Pieter, de huisarts is bevoegd voor alle ALS handelingen en beslissingen. Ik zie tijdens onze (door de KNMG geaccrediteerde) Meduca trainingen heel veel huisartsen die na de training zeer bekwaam zijn geworden. Je kunt niet zeggen dat de huisarts geen rol van betekenis speelt bij een reanimatie.
Klopt Rene, de huisarts is wel
bevoegd voor die ALS handelingen, maar helaas blijkt in de praktijk dat de huisartsen deze vaardigheden niet of onvoldoende bezitten!
Het is toch ook niet voor niets dat Meduca trainingen moet geven aan huisartsen? Zoals je zelf al zegt: "...heel veel huisartsen die
na de training zeer bekwaam
zijn geworden"
Even praktisch gezien, gebaseerd om mijn ervaringen van huisartsen in spoedeisende situaties: Een déél van de huisartsen prikt wel eens een venflon (de meerderheid niet!), ECG beoordelen laat de huisarts in alle gevallen aan de ambulanceverpleegkundige over, en intuberen heb ik een huisarts nog nooit zien doen.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn, dat als een HAP wagen als tweede wagen gelijkgesteld gaat worden aan een tweede ambulance, er eerst een degelijke scholing aan vooraf gegaan dient te worden, anders heeft de HAP m.i. géén meerwaarde, boven bijvoorbeeld een BLS unit.