Waarom is een (verplaatsbare) D-star repeater met enkele gebruikers niet toepasbaar ?
eenvoudig omdat alles wat digitaal is neerkomt op maar 1 zenden tegelijkertijd op het zelfde kanaal en de anderen wederom in de wacht, hier blijft het probleem zitten, als mensen in nood zijn hebben ze domweg geen tijd om op elkaar te wachten, en digitaal is wederom alles of niets terwijl analoog ook slecht tot heel slecht over kan komen maar nog steeds over komt.
de oefening floodex heeft aangetoond dat de analoge frequenties zeker op de plaats van het incident gewoon goed waren.
overigens is de dares in de officiele lijst van bedankjes niet genoemd, beetje ondankbaar.
kom nou ook niet weer met de laatste jaren van het analoge tijdperk, de apperatuur was al jaren erg slecht, mocht niet meer vervangen worden, maar evengoed was er mee te werken, overigens daar waar o.a. zendamateurs de aperatuur deels onderhielden waren de verbindingen gewoon goed, ik ken meerdere plaatsen.
c2000 bied geen voordelen die nodig zijn voor de direkte comunicatie op het plaats incident, het was zelfs van binnen naar buiten goed te doen.
het grote nadeel was mischien dat we mee konden luisteren, dit was echt niet erg, alleen konden we toen uit de communicatie de fouten die gemaakt werden opmerken en de journalisten ook, er kon tenminste wel gecommuniceerd worden en waren er ook geen steunposten nodig in de gebouwen.
nu krijgen we de meldingen landelijk via het internet voor zo ver op p2000 bekend gemaakt en weten we vaak nog veel meer, zie de resultaten op dit forum.
of alles terug moet naar analogg, mischien alleen de communicatie op de plaats incident, de communicatie met de meldkamer of andere centrale posten kan prima via c2000, of gsm of eventueel via sataliettelefoon, kunnen we dat tenminste niet horen.
of dit ook de oplossing voor de politie is weet ik niet, maar voor andere dienste zeker.
ja ik ben ook al meer dan 30 jaar zendamateur en pretendeer iets van communicatie middelen af te weten, niet zo heel veel hoor.
ik wil ook niet beweren dat c2000 slecht is, er mankeert nog veel aan maar met een miljard of zo komen we weer wat verder, of we al die functies nodig hebben betwijfel ik, maar zal nooit geschikt zijn voor objekt communicatie
en dat meneer berghuis het onderzoek mede mag gaan doen is van de zotte, ik vraag toch ook niet of de slager zijn eigen vlees wil herkeuren, hij heeft immmers aan de voet van de beslissing gestaan om c2000 in te voeren, hij zal nooit zijn eigen kindje weg gooien.