Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009

Auteur Topic: Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009  (gelezen 70043 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #220 Gepost op: 2 december 2009, 17:49:53
p2kflex
10:08:12 02-12-09GROUP-1VAARTUIG MAAKT WATER,PRIO1,STATION OUDbu (pompen mee)
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735158Kustwachtcentrum (KNRM Oudorp) (Bemanning Griend)
p2kflex
10:01:14 02-12-09GROUP-1VAARTUIG MAAKT WATER,PRIO1,STATION STEbu
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735168Kustwachtcentrum (KNRM Stellendam-Buiten) (Bemanning Antoinette)

Antoinette vaart voor vaartuig wat water maakt.
Stellendam, 2 december 2009.

Op woensdag 2 december om 10.01 uur werd de bemanning van de reddingboot Antoinette van KNRM station Stellendam buiten, door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een vaartuig wat water maakte, tussen de boei SG 11 en SG 13 op de Noordzee.

Er werd uitgevaren, en na 10 minuten was de Antoinette ter plaatse. Het bleek te gaan om de OD 25. De OD 3 lag al bij het schip voor het geval het mis zou gaan. Er werden een paar opstappers en een pomp overgezet en de boot werd leeggepompt.

Intussen was de reddingboot van Ouddorp, de Baron van Lynden, ook al gealarmeerd door het Kustwacht Centrum, met het verzoek om pompen mee te nemen. Net voor de lancering meldde de schipper van de Antoinette dat hun hulp niet meer nodig was. Dit was voor station Ouddorp overigens de 100e actie.

Na het leegpompen werd de OD 25 op sleep genomen en naar Stellendam gebracht waar het in de buitenhaven werd afgemeerd.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #221 Gepost op: 3 december 2009, 22:27:20
p2kflex
22:22:52 03-12-09GROUP-1ALARM B GROEP MAASDONK > SCHEEPSBRAND: DE LITHSE HAM LITH 740TS
1170502BRW Maasdonk (B Groep)
1170505BRW Maasdonk (Bevelvoerders)
1170549BRW Maasdonk (Monitorcode)
1180548BRW Maasdonk (Lichtkrant)
1180549BRW Maasdonk (Techniek)
p2kflex
22:15:59 03-12-09GROUP-1ALARM GROEP LITH > SCHEEPSBRAND: DE LITHSE HAM LITH 747TS
1171001BRW Lith (Groep)
1171049BRW Lith (Monitorcode)
1181048BRW Lith (Lichtkrant)
1181049BRW Lith (Techniek)
p2kflex
22:15:54 03-12-09-ALPHA-ALARM OVD D3 > SCHEEPSBRAND: DE LITHSE HAM LITH 747TS
1170031BRW Brabant Noord (OvD Kring 3 - Oss / Bernheze / Maasdonk / Lith / Veghel / Erp)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #222 Gepost op: 4 december 2009, 12:18:44
Wad loopt ernstig risico bij ramp op Noordzee

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/article5519665.ece/Wad-loopt-ernstig-risico-bij-ramp-op-Noordzee
Gepubliceerd op 04 december 2009, 10:22
Laatst bijgewerkt op 04 december 2009, 10:25

regio/noord-holland -  
Een ramp met olievervuiling voor de kust van Noord-Holland kan ernstige gevolgen hebben voor de Waddenzee. Bij een zuidwestelijke wind drijft veel olie naar dit kwetsbare gebied, waar de vervuiling veel slechter te bestrijden is dan in open water. Onderzoek moet uitwijzen hoe zo'n ramp voorkomen kan worden en hoe iedereen snel moet reageren als het misgaat.

Dat stelde Wierd Koops donderdag in Leeuwarden bij zijn inauguratie als lector maritieme veiligheid aan NHL Hogeschool.

Ook het bergen van containers met chemicaliën moet volgens Koops onderzocht worden. Nu komen te veel schadelijke stoffen vrij als containers uit het water worden gehesen, aldus de lector. Voor de financiering kan volgens hem een beroep worden gedaan op het Waddenfonds, dat vooral met geld uit de gaswinning wordt gevuld.

Koops gaat werken vanuit zeevaartschool Willem Barentsz op Terschelling. Als lector met veel ervaring in het bestrijden van olievervuiling zet hij projecten op, waarin studenten en bedrijven samen onderzoek doen.

Olie is in de Waddenzee lastig te verwijderen door de combinatie van hoge stroomsnelheden en ondiepe delen, waar een vlek moeilijk is te bereiken. Zeker als dikke olie terechtkomt op zachte platen, zijn de problemen volgens Koops niet te overzien. ,,Daar krijgt je het haast niet meer vandaan. Als je het verkeerd aanpakt, duw je de olie alleen maar onder.’’
Samen sterk in de hulpverlening!


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #223 Gepost op: 6 december 2009, 13:03:55
Het bleek te gaan om de OD 25. De OD 3 lag al bij het schip voor het geval het mis zou gaan.

Wat zijn de OD 25 en OD 3, als ik vragen mag?
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #224 Gepost op: 6 december 2009, 18:26:57
Wat zijn de OD 25 en OD 3, als ik vragen mag?

Ouddorp-25 en Ouddorp-3 zijn vissersschepen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #225 Gepost op: 7 december 2009, 17:20:11
Figuranten onderkoeld tijdens oefening

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5515362/__Figuranten_onderkoeld__.html
ma 07 dec 2009, 17:00

DEN HELDER -  Tijdens de maritieme oefening LIVEX '09 die 16 mei op de Noordzee werd gehouden, zijn figuranten onderkoeld geraakt. Ze waren niet warm genoeg gekleed op de omstandigheden tijdens de oefening. De aanvoer van deze groep deelnemers is toen stopgezet. Dat staat in het evaluatierapport van het Kustwachtcentrum over LIVEX dat maandag is gepresenteerd.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #226 Gepost op: 11 december 2009, 23:25:10
Nog iemand die info heeft over die schipper die vandaag op kustwacht 16 riep dat de bemanning hem wou omleggen?


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #227 Gepost op: 15 december 2009, 14:25:44
22:15:59   03-12-09      GROUP-1   ALARM GROEP LITH > SCHEEPSBRAND: DE LITHSE HAM LITH 747TS
Schip in brand De Lithse Ham

Foto's: http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/13675/schip-in-brand-de-lithse-ham.html
Datum plaatsing: 04 dec 2009


Lith (Lith): De brandweer van Lith moest donderdagavond rond 22.30 uur uitrukken voor een bootbrand in de Lithse Ham. Een jacht brandde aan de aanlegsteiger volledig uit. De brandweerlieden lieten de vuurhaard gereguleerd uitbranden.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #228 Gepost op: 16 december 2009, 20:36:47
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5587285/__Minder_inspecties_schepen__.html

wo 16 dec 2009, 18:08 | lees voor
Minder inspecties aan boord van schepen

ROTTERDAM -  Zeeschepen die Nederlandse havens aandoen, zullen minder vaak worden geïnspecteerd. Dat is het gevolg van afspraken die gemeenten, politie en inspectiediensten woensdag hebben gemaakt.

De afspraken hebben in eerste instantie betrekking op de havens van Rotterdam en Amsterdam. In de toekomst zullen ook andere Nederlandse havens volgen.

Het is de bedoeling dat de inspecties effectiever worden. Voortaan gaan regionale coördinatiecentra in Rotterdam en Amsterdam het toezicht uitvoeren, waarbij onderling gegevens worden uitgewisseld.

Twee jaar geleden voerden 24 verschillende toezichthoudende instellingen 72 verschillende soorten inspecties in Amsterdam en Rotterdam uit. In totaal ging het in 2007 om 162.000 inspecties, waarvan er 44.000 aan boord van de schepen plaatsvonden.

Bij de afspraken zijn achttien overheidsinstanties, waaronder de Voedsel en Waren Autoriteit, de VROM Inspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat betrokken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #229 Gepost op: 23 december 2009, 22:20:32
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12857-nieuwe-rol-vw-bij-handhaving-binnenvaartwet.html

Nieuwe rol V&W bij handhaving Binnenvaartwet

De Inspectie Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat gaan vanaf 1 januari 2010 bestuurlijk handhaven op de Binnenvaartwet. Tot nu toe werd er alleen strafrechtelijk opgetreden bij overtredingen van de binnenvaartwet. Strafrecht wordt straks alleen nog toegepast bij overtredingen die een gevaar voor de openbare veiligheid kunnen opleveren.

De handhaving zal zich vanaf 1 januari concentreren op onder meer de vaar- en rusttijden, bemanningssterkte en stabiliteit in de beroepsvaart. Het Korps landelijke politiediensten en de Zeehavenpolitie zullen de IVW en Rijkswaterstaat in 2010 ondersteunen bij de bestuurlijke handhaving. Dit betekent dat de politie te water in 2010 zowel zelfstandig als samen met IVW en Rijkswaterstaat deze controles nog zal uitvoeren. Vanaf 1 januari 2011 zal de politie te water zich weer gaan concentreren op de strafrechtelijke handhaving.

Voor het klein vaarbewijs is gekozen voor het behoud van de strafrechtelijke handhaving omdat een bestuurlijke boete voor het niet bezitten van het klein vaarbewijs tot versnippering en ondoelmatige handhaving leidt. Om dit mogelijk te maken is een beperkte wetswijziging nodig en is de vaarbewijsplicht tot die tijd uitgezonderd van de bestuurlijke boete.