Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 54096 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

pe5ed

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #70 Gepost op: 27 september 2009, 20:11:42
Rene,

Bedenk je wel dat je hier dus aangeeft wel degelijk van C2000 gebruik te hebben gemaakt, een situatie niet gewenst was in de oefening !

Aan dares is specifiek niet gevraagd om als vervanger van het hele netwerk te fungeren. Waarbij dus vertraging optreed.
Had de vraag aan ons anders geweest, en de juridische regelingen daaromtrent, dan had dat heel anders kunnen zijn.

Wij waren er met een wellicht andere insteek dan gewenst, maar bedenk dat dit de toegewezen rol was, waarbij als echt C2000 uit zou vallen, ook Cedric er niet was. Hadden dan de berichten wel uitgewisseld kunnen worden ?

De mogelijkheid voor ons om verder op te schalen is wel degelijk aanwezig, en de apparatuur had dan ook meer point to point of zelfs netcentrisch gebruikt kunnen worden. Het verzoek daartoe was/is niet gekomen, en derhalve ook niet uitgevoerd.

Ik las eerder al een soort van jammer in een ander  topic, maar daar moet wel even een maar aan worden gekoppeld.

Het is niet mijn taak om je eens uit te nodigen voor een nadere uitleg van wat Dares kan doen, toch wil ik je graag een keer uitnodigen, of die uitnodiging bij een 'hogere' dares man/vrouw neerleggen. Mocht er eens in jouw regio een oefening komen, dan ben ik er graag bij om je een keer met mijn spullen te laten werken. Gaan we helemaal regelen.

Om het niet te veel een 1-2'tje te laten worden, doe ik je zo even een PB.

Kern in ieder geval, wij waren zeer content met de hele oefening. Als Dares zelf hebben we goed gescoord. Ik was zeer verbaasd te zien wat er allemaal is bereikt met alle internationale groepen, als ook de variatie van de oefeningen. Als er ooit voor het eggie moet worden gegaan, dan hebben we gezien wat er allemaal kan.

En dat is voor mij als  verbindelaar  het mooiste van alles.

Grtz   Ed


Rene112

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 27 september 2009, 20:23:13
Rene,

Bedenk je wel dat je hier dus aangeeft wel degelijk van C2000 gebruik te hebben gemaakt, een situatie niet gewenst was in de oefening !

Nee hoor, Cedric heeft helemaal niets met C2000 te maken.... is 'gewoon' een internetapplicatie!
C2000 is tijdens Floodex alleen door de oefenstaf gebruikt  ;)

Verder helder verhaal. Ik ben het met je eens dat DARES niet als vervanger van de totale informatiestroom was voorzien. Dus toen zowel de sateliettelefoons van defensie en de landelijke Cedric-server het lieten afweten, waren jullie onze "laatste strohalm"  ;)  En niet zonder succes naar mijn mening...

groeten,
René de Caluwé


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #72 Gepost op: 3 oktober 2009, 17:45:03
"ze horen van een ramp" klinkt niet echt waterdicht. En wat ik begreep was er speciale apparatuur in koffertjes in gebruik. Voldoet dus ook de eenvoudige set waar iedereen in de auto mee rijdt ook? Waar zijn dan die speciale koffertjes voor?

Maar het is niet zo'n punt, die opkomsttijd, want een echte ramp duurt wel even.

Henk

DARES wordt gewoon via de LMAZ gealarmeerd op P2000. Dus dat 'horen van een ramp' is niet aan de orde.


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #73 Gepost op: 3 oktober 2009, 17:47:28
Nee, het is ook extra. Wat ik begrijp uit de stukken is de alarmering als volgt:

1. veiligheidsregio belt LOCC met hulpvraag
2. LOCC beoordeelt en kan DARES (landelijk kader) alarmeren via P2000 of telefoon
3. DARES NL alarmeert regionale coördinator(en) telefonisch
4. Regionale coördinatoren alarmeren deelnemers telefonisch


De meeste DARES-leden hebben wel een P2000 pager die op de CAP-codes van de regiocoordinatoren is ingesteld (dus stap 4 is waarschijnlijk overbodig). Dat is overigens ook de CAP-code die het meest wordt gebruikt, dus stap 3 (telefonische alarmering) gebeurd volgens mij niet. De LMAZ stuurt een P2000 page naar de DARES-rc's.

Waarom wordt er geen cell broadcast bericht uitgezonden bij zo'n ramp? Dus: "DARES leden 145.500 MHz aub."

(bijvoorbeeld)


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #74 Gepost op: 3 oktober 2009, 17:48:22
Dat is dus niet de bedoeling, misschien dat de overheid iets kan laten ontwerpen, encryptie of zo, opdat het signaal niet meer te volgen is.
Dan maken we er meteen wat meer mogelijkheden op, zoals gebruikersgroepen waar je niet zomaar bij kan, maar waar je eerst aan toegevoegd moet worden door een centralist, dat zou pas handig zijn!  ;D  ;D  ;D  ;)

Henk

Ze zouden gewoon met D-Star moeten werken, dan is het weliswaar niet gecodeerd, maar niet met een scanner te volgen.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #75 Gepost op: 3 oktober 2009, 20:58:53
De meeste DARES-leden hebben wel een P2000 pager die op de CAP-codes van de regiocoordinatoren is ingesteld (dus stap 4 is waarschijnlijk overbodig). Dat is overigens ook de CAP-code die het meest wordt gebruikt, dus stap 3 (telefonische alarmering) gebeurd volgens mij niet. De LMAZ stuurt een P2000 page naar de DARES-rc's.

Waarom wordt er geen cell broadcast bericht uitgezonden bij zo'n ramp? Dus: "DARES leden 145.500 MHz aub."

(bijvoorbeeld)


In Zeeland hebben we voor stap 4 regionale capcodes, da's wel zo handig  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #76 Gepost op: 3 oktober 2009, 22:08:18
Ze zouden gewoon met D-Star moeten werken, dan is het weliswaar niet gecodeerd, maar niet met een scanner te volgen.

D-star is de digitale mode, dus ook NIET bruikbaar wanneer gaat iedereen dat nu snappen?
Nemo me impune lacessit


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #77 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:02:54
D-star is de digitale mode, dus ook NIET bruikbaar wanneer gaat iedereen dat nu snappen?
Waarom is een (verplaatsbare) D-star repeater met enkele gebruikers niet toepasbaar ?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #78 Gepost op: 4 oktober 2009, 04:05:36
Waarom is een (verplaatsbare) D-star repeater met enkele gebruikers niet toepasbaar ?

eenvoudig omdat alles wat digitaal is neerkomt op maar 1 zenden tegelijkertijd op het zelfde kanaal en de anderen wederom in de wacht, hier blijft het probleem zitten, als mensen in nood zijn hebben ze domweg geen tijd om op elkaar te wachten, en digitaal is wederom alles of niets terwijl analoog ook slecht tot heel slecht over kan komen maar nog steeds over komt.

de oefening floodex heeft aangetoond dat de analoge frequenties zeker op de plaats van het incident gewoon goed waren.
overigens is de dares in de officiele lijst van bedankjes niet genoemd, beetje ondankbaar.

kom nou ook niet weer met de laatste jaren van het analoge tijdperk, de apperatuur was al jaren erg slecht, mocht niet meer vervangen worden, maar evengoed was er mee te werken, overigens daar waar o.a. zendamateurs de aperatuur deels onderhielden waren de verbindingen gewoon goed, ik ken meerdere plaatsen.

c2000 bied geen voordelen die nodig zijn voor de direkte comunicatie op het plaats incident, het was zelfs van binnen naar buiten goed te doen.

het grote nadeel was mischien dat we mee konden luisteren, dit was echt niet erg, alleen konden we toen uit de communicatie de fouten die gemaakt werden opmerken en de journalisten ook, er kon tenminste wel gecommuniceerd worden en waren er ook geen steunposten nodig in de gebouwen.

nu krijgen we de meldingen landelijk via het internet voor zo ver op p2000 bekend gemaakt en weten we vaak nog veel meer, zie de resultaten op dit forum.

of alles terug moet naar analogg, mischien alleen de communicatie op de plaats incident, de communicatie met de meldkamer of andere centrale posten kan prima via c2000, of gsm of eventueel via sataliettelefoon, kunnen we dat tenminste niet horen.

of dit ook de oplossing voor de politie is weet ik niet, maar voor andere dienste zeker.

ja ik ben ook al meer dan 30 jaar zendamateur en pretendeer iets van communicatie middelen af te weten, niet zo heel veel hoor.

ik wil ook niet beweren dat c2000 slecht is, er mankeert nog veel aan maar met een miljard of zo komen we weer wat verder, of we al die functies nodig hebben betwijfel ik, maar zal nooit geschikt zijn voor objekt communicatie

en dat meneer berghuis het onderzoek mede mag gaan doen is van de zotte, ik vraag toch ook niet of de slager zijn eigen vlees wil herkeuren, hij heeft immmers aan de voet van de beslissing gestaan om c2000 in te voeren, hij zal nooit zijn eigen kindje weg gooien.
Nemo me impune lacessit


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #79 Gepost op: 4 oktober 2009, 11:28:38
D-star is de digitale mode, dus ook NIET bruikbaar wanneer gaat iedereen dat nu snappen?


Het is duidelijk dat jij niet begrijpt wat D-Star is.