Ik heb korte tijd in Ahoy diensten gedraaid. (Rotterdam)
Bij bijvoorbeeld ''Tokyo Hotel'' (spel ik het goed?) bestond het publiek vooral uit jongeren / tieners. We hadden te maken zo'n 600 (!) flauwtes. Het belangrijkste is op zo'n moment; z.s.m. weghalen uit de drukte.(vertrappingsgevaar) Soms was het zelfs nodig om een ketting te vormen van ehbo-ers, om het s.o. uit de drukte te krijgen. Sommige meiden (fans) wachtten al een dag voor de ingang, zonder fatsoenlijk voedsel en / of warme kleding. Eenmaal binnen gingen ze met bosjes ''tegen het dek''.
Bij bijvoorbeeld ''Vrienden van Amstel'' was het een wat ouder publiek. Lastige dronkaards, hier en daar een matpartijtje. Wel minder druk, dus m'n partner hield mij vast en ik liep voorop. In een rechte lijn naar de opgegeven locatie, met 1 arm vooruit en mensen opzij dirigeren. Eerst reageert men verbaasd en soms agressief, zodra ze EHBO op je rug zien staan is dat vrijwel gelijk over.
V.w.b. de casus; altijd de makkelijkste weg, dus niet altijd de kortste. Als je een bepaald deel van de zaal wil omzeilen (kan tal van redenen hebben) dan moet je dat doen. Prio 1 is het s.o. wegkrijgen uit de drukte, en hoe, dat moet je zelf weten. Roeien met de riemen die je hebt!
Mocht je te maken hebben met hartfalen of iets anders ernstigs, dan indien mogelijk ter plekke helpen. Maar uit eigen ervaring; ik zou uit de drukte proberen te komen.