Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009

Auteur Topic: Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009  (gelezen 70118 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #50 Gepost op: 10 juni 2009, 16:30:52
http://www.hartvannederland.nl/item/23311/Eigenaar_vissersbootje_nog_steeds_spoorloos

Eigenaar vissersbootje nog steeds spoorloos

    * Publicatie: 03/06/09 10:19
    * Laatst gewijzigd: 03/06/09 12:08

Het lijkt een mysterie te worden: waar is de eigenaar van de grijsblauwe Zodiac die aan de Brabantse kant van de Maas lag?

Nog steeds is er geen spoor van de visser die zaterdag 30 mei bij Hedel aan het vissen was. In zijn boot stond een thermoskan lauwe koffie en was een fishfinder in werking. De politie denkt dat er iemand overboord is geslagen. Maar er heeft zich nog niemand gemeld die een vermissing kwam opgeven. De politie doet onderzoek, maar dat heeft nog niets opgeleverd.


http://www.hartvannederland.nl/images/web/pics/large/capture11(165).jpg

Bootje bleek gestolen en eigenaar had geen aangifte gedaan ;)


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #51 Gepost op: 12 juni 2009, 21:16:19
Onheilspellende Melding maar toch Prio-2, hopen dat het goed komt

p2kflex
21:12:37 12-06-09GROUP-1Prio 2 OD590 TS513 HV:Zinkend schip BENEDEN-MERWEDE R SLIEDRECHT
1403001Reddingsbrigade Dordrecht (Techniek)
1403003BRW Zuid Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
1403066BRW Zuid Holland Zuid (OvD Drechtsteden Noord)
1405028BRW Sliedrecht (Staflid van Dienst)
1405031BRW Sliedrecht (Bevelvoerder)
1405036BRW Sliedrecht (Blusploeg B)
1405038BRW Sliedrecht (Blusploeg A)
1405545Reddingsbrigade Dordrecht (Interne code)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 13 juni 2009, 21:20:17
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/98402

Oefening redding wadlopers meer dan leerzaam

Hulpverleningsdiensten uit de provincies Fryslân, Noord-Holland en Groningen hebben zaterdagochtend 13 juni 2009 in opdracht van de provincie Fryslân een oefening gehouden tussen Schiermonnikoog en Lauwersoog. Wadlopers die onwel waren, werden met een SAR-helikopter en met reddingsboten naar Lauwersoog gebracht.

Aan de oefening deden de provincie Fryslân, Hulpverleningsdienst Groningen, gemeente De Marne, het Kustwachtcentrum, KLPD – Waterpolitie, Offshore SAR-helikopter NOGEPA, Wadloopvereniging Dijkstra en de KNRM mee.

“Het was een bijzonder nuttige oefening’, zo vertelt Tjerk Elzinga, projectleider van deze oefening en commandant van de brandweer van de gemeente De Marne. “Een redding als deze begint op het water en eindigt op het land. Het was voor ons belangrijk om te kijken hoe goed de organisaties die actief zijn op het water en de ‘landorganisaties’ elkaar voldoende snel kunnen vinden. Dat is goed gelukt, maar ook nu zijn er weer verbeterpunten, daar oefen je voor.”

Thomas Faber, operationeel leider van de oefening en brandweercommandant bij de Hulpverleningsdienst Groningen, legt uit wat de leermomenten zijn. “Wat we geleerd hebben vandaag is dat je als hulpverlener actief informatie moet brengen en halen. Niet altijd wachten op informatie, maar ook vragen stellen. En aan de andere kant is het van belang dat je zelf ook ongevraagd informatie levert aan anderen.”

“Het belangrijkste oefendoel was om elkaar via de juiste kanalen te bereiken en voortdurend te informeren”, zegt Jan Regeling, voorlichter van de Kustwacht. ‘Daarnaast merk je dat het goed is dat de verschillende organisaties ook elkaar ontmoeten en samenwerken. De sfeer was goed, iedereen ging er voor, de saamhorigheid was groot. Dat is ook bij een echte redding belangrijk.”


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #53 Gepost op: 19 juni 2009, 10:10:53
Schip botst op stadsbrug. Kampen aan ramp ontsnapt

Kampen.
Een Duitse schipper merkte donderdagochtend te laat dat zijn stuurhut niet omlaag ging. Het vrachtschip ramde de stadsbrug in Kampen, maar de schipper wist wonderwel te ontsnappen. Na de aanvaring handelde de politie niet juist toen het toestond dat het schip urenlang bij het Van Heutsplein kon liggen, zegen schippers. Het Duitse schip Eiltank 124 past normaal gesproken prima onder de brug door. De stuurhut moet dan wel omlaag. Het 110 meter lange schip ramde de stadsbrug vanwege een defect aan de neerlaatinstallatie van de stuurhut, meldde het KLPD.
Na de klap wist de schipper van buiten de stuurhut zijn schip toch te bedienen. Eenmaal aan de IJsselkade afgemeerd, had het schip vanwege explosiegevaar meteen weer weg gemoeten, zeggen schippers, Rijkstwaterstaat bevestigd dat het schip daar nooit had mogen liggen.
Volgens politiewoordvoerder Janny Nijsingh was echter al vrij vlot bekend dat de benzinetanker zonder lading voer. De agenten die ter plaatse waren, zijn toegespitst om adequaat op calamiteiten te reageren.Ze moeten eeen incident zo snel mogelijk onder controle krijgen en dat is ook gelukt. De brandweer gaat over de lading. Pas als de brandweer meldt dat er sprake is van gevaar, worden eventueel wegen afgezet, stelt Nijsingh. Bovendien moest gewacht worden op de specialisten van onder meer de KLPD. Er was hier sprake van een uitzonderlijke situatie.

Gevaarlijk schip had nooit bij binnenstad mogen liggen.

Kampen is aan een ramp ontsnapt stelt schipper Willem Ekels van charterschip Kaat Mossel, die toevallig getuige was. Volgens hem had het schip dat gevaarlijke stoffen vervoerde na de aanvaring nooit bij het Van Heutsplein afgemeerd mogen worden

Rond 08.30 uur horen de schippers van de Bruine Vloot die aan de kade liggen een enorme klap. De kajuit op het schip werd nagenoeg volledig geplet door de onderkant van de brug.
De schipper kon door een ruitje er nog net uit kruipen. Hij wist daarna nog van buitenaf het schip te besturen, zegt schipper Willen Ekels. Hij lag met zijn zeilschip Kaat Mossel aan de IJsselkade en zag alles gebeuren.
Ekels sprak met de schipper net nadat deze had afgemeerd. Mijn Duits is niet geweldig maar de man was ook amper aanspeekbaar. Hij stond te trillen op zijn benen.

Ekels schakeld al snel de politie in, maar merkt dat de agenten niet in de gaten hebben dat de situatie precare was. Het schip vaart met een blauwe kegel, wat wil zeggen dat gevaarlijke stoffen aan boord zijn. Volgens specialisten is een lege benzinetanker gevaarlijker dan een volle door de benzinedampen die in een halfleeg ruim kunnen ontstaan. Beseffen jullie hier wel dat het om een kegelschip gaat, vroeg ik de agenten. Ze wisten van niets. De weg is niet afgezet geweest en op de kade stonden vlakbij mensen gewoon te roken. Pas na 2 uur is het schip daar weggehaald, zegt Ekels.

Een uur na de aanvaring zijn ook medewerkers van Rijkstwaterstaat ter plaatse. Ze maken  foto´s in het ruim en staan gewoon te bellen op het schip. Levensgevaarlijk zegt Ekels. Als er al in de buurt van het ruim gebeld moet worden, dan moet dat met een speciaal geprepareerde telefoon on explosiegevaar tegen te gaan, zegt hij.
Ekels belde vervolgens zelf met de gemeentelijke havenmeester. Die schrok zich rot.

Twee uur na de aanvaring werd het schip verplaatst naar de afmeerpalen bij de eilandbrug. Veel te laat stelt Ekels. Volgens de KLPD vaart het schip vandaag op eigenkracht naar Duitsland voor een noodreparatie. Daar worden ook de mogelijke benzinedampen uit het ruim gehaald.

Bron: de Stentor vrijdag 19 juni 2009
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 19 juni 2009, 12:43:49
Volgens politiewoordvoerder Janny Nijsingh was echter al vrij vlot bekend dat de benzinetanker zonder lading voer. De agenten die ter plaatse waren, zijn toegespitst om adequaat op calamiteiten te reageren.Ze moeten eeen incident zo snel mogelijk onder controle krijgen en dat is ook gelukt.

Leuk verhaal, maar mw. Nijsingh maakt mij niet wijs dat de gemiddelde agent goed op de hoogte is van de gevaren die spelen bij zo'n schip. Niets ten nadele van de agenten, maar dit zijn zaken die niet tot de basiskennis behoren (en dat hoeft ook niet).

En als je niet weet wat de gevaren zijn geldt het volgende:
Afblijven
Afzetten
Afwachten

De brandweer gaat over de lading. Pas als de brandweer meldt dat er sprake is van gevaar, worden eventueel wegen afgezet, stelt Nijsingh.

Dat is de omgekeerde wereld. Zolang je niet weet wat het gevaar is, blijf je op afstand tot de brandweer zegt dat het veilig is.
Als je pas op afstand gaat staan als de brandweer meldt dat het gevaarlijk is, ben je misschien al te laat.

Eén en ander moet natuurlijk wel praktisch uitvoerbaar zijn, maar de manier waarop hier het optreden wordt gerechtvaardigd ben ik het niet mee eens.


En dit onderschrijft bovenstaand verhaal:
Volgens politiewoordvoerder Janny Nijsingh was echter al vrij vlot bekend dat de benzinetanker zonder lading voer.
Ekels schakeld al snel de politie in, maar merkt dat de agenten niet in de gaten hebben dat de situatie precare was. Het schip vaart met een blauwe kegel, wat wil zeggen dat gevaarlijke stoffen aan boord zijn. Volgens specialisten is een lege benzinetanker gevaarlijker dan een volle door de benzinedampen die in een halfleeg ruim kunnen ontstaan. Beseffen jullie hier wel dat het om een kegelschip gaat, vroeg ik de agenten. Ze wisten van niets. De weg is niet afgezet geweest en op de kade stonden vlakbij mensen gewoon te roken. Pas na 2 uur is het schip daar weggehaald, zegt Ekels.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #55 Gepost op: 19 juni 2009, 16:54:14
Schip botst op stadsbrug. Kampen aan ramp ontsnapt

Gevaarlijk schip had nooit bij binnenstad mogen liggen.

Kampen is aan een ramp ontsnapt stelt schipper Willem Ekels van charterschip Kaat Mossel, die toevallig getuige was. Volgens hem had het schip dat gevaarlijke stoffen vervoerde na de aanvaring nooit bij het Van Heutsplein afgemeerd mogen worden


Even ter verduidelijking voor mensen die niet
in Kampen bekend zijn.
Het Van Heutsplein ligt midden in het centrum.
van Kampen.
Op ongeveer 30 meter afstand
ligt de Oudestraat. De binnenstad van Kampen.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2009, 17:59:23
wee reddingen vlak achter elkaar
Woensdagavond 24 juni 2009 omstreeks 19:30 uur werden de vrijwilligers van de IJmuider Reddingsbrigade door de brandweer meldkamer middels P2000 gealarmeerd. Achttien vrijwilligers van de IJRB reageerde op deze oproep.


Op de reddingspost aangekomen bleek er een kitesurfer achter zijn kitebord aan te zwemmen aan de zuidzijde van de Zuidpier te IJmuiden. Een pierbezoeker zag dit en belde het alarmnummer 112. De kitesurfer zwom inmiddels al bij de bocht van de Zuidpier ongeveer 750 meter uit de kust.

Op het moment dat de vrijwilligers op het strand reden om een boot te lanceren welke de kitesurfer uit het water zou halen belde een andere strandbezoeker 112 om te melden dat er een kitesurfer voor de strandhuisjes 500 meter op zee dreef en niet meer terug kon komen. Hierop werd direct een tweede vaartuig gelanceerd.

Beide vaartuigen waren snel ter plaatsen bij de kitesurfers. De kitesurfer die bij de pier zwom was inmiddels door de beheerder van Seaport Marina de pier op getrokken. De kitesurfer verklaarde dat hij zijn bord verloor tijdens het kiten en dat hij deze nog zag drijven toen hij op de pier liep om deze te zoeken. Op de pier besloot hij achter zijn bord aan te springen, toen hij in het water lag kon hij zijn bord niet meer vinden en door de stroming dreef hij verder de zee op.

De Kitesurfer die op zee dreef ter hoogte van de strandhuisjes werd door het tweede gelanceerde vaartuig van de IJRB gered. De kitesurfer werd naar de kant gebracht waar hij verklaarde op het strand en vlak onder de kust te hebben willen oefenen. Zijn vlieger werd ‘gepakt’ door de wind en zo werd hij de zee op geblazen. Door het in de war raken van zijn lijnen lukte het niet meer om terug te komen.

De vaartuigen die op het water waren zochten nog te vergeefs bij de Zuidpier naar het kitebord van de eerste geredde surfer.

De IJRB zette tijdens deze inzet 2 voertuigen in een SBcat en een BRIO 450. Achttien vrijwilligers kwamen op deze alarmering af. De reddingspost werd omstreeks half 9 afgesloten.


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 1 juli 2009, 13:59:50
Vermiste na ontploffing tanker Noordzee
Na een ontploffing op een tanker op de Noordzee wordt een bemanningslid vermist. Aanvankelijk werd gedacht dat de man overboord was geslagen, maar helikopters van de kustwacht hebben na een hele nacht zoeken geen drenkeling in de buurt van het schip gevonden.

Voorplecht
Volgens de kustwacht is het meest voor de hand liggende dat het slachtoffer op de plaats ligt waar de ontploffing was, op de voorplecht van de tanker. De kans dat de man nog leeft is klein. De tanker, die onder Italiaanse vlag vaart, is op weg naar IJmuiden, waar de voorplecht uitvoerig zal worden onderzocht.

Bron: NOS.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #58 Gepost op: 2 juli 2009, 00:07:13
Vermiste na ontploffing tanker Noordzee
Na een ontploffing op een tanker op de Noordzee wordt een bemanningslid vermist. Aanvankelijk werd gedacht dat de man overboord was geslagen, maar helikopters van de kustwacht hebben na een hele nacht zoeken geen drenkeling in de buurt van het schip gevonden.

Voorplecht
Volgens de kustwacht is het meest voor de hand liggende dat het slachtoffer op de plaats ligt waar de ontploffing was, op de voorplecht van de tanker. De kans dat de man nog leeft is klein. De tanker, die onder Italiaanse vlag vaart, is op weg naar IJmuiden, waar de voorplecht uitvoerig zal worden onderzocht.

Bron: NOS.nl



Rond 14:00 is hij binnengekomen in IJmuiden. Via tankwagens wordt het vervuilde
bluswater afgevoerd. De PD-Unit van de politie is ter plaatse.




Eerst dacht ik dat alleen het dekhuis scheef stond maar als ik naar deze foto kijk lijkt
het alsof de mast ook scheef staat. Dat moet dan een flinke klap geweest zijn.
Van de vier lampen op de mast zit er nog maar één op z'n plaats.


En de rest op: www.incidentnet.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #59 Gepost op: 2 juli 2009, 00:11:23
01-07-2009 - Kortsluiting op motorjacht (IJmuiden aan Zee)



Op een motorjacht in Marina Seaport in IJmuiden is kortsluting ontstaan in
de bekabeling. Als gevolg daarvan kwam het jacht vol met rook te staan.
Mogelijk als gevolg van een gebrek aan ventilatie is er geen uitslaande
brand ontstaan. Brandweer Velsen was met meerdere voertuigen ter plaatse
en personeel van de jachthaven had de mobiele bluspomp al klaar staan.
Samen heeft men het jacht gecontroleerd.
De eigenaar wordt op de hoogte gesteld.