http://www.ad.nl/groenehart/3350094/Helft_boten_niet_in_orde_Eigenaar_bunkerstation_ziet_veel_gevaarlijke_situaties_op_het_water.html dinsdag 07 juli 2009
'Helft van de boten niet in orde'
Door SANNE VAN DER KOLK
GROENE HART - Twee ontploffingen op plezierboten in drie dagen tijd? Wouter van Leersum, eigenaar van een bunkerstation op het Braassemermeer waar schepen onder meer benzine kunnen tanken, kijkt er niet van op. ,,Ik tref in de helft van alle boten verouderde apparatuur of installaties aan.
afbeelding vergroten In afwachting van brandweer en politie probeerden omstanders zondag de brand in een speedboot alvast te blussen. FOTO MARNIX SCHMIDT
Mensen willen hun boot strak in de lak hebben, maar zijn gemakzuchtig wat apparatuur betreft.''
Vrijdag was er een ontploffing op een boot op het Braassemermeer, zondag gebeurde hetzelfde op een speedboot op de Vinkeveense Plassen. In het laatste geval had de boot net getankt, op de Braassem had de man een jerrycan met benzine gevuld. ,,Bij het overgieten had hij wat gemorst. Dat wilde de eigenaar met een doekje opvegen, maar de benzine liep door naar een gaskoelkast. Een steekvlam ontstond,'' aldus een woordvoerder van de politie.
De ontploffingen staan niet op zich, Van Leersum kan er met gemak een aantal bij optellen. ,,De meeste incidenten worden nooit gemeld omdat er geen slachtoffers zijn,'' zegt hij. ,,Mensen zijn vaak ondoordacht bezig. Vorig jaar voer een schip na het tanken weg. Honderd meter verderop ontplofte de boel. Onderin bleken oude kabels te liggen. Of mensen vullen de brandstof bij als de motor nog warm is.'' Nog een 'klassieker': benzine in een jerrycan gieten in de kajuit. ,,Dan blijven de dampen in de boot hangen. Dat moet je bovendeks, boven de wind.''
Dit jaar nog vloog een boot bij hem in de buurt in brand. ,,Die man had zijn bejaarde moeder meegenomen. Toen hij bij mij kwam, zei hij: Mijn motor doet een beetje raar. Bleek de hele machinekamer in brand te staan.''
Booteigenaren zijn niet alert genoeg, vindt Van Leersum. ,,Soms zie je een gasfles met een slang van tien jaar oud, terwijl daar elke twee jaar een nieuwe op moet. Of worden jerrycans in machinekamers of onderin een boot opgeslagen. Het is de goden verzoeken.''
Klussende booteigenaren veroorzaken soms gevaarlijke situaties. ,,Laatst had ik hier een speedcruiser. De tank ontluchtte niet goed, dus had de eigenaar een gaatje in de boot geboord. Zo kon niet alleen de lucht eruit, maar ook benzinedamp.
Soms wordt hem gevraagd een gasfles te installeren. ,,Maar als het niet deugt, sluit ik het spul niet aan. In de helft van de gevallen is er wel iets loos.'' Met de vakantie in het vooruitzicht verwacht Van Leersum dan ook meer incidenten. ,,Ik hoop dat mensen beter gaan nadenken hoe het bij hen aan boord is.''