Wat ik me eigenlijk afvraag of de Meldkamers en de crisiscentra de mogelijkheid hebben om eventuele netten op andere frequenties in noodgevallen te koppelen of te ontvangen..
Dus behalve de standaard VHF frequenties..
Nee dat is niet mogelijk. Een meldkamer kan alleen op de "eigen" kanalen werken, de kanalen die aan die meldkamer zijn toegewezen. Hooguit via een mobilofoontje zouden ze op andere dan hun eigen kanalen kunnen werken. Uiteraard is dat behelpen, want zoiets gaat normaal gesproken via een antenne op de meldkamer, en geen 'netwerk' van antennes, zoals bij de reguliere kanalen wel het geval is.
Zover ik weet is er C2000 randapparatuur die het mogelijk maakt om analoge netten te bridgen en te koppelen in gespreksgroepen..
Nouja niet zo zeer 'randapparatuur', wel een mogelijkheid om op centraal niveau (de meldkamer dus) bepaalde gespreksgroepen te koppelen aan de huidige analoge kanalen, puur om de overgangsfase te overbruggen.
Echter, tot dusver is daar naar mijn idee weinig gebruik van gemaakt. Enige tijd terug was er een enorme brand in Kerkrade. De politie zat vrolijk op C2000 en de KLPD kwam daar assisteren maar botste op een enorme communicatiebarriere. Regelmatig had de KLPD-meldkamer het over "C2000" en dat onderling contact niet mogelijk was. Een zeer onwenselijke situatie. De ontwikkeling van deze zogenaamde "koppelprinten" was jaren terug al ter sprake. Slechte zaak dat men in dit soort gevallen toch op andere golflengtes zit, met het oog op dit soort gevallen is die koppeling juist bedacht.
Maar zoals het zo vaak gaat... Op papier is het allemaal zo makkelijk, maar als het op de praktijk aankomt....
Groeten, Peter.