GRIP 2 Gijzeling Grasbroekerweg - Heerlen 30-12-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Gijzeling Grasbroekerweg - Heerlen 30-12-2008  (gelezen 6669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2008, 15:01:24
Explosief blijkt stalen cilinder
Uitgegeven: 31 december 2008 14:27
Laatst gewijzigd: 31 december 2008 14:28

HEERLEN - Het voorwerp waarvoor de politie dinsdagavond uit voorzorg 35 woningen in Heerlen liet ontruimen, was geen explosief maar een stalen cilinder met een elektronisch onderdeel.  
Dat is uit het onderzoek van door de politie ingeschakelde bomexperts gebleken.

Toen de politie ter plekke kwam, bleek de man te zijn gevlucht en werd een 'verdacht' voorwerp gevonden. Later op de avond pakte een arrestatieteam hem in Voerendaal op.

Uit voorzorg werden ook hier woningen (twaalf in totaal) ontruimd en straten afgezet. Tegen middernacht kon iedereen weer zijn huis in.

© ANP


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2009, 11:22:38
Ulftenaar veroorzaakt evacuatie
 
ULFT - De evacuatie van woningen in Heerlen en Voerendaal gisteravond is veroorzaakt door een 38-jarige man uit Ulft. De man was in Heerlen binnengedrongen in de woning van zijn ex-vrouw. Omdat de man volgens de vrouw had gedreigd de boel op te blazen, ontruimde de politie 35 woningen. De man wist te vluchten, maar werd later op de avond opgepakt in Voerendaal. Ook daar werden uit voorzorg woningen ontruimd.
 
bron: RTV Gelderland

@ Nirosmen: en nu geen flauwe grappen gaan maken hè.  ;)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2009, 19:14:40
Volgens mij heeft elke politieregio eigen TEV'ers, die zijn er juist om de situatie voor te verkennen voor het EOC?
Ik kan mij voorstellen dat in Heerlen de Limburgse TEV'er dus bijv. de situatie als reëel/dreigend heeft beoordeeld.

Juist, Limburg-Zuid heeft gewoon een eigen TEV en voor zover mijn informatie strekt klopt dat label van Haaglanden gewoon, maar heeft dat inderdaad niets te maken met het incident in Heerlen.

Hunter


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #23 Gepost op: 2 januari 2009, 20:25:04
ik vroeg me af,

Bij een gijzeling en grip 2 wie heeft dan de leiding?
de brandweer of politie ?

 :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2009, 20:36:15
meestal de politie
CN NRK


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2009, 21:58:26
ik vroeg me af,

Bij een gijzeling en grip 2 wie heeft dan de leiding?
de brandweer of politie ?

 :)

Een interessante vraag die vaak aanleiding is voor flinke discussies.

Jouw vraagstellling is eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken. Als je een gijzeling hebt dan is dat in alle gevallen een typische politieklus. Tot zover dus niets nieuws en niets schokkends. Als je al een GRIP 2 situatie hebt en je krijgt er nog een keer een gijzeling bij dan wordt de gijzeling "gewoon" een onderdeel van de hele GRIP 2 situatie. En het is niet meer dan logisch dat de gijzeling een zwaartepunt van het hele incident wordt. Ook is het dan logisch dat de politie daar iets meer van zal vinden, het is immers hun vakgebied.

Als de betrokkenen van een COPI of ROT het allemaal goed oppakken dan is er feitelijk geen sprake van "wie heeft de de leiding". Er wordt dan immers als team gewerkt waarbij iedere deelnemer namens zijn discipline of vakgebied kwaliteiten, kennis en kunde inbrengt. Dit team zal vervolgens samen prioriteiten moeten gaan stellen en keuzes moeten maken. De leider van het COPI, of dat nou een politie-, GHOR- of brandweerfunctionaris is, zal dit team als een goed geoliede machine moeten laten draaien. Hij is wat dat betreft eigenlijk niet meer dan een voorzitter en daarmee is de term leider misschien wel een beetje verwarrend. Hij is in zoverre leider dat hij wel moet zorgen dát er een besluit wordt genomen. Alleen wordt dat besluit dan wel gebasseerd op de inbreng van het gehele team. En Marnix heeft dan wel gelijk als hij bedoelt dat de politie er wel een grotere inbreng in zal hebben dan de brandweer, GHOR, gemeente of welke andere dienst. Net zoals de brandweer meer inbreng zal hebben bij een incident met gevaarlijke stoffen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2009, 22:31:46
Ik had het niet beter kunnen verwoorden :)
zie ook:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26481.0
CN NRK


nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2009, 12:35:12
Ulftenaar veroorzaakt evacuatie
 
ULFT - De evacuatie van woningen in Heerlen en Voerendaal gisteravond is veroorzaakt door een 38-jarige man uit Ulft. De man was in Heerlen binnengedrongen in de woning van zijn ex-vrouw. Omdat de man volgens de vrouw had gedreigd de boel op te blazen, ontruimde de politie 35 woningen. De man wist te vluchten, maar werd later op de avond opgepakt in Voerendaal. Ook daar werden uit voorzorg woningen ontruimd.
 
bron: RTV Gelderland

@ Nirosmen: en nu geen flauwe grappen gaan maken hè.  ;)

Wie ik??????????????? Zou nie durven nie..... ;D ;D