(...)
Een goed getraind BLS\AED First Responder team (in de ideale situatie) kan wel zorgen dat er bij een reanimatie maar 1 ambu-team hoeft te komen in plaats van 2.
(...)
Ben ik zeker géén voorstander van, Peter! Zoals al eerder gezegd, is het systeem van First Responders bedoeld als aanvulling op de ambulancezorg. Als jij spreekt over een BLS unit als vervanging van de tweede ambulance bij reanimaties, ben je dus die zorg al aan het vervangen, en ga je dus inleveren op de best mogelijke kwaliteit!
Ik begrijp je standpunt wel, dat een BLS unit heel veel werkzaamheden lichter kan maken, zeker als er geen 2e ambulance ter beschikking staat, maar gedurende de eerste minuten van een reanimatie gaat het met name over ALS vaardigheden die gedaan moeten worden: Intubatie, beademing, infuus inbrengen/botnaald inbrengen, ECG maken en interpreteren van het ECG... En dat allemaal liefst zo snel mogelijk.
De ideale situatie is dus nog altijd 2 ambulances, die tegelijk ALS vaardigheden kunnen gaan uitvoeren (als aanvulling op de reeds gestarte BLS natuurlijk!): Eén team (verpleegkundige + chauffeur) start met intubatie en beademing, en het tweede team met infusie en medicatietoediening.
In geval van één ambulance en één BLS team, betekent dat, dat de ambulanceverpleegkundige deze handelingen één voor één moet gaan doen, en dat is minder optimaal dan dat alles tegelijk gedaan zou worden.
Dus: kwalitietsvermindering. Dus: voor zover de BLS wagen gezien wordt als vervanging, ben ik fel tegen, in het belang van mijn patiënt!