica ontkent dit echter. ‘Het is nog steeds niet duidelijk of onze kapitein en/of de loods schuldig zijn. Dus gaan we het ook nog niet hebben over een schadevergoeding.'
Kraszewski vindt het naar aanleiding van deze twee gevallen nog te vroeg om te concluderen dat de problemen op de Westerschelde verergeren. ‘Er is een hele tijd niets gebeurd. Maar deze twee gevallen zijn zo incidenteel dat je nog niet kunt spreken van een trendbreuk. Dan moet je de problemen voor een langere tijd monitoren.' (EvH)