Het complex bestond/bestaat uit 4 delen:
- zwembad incl bowlingbaan en kantine
- 'blauwe' sporthal incl dojo
- 'groene' sporthal
- voormalig fitnesscentrum Aerofit/Capital Sports
TIjdens de brand een paar jaar geleden (waar ik zelf als eerste hulpverlener bij was) is de groene sporthal geheel afgebrand en het voormalig fitnesscentrum van binnen uitgebrand. Van deze laatste staat alleen het casco er sindsdien nog. De groene sporthal, gelegen in het centrum van het complex is vervangen door een (tijdelijke) spantenhal (was makkelijk en goedkoop op te bouwen.
Voor zover ik vanavond heb kunnen beoordelen ter plaatse, woedde de brand in het casco van het dus al afgebrande fitnesscentrum. Brandweer heeft volgens mij snel opgeschaald ivm de kans op overslaan van de brand naar andere delen van het complex.
Het klopt inderdaad dat het hele complex in fasen binnenkort wordt afgebroken; de eerste fase is het casco van het fitnesscomplex. Hier bleken recentelijk vleermuizen in te huizen en mag er dus vanuit de Flora- en Faunawet op dit moment niet gesloopt worden maar pas in het voorjaar als de vleermuizen niet meer overwinteren.
Over de oorzaken valt alleen maar te gissen: opzet om de vleermuizen te verjagen en dus sneller te beginnen, het feit dat er illegaal professioneel vuurwerk werd afgeschoten (zelf geconstateerd) of misschien toch baldadige jeugd die daar ook liep (wederom eigen constatatie ruim voorafgaand aan de brand), enz. Laten we de mediavoorlichting van de politie maar rustig afwachten
gr. Michel