DARES concurentie verbindingsdienst ?? Of juist aanvulling?

Auteur Topic: DARES concurentie verbindingsdienst ?? Of juist aanvulling?  (gelezen 9562 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2009, 17:48:20
Waarom zou Dares en het NRK elkaar niet aanvullen.. Laten ze samenwerken en ook samen met redned..  Al met al Heb je toch een snel inzetbaar voicenetwerk.. Met een veerkracht en dynamiek.. Die heel goed te gebruiken is...


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2009, 20:46:12
Weet je wat het leuke is ?

Er zijn een hoop Dares mensen werkzaam bij de verbindingsdienst. Of een hoop NRK mensen zijn Dares lid, het is maar hoe je het bekijkt.
Nietemin de Dares doet belangrijk werk !


pe5ed

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #12 Gepost op: 25 september 2009, 11:41:09
En als aanvulling, NRK zit toch maar een paar honderd KHz hoger. Dus qua apparatuur maakt het niks uit.
Ze kopen toch onze amateur spullen, en luisteren/... toch ook met ons mee.
Oei au, dat was een nare opmerking, we gaan toch niet buitenbands zitten. Dat doet de pd-club maar   ;D

Het mag niet volgens de machtigingsvoorwaarden, maar aan de andere kant, het WAS het oude noodnet, en anders komt er toch maar kerk-radio of iets dergelijk wat een nuttige toevoeging is aan het radioverkeer in den lande.



Mag ik overigens opmerken dat Floodex een succes was voor Dares?
En dat we zeer onder de indruk waren van de buiten-en-binnen-landse groepen.

Nog even en we krijgen een eigen hoekje op dit forum   ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 25 september 2009, 22:24:43
Nog even en we krijgen een eigen hoekje op dit forum   ;)

Don't push your luck 8) ;D ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2009, 20:38:08
[


Mag ik overigens opmerken dat Floodex een succes was voor Dares?
En dat we zeer onder de indruk waren van de buiten-en-binnen-landse groepen.

Nog even en we krijgen een eigen hoekje op dit forum   ;)
[/quote]
nou ik heb begrepen dat jullie ongeveer 60 a 70% hebben waar kunnen maken met jullie berichten verkeer en dat de nodige data niet is aangekomen
maar voor het rode kruis was dit 99% dus bij ons liep het perfect jammer genoeg is er niet veel over gezegd in de media maar floodex is dank zij de verbindingsdienst van het rode kruis tot een succes gekomen want de helle oefening heeft gedraaid op communicatie apparatuur van het rode kruis zowel de rode ,witte en de blauwe lijn heeft hiervan gebruik gemaakt
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 20 december 2009, 21:52:23
Omdat DARES zich niet richt op de accuute hulpverlening van rode , witte, blauwe, oranje weet ik veel welke kolom.
Dares is vooral voor het traject NA de acuute fase. Niet voor mogelijk levensbedreigende situaties.

Ja, ik ben zendamateur,
Nee, ik ben geen DARES lid,
Ja ik ben ook Centralist bij het Rode Kruis.

De keuze voor RK frequenties is een logische. Dat zijn frequenties die beschikbaar zijn voor een landelijke organisatie, met in principe geen medegebruikers.
De Dares Frequenties kunnen zeker in het begin van een calamiteit nog in gebruik zijn door de primair vergunninghouders ( lees de zendamateurs )

Verder ben ik persoonlijk van mening dat je moet zoeken naar een goede samenwerking in zo'n oefening ipv te pochen dat het allemaal zo goed ging op het type apparaat en frequenties die gebruikt werden.

Sterker, De apparatuur die het RK gebruikt van ICOM is ook te verkrijgen op de frequentie banden van de radioamateurs.

Iets off topic. In een echte ramp omstandigheid hebben de amerikaanse radio amateurs al bewezen dat ook, te baas te kunnen zijn. De (bijna)HELE noodcommunicatie van de hulpdiensten in New York na 9/11 werd door radioamateurs uitgevoerd. http://www.arrl.org/FandES/field/WTC.pdf Dit ging gewoon in samenwerking met het americain red cross.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2009, 22:25:45
[


Mag ik overigens opmerken dat Floodex een succes was voor Dares?
En dat we zeer onder de indruk waren van de buiten-en-binnen-landse groepen.

Nog even en we krijgen een eigen hoekje op dit forum   ;)

nou ik heb begrepen dat jullie ongeveer 60 a 70% hebben waar kunnen maken met jullie berichten verkeer en dat de nodige data niet is aangekomen
maar voor het rode kruis was dit 99% dus bij ons liep het perfect jammer genoeg is er niet veel over gezegd in de media maar floodex is dank zij de verbindingsdienst van het rode kruis tot een succes gekomen want de helle oefening heeft gedraaid op communicatie apparatuur van het rode kruis zowel de rode ,witte en de blauwe lijn heeft hiervan gebruik gemaakt

Ik zie de rodekruis nog geen verbinding maken van Friesland tot aan Limburg. Iets wat Dares wel voor mekaar krijgt !!

Met Bonfire wou men verbinding  maken van Den Haag naar Groningen. Iets wat dus niet lukte !! Heb bleef ergens halverwege steken.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 25 december 2009, 13:54:05
gaan we hier kijken, wie de langste heeft, of gaan jullie samenwerken...

REDNED en NRK kunnen lokaal al gebruik maken van elkaars frequenties, waarom DARES niet meenemen of in ieder geval een koppelvlak te organiseren..

Juist het bundelen van krachten is belangrijk..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #18 Gepost op: 25 december 2009, 17:44:06
gaan we hier kijken, wie de langste heeft, of gaan jullie samenwerken...

REDNED en NRK kunnen lokaal al gebruik maken van elkaars frequenties, waarom DARES niet meenemen of in ieder geval een koppelvlak te organiseren..

Juist het bundelen van krachten is belangrijk..
In zijn algemeenheid : Elke "dienst" zit op zijn eigen eilandje en verdedigt dit met hand en tand. Anderen moeten zich maar aan aanpassen. :-X

Zolang deze cultuur nog aanwezig is, zal er weinig of geen prettige samenwerking plaats vinden. :(
Een cultuur omslag en wijze van denken binnen de huidige (samenwerkende) rampenbestrijdings organisaties en gelieerden daaraan, en de individuele personen die daarvan uitmaken, is uitermate wenselijk.  :-\
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


pe5ed

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2010, 13:03:46
gaan we hier kijken, wie de langste heeft, of gaan jullie samenwerken...

REDNED en NRK kunnen lokaal al gebruik maken van elkaars frequenties, waarom DARES niet meenemen of in ieder geval een koppelvlak te organiseren..

Juist het bundelen van krachten is belangrijk..

Ik wil wel, een hoop anderen willen wel. Er is iets met band-indeling en machtigings voorwaarden. ( Leuk detail, we delen her en der frequenties met Defensie )
De apparatuur is allemaal gelijk te noemen, daar maakte ik eerder al een opmerking over, die wellicht van een smiley voorzien had moeten zijn.

De inzet wellicht per regio verschillend, maar het zijn dan ook allemaal mensen die hun eigen spullen meenemen.

Discussies over point to point gebruik, dan wel of het alleen spraak of alleen tekst (mail/sms) berichten moeten zijn, ga ik uit de weg, laat staan de berichtgevings methoden die nu worden gebruikt. Dat heeft natuurlijk zijn achtergrond. En staat ook binnen Dares ter discussie, logischerwijs.

DARES is een alternatief, met eigen regels/voorzieningen. Geen kwestie van competentie strijd of wat dan ook. Het is onze hobby, waar we allerlei experimenten mogen uitvoeren die in een professionele setting wellicht meer moeite kost om op te bouwen. Los van welke kosten daarvoor staan.

DARES biedt zich aan, de 'klant' bepaald wat ie wil of nodig heeft.

We hopen nooit nodig te zijn, maar we zijn er als het nodig is. Hoe beter dat aansluit op wat nodig is, des te mooier. Ik denk dat die aansluiting op de behoeftes de komende paar jaar goed zal uit-kristalliseren.

(mijn mening overigens, ik ben geen woordvoerder van Dares)