DARES concurentie verbindingsdienst ?? Of juist aanvulling?

Auteur Topic: DARES concurentie verbindingsdienst ?? Of juist aanvulling?  (gelezen 9692 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Allereerst veel geluk, gezondheid, veiligheid en alles wat nog meer te bedenken valt gewenst voor 2009 !!

Gelezen op Dares punt nl .

Zo juist onderstaande gelezen op de homepage van DARES.
Is binnenkort de verbindingsdienst van de NRK overbodig ??


De toegevoegde waarde van DARES is vooral gelegen in het verzorgen van communicatie ten behoeve van gemeentelijke en andere civiele organisaties. Daar waar brandweer, politie en ambulancediensten/CPA beschikken over hun eigen communicatienetten en procedures, zal bij grootschalige incidenten en rampen een gemiddelde gemeente als snel in de knel komen met zijn communicatie mogelijkheden. Te denken valt daarbij aan afdelingen burgerzaken en sociale diensten die verantwoordelijk zijn voor de evacuatie, registratie opvang en verzorging van grote groepen mensen. Ook heeft het bestuur geconcludeerd dat de (in goed Nederlands) "wellfare" communicatie van getroffen burgers naar hun naasten elders, een belangrijk "produkt"van DARES is. Ter illustratie: we willen het mogelijk maken om vanuit een gemeentehuis in de gemeente X, verbindingen met spraak en data mogelijk te maken naar opvangcentrum Y en Z en denken daarbij een VHF/UHF spraak en data netwerk nodig te hebben. De gemeenteambtenaren in gemeentehuis te X zullen daarbij ondersteuning krijgen van DARES-operators die grote hoeveelheden data (namenlijsten met evacuees, vermisten etc.) kunnen doorgeleiden naar andere stratgische plaatsen in de gemeente X en de omliggende regio. Ook zullen rampenbestrijders van de gemeente die posities innemen op strategisch belangrijke plekken in het getroffen gebied, met behulp van de ondersteuning van DARES-operators kunnen spreken met hun collega's op het gemeentehuis of elders. Overigens kan gemeente in dit voorbeeld worden vervangen door bijvoorbeeld waterschap of energiebedrijf. Procedures, te kiezen technieken en frequentieverdeling zullen we op landelijk niveau vaststellen en ter beschikking stellen van DARES-deelnemers én andere zendamateurs. Dat betekent overigens niet dat we alles centraal willen regelen; alleen de kaders zullen uniform dienen te zijn. U kunt dus, zodra de kaders vastliggen, zélf met uw gemeente, uw gemeentebestuurders of uw brandweercommandant contacten leggen en daarbij een werkend systeem aanbieden ! Vanuit het bestuur van de stichting DARES zullen wij "bovenlangs" de Nederlandse gemeenten via de VNG gaan informeren en tevens voorlichtingsmateriaal voor lokaal en regionaal gebruik beschikbaar stellen. Het is de overtuiging van het bestuur van de stichting dat we op deze wijze in staat zullen blijken te zijn om een wezenlijke en blijvende bijdrage te kunnen leveren aan de bestrijding van gebeurtenissen waarvan we hopen dat ze ons nooit zullen treffen maar waarvan helaas statistisch vaststaat dat ze wél zullen plaatsvinden.


Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2009, 22:36:24
Gelezen op Dares punt nl .

Zo juist onderstaande gelezen op de homepage van DARES.
Is binnenkort de verbindingsdienst van de NRK overbodig ??

Ook een veilig 2009 toegewenst.

Bedoel je dat de verbindingsdienst van het NRK ook voor gemeentelijke processen wordt ingezet?
Ik loop in dit wereldje (gemeentelijke rampenbestrijding/veiligheidsregio's) al een tijdje rond, maar heb dit nog niet eerder gehoord/meegemaakt. Wat zijn de mogelijkheden en capaciteit van de verbindingsdiensten? En in hoeverre moeten zij bij rampen andere prioriteiten stellen?
Ik zie op zich wel mogelijkheden, zeker in combi met de bestaande NRK-taken m.b.t. de processen Opvang en CRIB. De communicatie van de data (is dus niet alleen gesprekken) vanuit opvanglocaties naar bijv. de gemeenten is voor mij altijd een aandachtspunt geweest.

Waar het DARES om gaat is het bieden van een alternatief communicatiemiddel als de gewone communicatie (telefoon, internet) is uitgevallen. Ik heb verschillende ervaringen met hen, en technisch zijn er genoeg alternatieven.
Mijn enige - en grootste - negatieve ervaring is hun organisatie. Ik ken voorbeelden waar het goed is georganiseerd (Dordrecht), maar ook mindere (Noord-Holland Noord). Dat is deels te wijten aan de dekking van beschikbare radiozendamateurs, deels aan de onervarendheid van een aantal personen om een goede rampenbestrijdingsorganisatie neer te zetten. Steun vanuit de landelijke overheid of de veiligheidsregio's is er nog maar minimaal. Maar zoiets moet ook z'n tijd hebben.

Ik denk dat het een kwestie is van alle mogelijke middelen, en organisaties, eens goed op een rijtje te zetten. Defensie is ook een optie, maar heeft ook zijn voor- en nadelen.
Maar dat op een rijtje zetten heeft volgens mij niet zo'n prioriteit, noch bij BZK, noch bij de veiligheidsregio's.
Want zeg nu zelf, we hebben net toch allemaal het onfeilbare C2000 met veel geld en moeite ingevoerd?  ::)


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2009, 23:33:47

Want zeg nu zelf, we hebben net toch allemaal het onfeilbare C2000 met veel geld en moeite ingevoerd?  ::)


Hoi,

Tja, zo kun je het ook benaderen. Ik reageer later wel even...    

En over deskundigheid gesproken...  LVBD daar zit ook wat bij hoor.....,

Maar iets anders, wat ik mij afvraag. Hoe lang houd zo'n C2000 mast het vol zonder netspanning?
En hoe heeft hij verbinding met bv de meldkamer ?? Via radio signalen of glasvezel netwerk ?

Gg
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2009, 23:46:41
Maar iets anders, wat ik mij afvraag. Hoe lang houd zo'n C2000 mast het vol zonder netspanning?
En hoe heeft hij verbinding met bv de meldkamer ?? Via radio signalen of glasvezel netwerk ?

Elke poep, elke scheet gaat via de centrale in Driebergen. Portofoons en mobilofoons communiceren met de dichtstbijzijnde mast, die op zijn beurt weer in verbinding staat met een clustercentrale en die hangt weer aan de hoofdcentrale in Driebergen. Vanaf daar gaat het naar de meldkamer. En vanaf de meldkamer dus weer de omgekeerde weg terug :) Leuk om te weten welke weg een signaal aflegt als 2 personen die elkaar kunnen zien met elkaar in gesprek zijn :)

Hunter


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2009, 10:34:36
Persoonlijk denk ik dat DARES een aanvulling kan zijn in rampomstandigheden. DARES heeft het voordeel dat er op een flexibele manier een noodcommunicatie net opgezet kan worden in een korte tijd.

Koppelingen van data via de ether en internet zijn mogelijk. spraak koppelingen via internet en ether zijn mogelijk. Fax, video zijn technieken die bij een hoop zendamateurs snel opgezet kunnen worden.


Ik ben zelf geen lid van DARES, maar wel een radiozendamateur. Persoonlijk zou ik bij rampomstandigheden liever via de rode kruis organisatie mijn steentje bijdragen. Mogelijk dat ik nog wel een keer een DARES lid word, maar dat is dan om zelf een mogelijkheid te hebben om extra informatie uit te kunnen wisselen mocht dat nodig zijn.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2009, 22:17:29
Hier nog een topicje over DARES: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,2744.0.html

Maar even terug naar de topicvraag, is dit concurrentie voor de verbindingsdienst van het RK?

Het rode kruis doet toch in principe alleen verbindingen met of tussen eigen eenheden? Dat zou in de rampenbestrijding in principe alleen, Evacueren / Ontruimen, O&V en CRIB betreffen. Genoeg andere zaken waarbij DARES uitkomst kan bieden lijkt me.

Ik denk dat DARES eerder zal moeten concurreren met Defensie (TITAAN heet dat systeem van hun geloof ik), welke zich met het project Intensivering Civiel- Militaire Samenwerking steeds meer profileert in de rampenbestrijding. Maar ook dan, als Defensie zich richt op de kritieke communicatie, blijft er genoeg over voor DARES.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2009, 23:10:45
Elke poep, elke scheet gaat via de centrale in Driebergen. Portofoons en mobilofoons communiceren met de dichtstbijzijnde mast, die op zijn beurt weer in verbinding staat met een clustercentrale en die hangt weer aan de hoofdcentrale in Driebergen. Vanaf daar gaat het naar de meldkamer. En vanaf de meldkamer dus weer de omgekeerde weg terug :) Leuk om te weten welke weg een signaal aflegt als 2 personen die elkaar kunnen zien met elkaar in gesprek zijn :)

Hunter


Ik had juist ergens gelezen dat als de verbinding tussen de mast en de clustercentrale, of de clustercentrale en Driebergen weg zou vallen, de randapparatuur die op dezelfde paal/clustercentrale zit gewoon met elkaar kan blijven praten (mits op het zelfde kanaal/fleedmap). De vebinding via de clustercentrale en Driebergen is dan alleen relevant als je wilt praten met iemand die verbonden is via een andere paal/clustercentrale.
Of twee gebruikers ook rechtstreeks verbinding kunnen maken zonder tussenkomst van een mast denk ik niet (maar daar heb ik geen argumentatie over).
Dat het signaal tussen twee gebruikers altijd via Driebergen gaat is volgens mij niet juist. Als in Driebergen of in een ander cluster iemand op het zelfde kanaal/fleetmap is ingeschakeld gaat het signaal OOk via de clustercentrale/Driebergen naar de andere gebruiker.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2009, 23:32:46
Ik had juist ergens gelezen dat als de verbinding tussen de mast en de clustercentrale, of de clustercentrale en Driebergen weg zou vallen, de randapparatuur die op dezelfde paal/clustercentrale zit gewoon met elkaar kan blijven praten (mits op het zelfde kanaal/fleedmap). De vebinding via de clustercentrale en Driebergen is dan alleen relevant als je wilt praten met iemand die verbonden is via een andere paal/clustercentrale.
Of twee gebruikers ook rechtstreeks verbinding kunnen maken zonder tussenkomst van een mast denk ik niet (maar daar heb ik geen argumentatie over).
Dat het signaal tussen twee gebruikers altijd via Driebergen gaat is volgens mij niet juist. Als in Driebergen of in een ander cluster iemand op het zelfde kanaal/fleetmap is ingeschakeld gaat het signaal OOk via de clustercentrale/Driebergen naar de andere gebruiker.

Remco


Jawel, in de DMO stand kan je onderling praten (porto>porto), helaas werkt dit niet egt heel erg lekker...


Michel / PD0MAC

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2009, 11:04:47
Maarten, (en allen die zich in deze discussie willen mengen)

DARES heeft haar eigen missie en doelstellingen, maar stelt haar diensten beschikbaar voor de veiligheidsregio's in Nederland. Ook bij het LOCC hebben wij onze beschikbare capaciteit (met name SILT, Snel Inzetbare Landelijke Teams) aangemeld en dus kan inzet van DARES ook van 'hogerhand' worden aangevraagd.
In maart 2009 is het eerste convenant met een veiligheidsregio afgesloten (Gooi & Vechtstreek, dat op termijn één wordt met Flevoland) en daarmee is een structureel begin gemaakt in de samenwerking met overheden en hulpdiensten. Vanaf dat moment krijgen wij een steeds beter beeld van de zaken waarvoor men DARES denkt in te zetten.

Vanuit de organisatie werken wij voorlopig dus naar eigen inzicht aan een bepaald kwaliteitsniveau, gericht op verschillende vormen van inzet. Onze grote kracht is KISS... keep it stupid simple, maar de wensen van de veiligheidsregio gaan mogelijk verder. Wij stellen ons coöperatief op naar elke organisatie en dus ook (bijvoorbeeld) het Rode Kruis en Defensie. Wellicht aardig om te weten dat voor Oefening Floodex (22 t/m 25 september a.s. in Noord-Holland) al een paar weken geleden getest is met een koppeling aan het netwerk van defensie (TITAAN).

Moraal van 't verhaal: wij spreken dus liever niet over 'concurrentie', maar over samenwerking! Veel handen maken licht (en beter) werk als de nood aan de man komt... maar dan wel op een georganiseerde en beproefde manier!

73,
Michel (PD0MAC), coördinator communicatie & public relations
bestuurslid Stichting DARES


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat van Maarten:
Maar even terug naar de topicvraag, is dit concurrentie voor de verbindingsdienst van het RK?

Het rode kruis doet toch in principe alleen verbindingen met of tussen eigen eenheden? Dat zou in de rampenbestrijding in principe alleen, Evacueren / Ontruimen, O&V en CRIB betreffen. Genoeg andere zaken waarbij DARES uitkomst kan bieden lijkt me.

Ik denk dat DARES eerder zal moeten concurreren met Defensie (TITAAN heet dat systeem van hun geloof ik), welke zich met het project Intensivering Civiel- Militaire Samenwerking steeds meer profileert in de rampenbestrijding. Maar ook dan, als Defensie zich richt op de kritieke communicatie, blijft er genoeg over voor DARES.


Michel / PD0MAC

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2009, 15:54:14
P E R S B E R I C H T  -  DARES verzorgt noodcommunicatie tijdens ‘Oefening FloodEX’

Woensdag 16 september 2009


Van 22 t/m 25 september a.s. vindt in Noord-Holland de grote internationale rampenoefening ‘FloodEX’ plaats. In het oefenscenario breken de dijken door extreme weersomstandigheden op een aantal plaatsen. Hierdoor komt een groot deel van de provincie onder water te staan. Er zullen grootschalige evacuatie- en reddingsoperaties plaatsvinden, terwijl geprobeerd wordt om het ondergelopen land weer droog te pompen. Tijdens de oefening wordt ook een beroep gedaan op de kennis en kunde van door de overheid gelicenseerde radiozendamateurs. Zij hebben hun krachten gebundeld in de Stichting DARES (Dutch Amateur Radio Emergency Service).

Dat zendamateurs in geval van nood in staat zijn om geïmproviseerde communicatie te verzorgen, bleek al tijdens de watersnoodramp van 1953. Om te voorkomen dat het potentieel van circa 15.000 Nederlandse radiozendamateurs elkaar ‘goedbedoeld voor de voeten lopen’, heeft DARES haar honderden deelnemers, net als de overheid, regionaal georganiseerd. Landelijk en internationaal stemt zij haar procedures en werkwijzen af op de communicatiebehoeften van overheid en hulpdiensten. DARES wordt door de Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg (LMAZ) in Driebergen gealarmeerd via het robuuste P2000 semafoon-netwerk, waarna de deelnemers hun posities innemen bij meldkamers, gemeentehuizen, opvangcentra of bijvoorbeeld  locaties waar reddingswerk plaatsvindt. Met spraakverbindingen wordt de meest essentiële, vaak urgente informatie overgebracht, terwijl het eveneens draadloze dataverkeer ook e-mailverkeer tussen hulpdiensten en het nationaal commando toestaat. In het kader van de ‘intensivering militair-civiele samenwerking’ is niet alleen communicatie via satellieten en internet mogelijk, maar overbrugt DARES ook ‘the last mile’ tussen bevelvoerders en posten in het veld.

DARES is een vrijwilligersorganisatie, die zich met haar deelnemers belangeloos inzet om onder-steunende communicatie tussen hulpverleners, bevolking en de overheid te waarborgen. De stichting is in 2003 opgericht en wordt sinds 2005 erkend door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Sinds 2008 stelt zij haar teams ter beschikking van het LOCC (Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum) en in maart 2009 volgde het eerste convenant met een van de 25 Veiligheidsregio’s (een samenstel van brandweer, politie, GGD en GHOR). DARES’ radiozend-amateurs zijn getraind in efficiënt berichtenverkeer en beschikken over eigen communicatiemiddelen en noodstroomvoorzieningen, waarmee dagenlang verbindingen in stand gehouden kunnen worden.

----------------------------------------------------------------------   EINDE PERSBERICHT   ----------------------------------------------------------------------