Ik, als leek op dit gebied, heb de hele discussie gevolgd en n.a.v. jouw laatste antwoord, Kurodaya, het volgende:
Ik snap dat als ik echt wil weten hoe het in z'n werk gaat, ik het een keer moet zien (en het liefst meteen een demonstratie van een andere vecht-/verdedigingssport er achteraan ter vergelijking).
Maar wat ik me nou afvroeg:
Ik weet van dat soort sporten dat het meestal het doel is om met zo weinig mogelijk eigen kracht je tegenstander te overwinnen.
Kun je eens uitleggen, met behulp van een voorbeeld van een bepaalde kurodaya-specifieke handeling (mag best een basistechniek zijn), wat kurodaya anders doet dan andere gevechtssporten? Ik kan me er na al deze pagina's discussie nog steeds helemaal niks bij voorstellen. Van mij mag het zelfs op het (lage) niveau "judo doet het met worpen en karate met kicks/trappen" of als daar de nuance niet ligt, waar dan wel? Probeer het eens uit te leggen. Dat we het eigenlijk moeten zien voor het totaalplaatje, heb je nu verteld. Maar in het echte leven kun je ook niet alles zelf meemaken en komen bekijken; dan moet je ook afgaan of foto's en beschrijvingen uit reisgidsen, verhalen van hoe geweldig het voelt om te zweefvliegen vrij van alles, dat dat squash saaier is of juist meer energie kost dan tennis want... etc etc