Toch ook even reageren. De nieuwe organisatiestructuur maakt het wel degelijk mogelijk om een operationeel leidinggevende, OvD-RB oid, meerdere reddingseenheden (voer- + vaartuigen) aan te laten sturen. Of die reddingseenheden nu door één grote reddingsbrigade of door verschillende worden geleverd. Tenminste, zolang het via de KNBRD- = rampenstructuur gaat. En het project RVR heeft als doelstelling om die structuur, die nu alleen nog landelijk is georganiseerd vanuit IJmuiden, per veiligheidsregio te organiseren.
Voorbeeldje: ik werd donderdag een week geleden vanuit een Regionaal Operationeel Team (ingesteld vanwege wat problemen met schaatstochten) gebeld met de vraag of ik wist wie de OvD-Reddingsbrigade was in hun regio. Omdat er nog geen OvD-RB's bestaan heb ik het nummer van IJmuiden (Mark dus) gegeven. Want formeel moeten regio's nog contact opnemen met het landelijk bureau, nog formeler via een bijstandsverzoek aan de Provincie, die dan het LOCC belt en dan weer IJmuiden. Zucht.
Dus ik denk dat het van belang is om zo snel mogelijk de OvD-RB functie in te voeren in die regio's waar de reddingsbrigades al goed, samenwerkend en regiodekkend zijn georganiseerd.
Dat betekent ook dat de functionarissen geworven, getoetst (competentiegericht), opgeleid, geoefend en stage gelopen moeten hebben. Ook ik vind het niet kunnen dat er nu al personen zijn die een hesje met OvD-RB erop aantrekken. Ook niet bij oefeningen.
Hoever de ontwikkeling van de opleiding is weet ik niet, ik ben alweer een tijdje geleden met het project gestopt.
Het ontwikkelen van zo'n traject is ook niet niks, en ik denk ook niet dat de huidige KNBRD in staat is om zoiets zelfstandig op te zetten.
Tot die tijd kunnen wel afspraken gemaakt worden over liaisons of adviseurs. Zo heb ik in mijn tijd bij de reddingsbrigade in Dordrecht meegemaakt dat er een meer ervaren lid tijdens grote oefeningen, bewakingen tijdens evenementen (Wereldhavendagen, Volvo Ocean Race, Red Bull Air Race) en incidenten enerzijds gekoppeld waren aan operationeel leidinggevenden (OvD-Brandweer, Algemeen Commandant Zeehavenpolitie e.d.), en anderzijds de eenheden aanstuurden.