Liaison/OvD-RB

Auteur Topic: Liaison/OvD-RB  (gelezen 13862 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2009, 23:03:45
En dan is er nog een nieuwe OVD:
de OVD-RWS.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2009, 12:04:49
Ik denk dat een OvD-Reddingsbrigade goed te onderscheiden is van de andere, met het vestje + de rood/gele jas + rode werkbroek.

Overigens heb ik ookal in de wandelgangen gehoord dat er een landelijke opleiding OvD komt, iemand daar nog wat over gehoord?


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2009, 12:25:06
Uiteindelijk komt die er wel. Maar eerst de "reguliere" hulpverlenings- en bewakings opleidingen herstructureren/opzetten.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2009, 12:49:00
Gebruiken andere brigades al de term OvD-R buiten de rampenbestrijdingstaak?

Bij ons heeft iedere week(zaterdag 19.00uur>zaterdag 19.00uur) en andere officier dienst, dit loopt samen met het ploegensysteem(5 ploegen/ 5 ovd's).

En er zou over een paar jaar ook een dienstvoertuig voor moeten komen...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2009, 21:50:57
Gebruiken andere brigades al de term OvD-R buiten de rampenbestrijdingstaak?

Bij ons heeft iedere week(zaterdag 19.00uur>zaterdag 19.00uur) en andere officier dienst, dit loopt samen met het ploegensysteem(5 ploegen/ 5 ovd's).

En er zou over een paar jaar ook een dienstvoertuig voor moeten komen...
Hier in de regio (kennemerland) bij mijn weten niet..bij ons en de buren wordt 'heel ouderwets'  :D gewerkt met ploegleiders/commandanten.
 8)
[img]/img]


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2009, 21:59:16
nouja bij ons maken we gebruik van teamleiders en hebben een teamleider van dienst die 24/7 berijkbaar is via onze alarm lijn. dan lopen we toch misschien een beetje voor op onze buren ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2009, 08:13:40
ik denk dat deze functie overal wel min of meer wel wordt ingevuld, of je het een ovd-r, algemeensstrandswachtcommandant, ploegleider of iets anders noemt. Bij de meeste brigades is er een leidinggevende die over het gehele brigade werk de aansturing doet, en bij multidiciplinaire inzet het contact persoon is. Ik verwacht dat dit in de otekomst wel een ovd functie wordt en een groen hesje aankrijgt.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2009, 08:59:21
Overigens heb ik ookal in de wandelgangen gehoord dat er een landelijke opleiding OvD komt, iemand daar nog wat over gehoord?

Leuk een dergelijke opleiding OvD-reddingsbrigade, maar op welk niveau? Gelijk aan het niveau van een OvD-B, OvD-G of OvD-P? Lijkt me een niet makkelijk haalbare kaart. Ten eerste hoeveel geschikte kandidaten heeft elke reddingsbrigade om een dergelijke 24/7 functie uit te voeren op het niveau van de andere OvD's? Dat kan niet elke lokale reddingsbrigade leveren, dus zou je de inzet van een OvD-reddingsbrigade zo wie zo op een regionale voet moeten tillen. Willen de lokale reddingsbrigades wel een regionaal OvD-reddingsbrigade en zich daar achter scharen? En dan nog eens de vraag, van "Wie gaat dat betalen?" Ja ja we zijn vrijwilligers, maar mijn werkgever zegt echt nee als ik weg zou moeten van mijn werkplek.

Voor de "normale" hulpverleningen en opgeschaalde zorg moet de lokale reddingsbrigade zich als "adviseur" koppelen aan een andere OvD. De OvD waar het meeste werk voor is. Een reddingsbrigade kan de verantwoordelijkheden niet dragen en zet die dus weg bij de andere disciplines. Daarbij zijn alle processen in de rampenbestrijding heel netjes verdeeld. De reddingsbrigades kunnen alleen faciliteren, na overleg met de desbetreffende functionarissen.

Recent de verhalen gehoord en mensen gesproken over het niveau van een aantal personen die mee hebben gewerkt aan een oefening. Dat is in mijn ogen ten hemel schreidend. Ik zou met die personen echt niet het COPI in willen gaan, laat staan dat ze weten wat dat betekent.

RR (hou de wal vast, dan val je niet naast het schip)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2009, 09:53:26
Bij een incident op het strand waar je als brigade bewaakt is de kennis hard nodig en heeft het meerwaarde dat er iemand in een copi zit en adviseerd over de mogelijkheden van een brigade. Hierbij moet je wel je rol kennen binnen een COPI en je rol goed kennen en beheersen.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2009, 10:16:15
Ook al klinkt het hier en daar negatief, ik denk dat in de laatste 3 posts toch al aardig wat ideeen zijn aangedragen hoe de rol van een OvD-R kan worden ingevuld:
- regionaal invullen
- inzetten in Copi op niveau OvD-B etc,
- Er moeten regiobreed wel voldoende mensen te vinden zijn die deze rol kunnen vervullen. (ik denk dat er aardig wat reddingsbrigadevrijwilligers zijn opgeleid bij brandweer of GGD en die kennen dus het klappen van de zweep)
- landelijke opleiding nodig, en dan niet voor het inhoudelijke reddingswerk, maar specifiek voor de rol en taak in de multidisciplinaire samenwerking

Wat ik hieronder lees doet me wel vermoeden dat veel brigades de naam 'misbruiken' voor een veel 'lagere' functie: een operationeel teamleider van een 24/7 alarmploeg kun je wat mij betreft geen OvD-R noemen. Het lijkt mij dat een OvD-R pas actief wordt bij inzet van meerdere eenheden (of dat nu van 1 of meerdere brigades is).
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch