Gelezen op Dares punt nl .
Zo juist onderstaande gelezen op de homepage van DARES.
Is binnenkort de verbindingsdienst van de NRK overbodig ??
Ook een veilig 2009 toegewenst.
Bedoel je dat de verbindingsdienst van het NRK ook voor gemeentelijke processen wordt ingezet?
Ik loop in dit wereldje (gemeentelijke rampenbestrijding/veiligheidsregio's) al een tijdje rond, maar heb dit nog niet eerder gehoord/meegemaakt. Wat zijn de mogelijkheden en capaciteit van de verbindingsdiensten? En in hoeverre moeten zij bij rampen andere prioriteiten stellen?
Ik zie op zich wel mogelijkheden, zeker in combi met de bestaande NRK-taken m.b.t. de processen Opvang en CRIB. De communicatie van de data (is dus niet alleen gesprekken) vanuit opvanglocaties naar bijv. de gemeenten is voor mij altijd een aandachtspunt geweest.
Waar het DARES om gaat is het bieden van een alternatief communicatiemiddel als de gewone communicatie (telefoon, internet) is uitgevallen. Ik heb verschillende ervaringen met hen, en technisch zijn er genoeg alternatieven.
Mijn enige - en grootste - negatieve ervaring is hun organisatie. Ik ken voorbeelden waar het goed is georganiseerd (Dordrecht), maar ook mindere (Noord-Holland Noord). Dat is deels te wijten aan de dekking van beschikbare radiozendamateurs, deels aan de onervarendheid van een aantal personen om een goede rampenbestrijdingsorganisatie neer te zetten. Steun vanuit de landelijke overheid of de veiligheidsregio's is er nog maar minimaal. Maar zoiets moet ook z'n tijd hebben.
Ik denk dat het een kwestie is van alle mogelijke middelen, en organisaties, eens goed op een rijtje te zetten. Defensie is ook een optie, maar heeft ook zijn voor- en nadelen.
Maar dat op een rijtje zetten heeft volgens mij niet zo'n prioriteit, noch bij BZK, noch bij de veiligheidsregio's.
Want zeg nu zelf, we hebben net toch allemaal het onfeilbare C2000 met veel geld en moeite ingevoerd?