http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/4303547/Fruitkweker-strijdlustig-na-brand.eceFruitkweker strijdlustig na brand
door Olger Koopman. woensdag 07 januari 2009 | 05:52 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 07 januari 2009 | 08:18
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
OLDEBROEK - "We zijn geslagen, maar nog lang niet verslagen. Onze vechtlust is enorm, we komen hier sterker dan ooit weer uit." Het zijn ferme woorden van fruitkweker Ton Verbeek, nauwelijks drie etmalen nadat een felle brand zijn bedrijf volledig in de as legde. Zaterdag rond half twee ontstond er brand midden in de voorraadschuur van de in de wijde regio bekende kweker. Anderhalf uur later restte van de schuur en de winkel niets meer dan een rokende puinhoop.
Verbeek is er de man niet naar om uitgebreid te treuren bij de ashopen. Mouwen opstropen, in de handen spuwen en doorgaan. "Het is een gevoel dat ook bij het personeel overheerst. Uiteraard waren we allemaal met stomheid geslagen toen we de tijding zaterdag hoorden. Zoiets overkomt alleen een ander, nooit jezelf...."
Na een korte pauze vervolgt hij. "Meteen na de brand kregen we een warme douche uit de omgeving over ons uitgestort. Honderden mailtjes met steunbetuigingen van raadsleden, buurtbewoners en ondernemers. De burgemeester die meteen kwam. Die hartelijkheden hebben ons buitengewoon goed gedaan."
Maar met zalvende en troostende woorden alleen komt Ton Verbeek geen steek verder en dat beseft hij zelf ook wel. "Op dit moment ben ik gewoon alles kwijt. Al mijn voorraden waren in die schuur opgeslagen, van appels tot fruitsap. Ik heb veel van mijn klanten al gebeld dat ik voorlopig niets kan leveren. En er zijn nog een hoop hobbels te nemen. We moeten eerst wachten op de nieuwe oogsten en vervolgens moeten we weer een nieuwe ruimte hebben waar we de oogst kunnen opslaan en verkopen. Nu weet ik nog niet precies hoe ik dat moet aanpakken, maar neem van mij aan: Fruittuin Verbeek zal herrijzen uit de as."
Over de oorzaak van de brand tast de Oldebroekse fruitkweker nog in het duister. Brandstichting wordt in elk geval door de brandweer uitgesloten. "Er wordt gerept van kortsluiting in de koelinstallatie, maar dat is allemaal niet zeker. Van een ding ben ik wel overtuigd: ons treft geen blaam. Qua brandveiligheid hebben we alles gedaan wat mogelijk is. Alle vergunningen, alle keurmerken waren in ons bezit." Hij zucht: "Hoe het ook zij: we krijgen er onze toko niet voor terug."