Overigens heb ik ookal in de wandelgangen gehoord dat er een landelijke opleiding OvD komt, iemand daar nog wat over gehoord?
Leuk een dergelijke opleiding OvD-reddingsbrigade, maar op welk niveau? Gelijk aan het niveau van een OvD-B, OvD-G of OvD-P? Lijkt me een niet makkelijk haalbare kaart. Ten eerste hoeveel geschikte kandidaten heeft elke reddingsbrigade om een dergelijke 24/7 functie uit te voeren op het niveau van de andere OvD's? Dat kan niet elke lokale reddingsbrigade leveren, dus zou je de inzet van een OvD-reddingsbrigade zo wie zo op een regionale voet moeten tillen. Willen de lokale reddingsbrigades wel een regionaal OvD-reddingsbrigade en zich daar achter scharen? En dan nog eens de vraag, van "Wie gaat dat betalen?" Ja ja we zijn vrijwilligers, maar mijn werkgever zegt echt nee als ik weg zou moeten van mijn werkplek.
Voor de "normale" hulpverleningen en opgeschaalde zorg moet de lokale reddingsbrigade zich als "adviseur" koppelen aan een andere OvD. De OvD waar het meeste werk voor is. Een reddingsbrigade kan de verantwoordelijkheden niet dragen en zet die dus weg bij de andere disciplines. Daarbij zijn alle processen in de rampenbestrijding heel netjes verdeeld. De reddingsbrigades kunnen alleen faciliteren, na overleg met de desbetreffende functionarissen.
Recent de verhalen gehoord en mensen gesproken over het niveau van een aantal personen die mee hebben gewerkt aan een oefening. Dat is in mijn ogen ten hemel schreidend. Ik zou met die personen echt niet het COPI in willen gaan, laat staan dat ze weten wat dat betekent.
RR
(hou de wal vast, dan val je niet naast het schip)