Casus: onwelwording op dansvloer

Auteur Topic: Casus: onwelwording op dansvloer  (gelezen 11367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Gepost op: 4 januari 2009, 22:55:17
Hallo iedereen. mn eerste toppic van 2009 ::) :D ik wens iedereen een heel gelukkig 2009 toe.

Ontopic: Hoe zouden jullie handelen als er een onwelgeworden so op een dansvloer zou liggen?
iedere situatie anders en vereist een andere aanpak. maar toch ben ik nieuwsgierig naar jullie aanpak. zodoende zal ik kort een denkbeeldige situatie schetsen als voorbeeld:

een tamelijk kleine dansvloer, helemaal vooraan een podium zonder bariers, en helemaal achteraan een bar/catering. de zaal is donker, met licht effecten, en een hoog geluidsnivo. het is erg druk op de dansvloer.
Er zijn globaal gezien 3 afvoer routes: de nooduitgangen aan de zijkanten over de hele lengte van de wanden, achter langs het podium naar backstage, en een grote ingang aan de achterkant van de zaal naast de bar dit is de in en uitgang voor publiek.

Alvast bedankt voor uw reacties,

Groetjes,

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2009, 23:24:47
Leuk weer eens een casus.
Ik weet niet of ik daar als hulpverlener ben belast met de ehbo of dat ik toevalllig daar ben (en verder waarschijnlijk de enige ehbo'er ?)

In het eerste geval zou ik de patient met een brancard afvoeren naar de ehbo ruimte, iemand erbij die haar kent en bijvoorkeur iemand die gezien heeft wat er gebeurde.
In de ehboruimte verder onderzoeken.
Welke route is afhankelijk van de ruimte die we ingericht hebben voor de ehbo.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2009, 23:46:52
:-[ oei sorry ben ik vergeten er bij te zetten: ja uiteraard deze keer heb je als hulpverlener dienst. hm de eh ruimte zit backstage deze is te bereiken via de nooduitgangen, met een omweg over de gangen, of achter het podium langs dan moet je een trappetje op.

en volgensmij hb ik het ook verkeerd geplaatst zie ik nu :'(

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2009, 23:59:05
Tja wat de route betreft is alles mogelijk wat mij betreft en in de praktijk gaat dat ook zo.
Ik zou vermoedelijk de snelste weg nemen wanneer je patient dan een beetje tegen de nieuwsgierige blikken van de overige bezoekers beschermd is.
Een en ander hangt uiteraard ook nog van de status van de patient af.
maar in de zaal kan ik niks en heb ik niks, dus naar de post .........
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2009, 09:27:59
Brancard laat ik lekker staan, so in de Rautek, zo mogelijk pakt een collega het so in de knieholtes (tilt wat makkelijk) en loopt voorop. Bij voorkeur via de kortste weg uit de drukte, dus naar backstage of door de nooduitgang (als daar geen alarm op zit).
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2009, 09:52:58
Brancard laat ik lekker staan, so in de Rautek, zo mogelijk pakt een collega het so in de knieholtes

En wat wat weegt je patient ?
80 Kg ? 100Kg 120 Kg ?
Voordeel van de brancard is dat je niet zo veel hoeft te tillen (ook als ehbo'er ergonomisch werken, denk aan de arbo normen voor tillen) en je ziet beter waar je heen gaat.

Jacques

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2009, 10:10:35
Help iemand ter plaatse.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2009, 10:35:53
Bij voorkeur help je ter plaatse, maar hier is sprake van drukte en hoge temperatuur, dus is de ruimte totaal ongeschikt om een bewusteloze/onwel gewordene te helpen......per definitie dus verplaatsen.......een slachtoffer van een flauwte breng je ook in een rustigere en koelere omgeving. En of je nou ervoor kiest om met een brancard te werken of even snel met Rautek doet er niet toe, dit is eigenlijk meer afhankelijk van de situatie.
Probleem met Nooduitgangen is dat zij van buitenaf niet te openen zijn: kun je wel nadat je de zaal hebt verlaten via de nooduitgang weer het pand betreden bij je EHBO-ruimte via die nooduitgang? Kortste route heeft de voorkeur.

Ruud

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2009, 13:59:07
Hoeveel zo iemand weegt maakt eigenlijk niet uit :) Met mijn 60 kilo bij 1.80 lengte kan ik mensen van 120 kilo tillen... Als je maar vanuit je benen tilt :)
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2009, 14:14:46
Bij voorkeur help je ter plaatse, maar hier is sprake van drukte en hoge temperatuur, dus is de ruimte totaal ongeschikt om een bewusteloze/onwel gewordene te helpen......per definitie dus verplaatsen.......een slachtoffer van een flauwte breng je ook in een rustigere en koelere omgeving. En of je nou ervoor kiest om met een brancard te werken of even snel met Rautek doet er niet toe, dit is eigenlijk meer afhankelijk van de situatie.
Probleem met Nooduitgangen is dat zij van buitenaf niet te openen zijn: kun je wel nadat je de zaal hebt verlaten via de nooduitgang weer het pand betreden bij je EHBO-ruimte via die nooduitgang? Kortste route heeft de voorkeur.
Ruud

Brancard laat ik lekker staan, so in de Rautek, zo mogelijk pakt een collega het so in de knieholtes (tilt wat makkelijk) en loopt voorop. Bij voorkeur via de kortste weg uit de drukte, dus naar backstage of door de nooduitgang (als daar geen alarm op zit).

Waarom gelijk dat getrek aan een slachtoffer?  ???
De dansvloer is geen direct levensbedreigende situatie.
Daarom zou ik eerst de ABCD even willen door lopen. Pas als ik het verantwoord vind om te vervoeren gaan we vervoeren. Is er sprake van een flauwte dan inderdaad zo snel mogelijk naar de frisse lucht. Heb ik het vermoeden dat er een cardiaal probleem is, dan blijft hij/zij bij voorkeur liggen en gaat zeker niet m.b.v. Rautek vervoeren. Dan altijd nog de brancard.
Dansvloer ontruimen en de zaalverlichting aan is ook een optie.  ;)