Schip botst op stadsbrug. Kampen aan ramp ontsnapt
Kampen.
Een Duitse schipper merkte donderdagochtend te laat dat zijn stuurhut niet omlaag ging. Het vrachtschip ramde de stadsbrug in Kampen, maar de schipper wist wonderwel te ontsnappen. Na de aanvaring handelde de politie niet juist toen het toestond dat het schip urenlang bij het Van Heutsplein kon liggen, zegen schippers. Het Duitse schip Eiltank 124 past normaal gesproken prima onder de brug door. De stuurhut moet dan wel omlaag. Het 110 meter lange schip ramde de stadsbrug vanwege een defect aan de neerlaatinstallatie van de stuurhut, meldde het KLPD.
Na de klap wist de schipper van buiten de stuurhut zijn schip toch te bedienen. Eenmaal aan de IJsselkade afgemeerd, had het schip vanwege explosiegevaar meteen weer weg gemoeten, zeggen schippers, Rijkstwaterstaat bevestigd dat het schip daar nooit had mogen liggen.
Volgens politiewoordvoerder Janny Nijsingh was echter al vrij vlot bekend dat de benzinetanker zonder lading voer. De agenten die ter plaatse waren, zijn toegespitst om adequaat op calamiteiten te reageren.Ze moeten eeen incident zo snel mogelijk onder controle krijgen en dat is ook gelukt. De brandweer gaat over de lading. Pas als de brandweer meldt dat er sprake is van gevaar, worden eventueel wegen afgezet, stelt Nijsingh. Bovendien moest gewacht worden op de specialisten van onder meer de KLPD. Er was hier sprake van een uitzonderlijke situatie.
Gevaarlijk schip had nooit bij binnenstad mogen liggen.
Kampen is aan een ramp ontsnapt stelt schipper Willem Ekels van charterschip Kaat Mossel, die toevallig getuige was. Volgens hem had het schip dat gevaarlijke stoffen vervoerde na de aanvaring nooit bij het Van Heutsplein afgemeerd mogen worden
Rond 08.30 uur horen de schippers van de Bruine Vloot die aan de kade liggen een enorme klap. De kajuit op het schip werd nagenoeg volledig geplet door de onderkant van de brug.
De schipper kon door een ruitje er nog net uit kruipen. Hij wist daarna nog van buitenaf het schip te besturen, zegt schipper Willen Ekels. Hij lag met zijn zeilschip Kaat Mossel aan de IJsselkade en zag alles gebeuren.
Ekels sprak met de schipper net nadat deze had afgemeerd. Mijn Duits is niet geweldig maar de man was ook amper aanspeekbaar. Hij stond te trillen op zijn benen.
Ekels schakeld al snel de politie in, maar merkt dat de agenten niet in de gaten hebben dat de situatie precare was. Het schip vaart met een blauwe kegel, wat wil zeggen dat gevaarlijke stoffen aan boord zijn. Volgens specialisten is een lege benzinetanker gevaarlijker dan een volle door de benzinedampen die in een halfleeg ruim kunnen ontstaan. Beseffen jullie hier wel dat het om een kegelschip gaat, vroeg ik de agenten. Ze wisten van niets. De weg is niet afgezet geweest en op de kade stonden vlakbij mensen gewoon te roken. Pas na 2 uur is het schip daar weggehaald, zegt Ekels.
Een uur na de aanvaring zijn ook medewerkers van Rijkstwaterstaat ter plaatse. Ze maken foto´s in het ruim en staan gewoon te bellen op het schip. Levensgevaarlijk zegt Ekels. Als er al in de buurt van het ruim gebeld moet worden, dan moet dat met een speciaal geprepareerde telefoon on explosiegevaar tegen te gaan, zegt hij.
Ekels belde vervolgens zelf met de gemeentelijke havenmeester. Die schrok zich rot.
Twee uur na de aanvaring werd het schip verplaatst naar de afmeerpalen bij de eilandbrug. Veel te laat stelt Ekels. Volgens de KLPD vaart het schip vandaag op eigenkracht naar Duitsland voor een noodreparatie. Daar worden ook de mogelijke benzinedampen uit het ruim gehaald.
Bron: de Stentor vrijdag 19 juni 2009