Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 55159 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:35:33
Zo geheim zijn de capcodes van dares toch niet...  :)

1800010 DARES Landelijk bestuur
1800011 DARES Regio Coördinatoren
1800012 DARES Geregistreerde leden
1800013 DARES Snel Inzetbaar Landelijk Team

;)

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:44:12
Zo geheim zijn de capcodes van dares toch niet...  :)

1800010 DARES Landelijk bestuur
1800011 DARES Regio Coördinatoren
1800012 DARES Geregistreerde leden
1800013 DARES Snel Inzetbaar Landelijk Team  ;)
Men doelde op de Zeeuwse codes . . . .  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:52:51
Men doelde op de Zeeuwse codes . . . .  ;)

Ik gaf ze alleen maar als voorbeeld dat men landelijk niet zo moeilijk doet over de capcodes  ;) Een alarmering in Zeeland van Dares en ze zijn ook op het WWW bekend...  ;) :)

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 5 oktober 2009, 07:13:54
Ik gaf ze alleen maar als voorbeeld dat men landelijk niet zo moeilijk doet over de capcodes  ;) Een alarmering in Zeeland van Dares en ze zijn ook op het WWW bekend...  ;) :)
Dan hebben veel mensen iest gemist de afgelopen maanden  ;D

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 5 oktober 2009, 10:01:27
eenvoudig omdat alles wat digitaal is neerkomt op maar 1 zenden tegelijkertijd op het zelfde kanaal en de anderen wederom in de wacht, hier blijft het probleem zitten,

Met analoog heb je hetzelfde probleem, daar kun je ook niet met 2 of meer tegelijk zenden. Je kunt misschien wel de PTT knop indrukken en hópen dat de centralist je verstaat, maar dat is zeker geen garantie.

ja ik ben ook al meer dan 30 jaar zendamateur en pretendeer iets van communicatie middelen af te weten, niet zo heel veel hoor.

Dan heb je vast ook wel eens meerdere gebruikers tegelijk door elkaar gehoord op een repeater en vast kunnen stellen dat het vaak een onverstaanbare brij wordt. Om nog maar te zwijgen van de knijpers...

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #95 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:16:23
Met analoog heb je hetzelfde probleem, daar kun je ook niet met 2 of meer tegelijk zenden. Je kunt misschien wel de PTT knop indrukken en hópen dat de centralist je verstaat, maar dat is zeker geen garantie.

Dan heb je vast ook wel eens meerdere gebruikers tegelijk door elkaar gehoord op een repeater en vast kunnen stellen dat het vaak een onverstaanbare brij wordt. Om nog maar te zwijgen van de knijpers...

met analoog kun je wel degelijk tegelijk zenden en ook verstaan worden, sterker nog een geoefende centralist hoort vaak dat er twee aan het zenden zijn, vraagt of de enen eerst gaat en dan de andere, dit heb ik vaak gehoord.
het is geen garantie maar kan wel degelijk.

wat het 2e betreft, we hebben het over mensen die vaak weten wat communiceren is en geen 27mc'rs (knijpers)

wanneer er bij een digitaal bericht teveel bitjes zijn verdwenen komt hij gewoon helemaal niet door, we weten ook niet dat iemand een poging heeft gedaan om een oproep te plegen, bij analoog is het bericht soms slecht of niet verstaanbaar maar kan iemand die dichterbij staat het bericht doorgeven (repeaten), ook hadden we toen vaak een VC ter plaatse die betere ontvangers heeft dan een portofoon en dus zo het berichten verkeer kan ondersteunen c.q. leiden, vergeet niet dit is allemaal weggevallen, de oefening floodex heeft dit toch ook maar weer aangetoond (rode kruis posten)

bovendien is de VHF band tussen de 150 en 170 MHz uitermate geschikt om binnenhuisdekking te garanderen, C-2000 zit rond de 410-420 MHz welke band dit effect juist niet heeft.
Nemo me impune lacessit

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:32:39
wat het 2e betreft, we hebben het over mensen die vaak weten wat communiceren is en geen 27mc'rs (knijpers)

Klopt. De vergelijking met de knijper is misschien niet volledig correct, maar wat ik er mee wilde zeggen is dat als er een randapparaat dicht bij de ontvanger staat een 2e zender volledig weg kan drukken.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #97 Gepost op: 5 oktober 2009, 16:54:31
Klopt. De vergelijking met de knijper is misschien niet volledig correct, maar wat ik er mee wilde zeggen is dat als er een randapparaat dicht bij de ontvanger staat een 2e zender volledig weg kan drukken.

ik snap wat je bedoeld, sta je met meerdere hulpverleners op 1 plaats, wil jij je porto gebruiken begint alles mee te gillen, dus ieder ander de tegenwoordigheid van geest en porto zacht draaien, lukt niet altijd ze hebben het gewoon zelf niet door.

was voorheen met de piepers ook het probleem.
Nemo me impune lacessit

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #98 Gepost op: 1 november 2009, 10:00:11

Wat ik hierin wel even kwijt wil aangezien ik dus een 27mc'er ben,
die tijd is geweest hè dat vele kanalen lekker dicht geknepen werd.
We hebben het hier over de jaren 80/90 waar de 27mc nog erg leefde.
De "pubers" die er toendestijds op zaten zijn verdwenen en is het zowel een stuk stiller als serieuzer geworden.
Tegenwoordig zitten we op zowel FM als AM en SSB (SuperSideBand) want dit is allemaal vrij gegeven door het AT.
Dus RX en TX op de gehele 27Mhz band wat hele leuke buitenlandse verbindingen geeft en dat gaat zeer zeker niet als het
oude breaky,breaky hoor.
Wij werken ook met de zgn. Q-codes om elkaar op te roepen wat ook zendamateuren gebruiken.
Werken wij op de SSB band gebruiken ook wij een call naam ipv bv. Harry de Hengst...
Dus de mensen die die banden gebruiken weten donders goed wat communicatie inhoudt.

GreetZ,
19RSN1330
Groetjes, Marco

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #99 Gepost op: 1 november 2009, 10:40:02
Tegenwoordig zitten we op zowel FM als AM en SSB (SuperSideBand)
Sorry, even offtopic. De eerste S staat voor Single. Je moduleert immers maar 1 van de zijbanden, namelijk de Upper of de Lower. "Super" laat het misschien wat interessanter klinken, maar klopt dus niet.

http://www.telecomabc.nl/s/ssb.html

Dus de mensen die die banden gebruiken weten donders goed wat communicatie inhoudt.
Nu de afkortingen nog ;)