Geweldsmonopolie politie? (afgesplitst van geweld tegen hulpdiensten)

Auteur Topic: Geweldsmonopolie politie? (afgesplitst van geweld tegen hulpdiensten)  (gelezen 8951 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2009, 14:33:30
Ik, als leek op dit gebied, heb de hele discussie gevolgd en n.a.v. jouw laatste antwoord, Kurodaya, het volgende:

Ik snap dat als ik echt wil weten hoe het in z'n werk gaat, ik het een keer moet zien (en het liefst meteen een demonstratie van een andere vecht-/verdedigingssport er achteraan ter vergelijking).

Maar wat ik me nou afvroeg:
Ik weet van dat soort sporten dat het meestal het doel is om met zo weinig mogelijk eigen kracht je tegenstander te overwinnen.
Kun je eens uitleggen, met behulp van een voorbeeld van een bepaalde kurodaya-specifieke handeling (mag best een basistechniek zijn), wat kurodaya anders doet dan andere gevechtssporten? Ik kan me er na al deze pagina's discussie nog steeds helemaal niks bij voorstellen. Van mij mag het zelfs op het (lage) niveau "judo doet het met worpen en karate met kicks/trappen" of als daar de nuance niet ligt, waar dan wel? Probeer het eens uit te leggen. Dat we het eigenlijk moeten zien voor het totaalplaatje, heb je nu verteld. Maar in het echte leven kun je ook niet alles zelf meemaken en komen bekijken; dan moet je ook afgaan of foto's en beschrijvingen uit reisgidsen, verhalen van hoe geweldig het voelt om te zweefvliegen vrij van alles, dat dat squash saaier is of juist meer energie kost dan tennis want...  etc etc


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2009, 16:04:44
Klinkt een beetje als een nieuwe dienst van PinQY... ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2009, 16:12:45
;D

Alleen is dit tenminste nog niet in strijd met de wet. ;)


kurodaiya

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2009, 23:36:12
Ik, als leek op dit gebied, heb de hele discussie gevolgd en n.a.v. jouw laatste antwoord, Kurodaya, het volgende:

Ik snap dat als ik echt wil weten hoe het in z'n werk gaat, ik het een keer moet zien (en het liefst meteen een demonstratie van een andere vecht-/verdedigingssport er achteraan ter vergelijking).

Maar wat ik me nou afvroeg:
Ik weet van dat soort sporten dat het meestal het doel is om met zo weinig mogelijk eigen kracht je tegenstander te overwinnen.
Kun je eens uitleggen, met behulp van een voorbeeld van een bepaalde kurodaya-specifieke handeling (mag best een basistechniek zijn), wat kurodaya anders doet dan andere gevechtssporten? Ik kan me er na al deze pagina's discussie nog steeds helemaal niks bij voorstellen. Van mij mag het zelfs op het (lage) niveau "judo doet het met worpen en karate met kicks/trappen" of als daar de nuance niet ligt, waar dan wel? Probeer het eens uit te leggen. Dat we het eigenlijk moeten zien voor het totaalplaatje, heb je nu verteld. Maar in het echte leven kun je ook niet alles zelf meemaken en komen bekijken; dan moet je ook afgaan of foto's en beschrijvingen uit reisgidsen, verhalen van hoe geweldig het voelt om te zweefvliegen vrij van alles, dat dat squash saaier is of juist meer energie kost dan tennis want...  etc etc

Ik zal je een voorbeeld geven:
 In jiu jitsu en andere vormen van zelfverdediging wordt een  klem met de hele hand gelegd en heel vaak ook nog eens met beide handen. Dit is in Kurodiya al te veel contact. In Kurodaiya gebruiken maar 2 vingers om een klem aan te leggen, wij houden niets vast, maar haken ( houden bet gevangen) het met 2 vingers . Dit is minimaal contact.

Een ander voorbeeld is een verdediging op een rechte trap of een low kick.
Dit wordt in andere stijlen geblokt. in Kurodaiya begeleiden we met een simpel beweging met de hand door van heup naar heup te bewegen. (Dit is minimaal beweging)

Een ander voorbeeld is een stoot geven. In andere stijlen wordt een stoot gegeven waarbij de hele schouders heen en weer wordt bewogen om kracht te genereren. In Kurodaiya gebruiken we de stoot  door te arm te strekken zonder de schouders te bewegen.

In Kurodaiya gaan we ervan uit dat de tegenstander nooiit stil blijft staan na een aanval zodat je heel veel handelingen kan verrichten zonder een tegen aanval. Dit zie je in bijna alle stijlen.
In kurodaiya wordt er altijd een 2 aanval verwacht en daarop ingespeeld. Dus dan kom je op 1 actie op 1 reactie.

Als het nu niet duidelijk si dan moet je maar een keer ervaren. n dan zal het je bevallen of niet. Maar net als met een reis. Alleen iemand die op een plek  geweest is kan jou vertellen hoe het daar is en niet iemand die het van een plaatje kent.


Kanarie

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 15 januari 2009, 04:24:30
Ik denk dat heel veel mensen hier gewacht hebben op het soort uitleg wat je nu gegeven hebt. Dat we het plaatje pas helemaal compleet krijgen als we het een keer meemaken, heb je al tig keer gezegd (en dat is ook wel waar, maar een uitleg ter introductie is een beter begin).


kurodaiya

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 15 januari 2009, 16:25:28
Dit heb ik nu pas gedaan, omdat er nu pas een concreet vraag is gesteld.
 Alstjeblief.
 O0


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #36 Gepost op: 15 januari 2009, 17:26:10
Dit heb ik nu pas gedaan, omdat er nu pas een concreet vraag is gesteld.
 Alstjeblief.
 O0


Tipje voor de volgende keer. Misschien was het handiger geweest eerst een goede uitleg te geven ipv eerst commentaar geven op de huidige werkwijze van politie Nederland.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 15 januari 2009, 18:16:28
Dit heb ik nu pas gedaan, omdat er nu pas een concreet vraag is gesteld.
 Alstjeblief.
 O0


De vraag wat kurodaiya nou inhoudt is zeker 8 keer gesteld in dit topic en de andere...
Arts  www.alphalog.nl


kurodaiya

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 15 januari 2009, 22:20:44
En ik heb ook al die keren verteld hoe de filosofie werkt bij Kurodaiya. Maar daar werd mee gspot. dus dan kan je niet serieus meer op reageren.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 16 januari 2009, 00:09:55
En ik heb ook al die keren verteld hoe de filosofie werkt bij Kurodaiya. Maar daar werd mee gspot. dus dan kan je niet serieus meer op reageren.

Als je gewoon in een keer had verteld hoe e.e.a. in elkaar steekt. Maar dan nog ben ik niet overtuigd van de meerwaarde, sorry.