Liaison/OvD-RB

Auteur Topic: Liaison/OvD-RB  (gelezen 14132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2009, 15:18:51
Ook bij één eenheid kan een OVD-R worden ingezet. Als voorbeeld: Dat gebeurt nu ook bij het duikteam van de brandweer Culemborg. Het duikteam wordt in de hele regio Gelderland Zuid ingezet. Er gaat een aparte (duik)OVD-B mee voor het duikteam.

Bij een regionale inzet van één reddingsbrigadeenheid kan m.i. ook een OVD-R mee. Dat deze OVD wel opleiding en ervaring moet hebben, is duidelijk. Bij een hulpverlening waarbij ook brandweervaartuigen zijn betrokken, kan de OVD-R een coordinerende rol spelen voor wat betreft reddingsbrigade en brandweervaartuigen. De OVD-B zit vaak in zijn maag met de vaartuigen (weet vaak niet hoe deze ingezet kunnen worden, kent dus vaak de mogelijkheden en onmogelijkheden niet).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2009, 13:13:03
Ook al klinkt het hier en daar negatief, ik denk dat in de laatste 3 posts toch al aardig wat ideeen zijn aangedragen hoe de rol van een OvD-R kan worden ingevuld:
- regionaal invullen
- inzetten in Copi op niveau OvD-B etc,
- Er moeten regiobreed wel voldoende mensen te vinden zijn die deze rol kunnen vervullen. (ik denk dat er aardig wat reddingsbrigadevrijwilligers zijn opgeleid bij brandweer of GGD en die kennen dus het klappen van de zweep)
- landelijke opleiding nodig, en dan niet voor het inhoudelijke reddingswerk, maar specifiek voor de rol en taak in de multidisciplinaire samenwerking

Wat ik hieronder lees doet me wel vermoeden dat veel brigades de naam 'misbruiken' voor een veel 'lagere' functie: een operationeel teamleider van een 24/7 alarmploeg kun je wat mij betreft geen OvD-R noemen. Het lijkt mij dat een OvD-R pas actief wordt bij inzet van meerdere eenheden (of dat nu van 1 of meerdere brigades is).


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Er zijn maar enkele leden van reddingsbrigades die ik ken die in staat zijn aan de verwachtingen die een dergelijke titel wekt te voldoen.

Het gaat niet alleen om "leiding geven aan de varende eenheden" er komt veel meer bij kijken. Je moet van veel zaken kennis hebben, wetten, protocollen, beleid en regelingen. Zaken die bij een groot ongeval om de hoek komen kijken. Als alle ogen op je gericht zijn moet je geen onzin uitkramen op die terreinen. Kijk eens naar dat vliegtuig dat "landde" op de hudson.  In de paar seconden beeld waren al enorme blunders op het gebied van redden te aanschouwen.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2009, 14:24:22
Binnen Reddingsbrigade Nederland is een groep mensen die de Basismodule Crisisbeheersing en Rampenbestrijding van het NIFV (OCR) heeft gevolgd. Deze basismodule (en vervolgmodules) moet door leidinggevenden (bijvoorbeeld een OVD-B en ambtenaren OOV) worden gevolgd. Dit is m.i. een eerste vereiste. Verder is een interne Reddingsbrigade OVD opleiding gewenst.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2009, 17:35:07
Binnen Reddingsbrigade Nederland is een groep mensen die de Basismodule Crisisbeheersing en Rampenbestrijding van het NIFV (OCR) heeft gevolgd. Deze basismodule (en vervolgmodules) moet door leidinggevenden (bijvoorbeeld een OVD-B en ambtenaren OOV) worden gevolgd. Dit is m.i. een eerste vereiste. Verder is een interne Reddingsbrigade OVD opleiding gewenst.

Rob,
Dat is allemaal geweldig, maar waar zijn deze opleidingen gegeven, waarom weet onze brigade daar niets van?
De mensen die al jaren leiding gevend zijn b.v. langs de kust weten van niets, terwijl zij een schat aan know how hebben.
Tijdens landelijke oefeningen geven vervolgens mensen leiding die dan de opleidingen hebben, maar totaal geen ervaring.
een goede interne opleiding voor ovd r in elke regio is zeer gewenst.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2009, 19:20:13
Rob,
Dat is allemaal geweldig, maar waar zijn deze opleidingen gegeven, waarom weet onze brigade daar niets van?
De mensen die al jaren leiding gevend zijn b.v. langs de kust weten van niets, terwijl zij een schat aan know how hebben.
Tijdens landelijke oefeningen geven vervolgens mensen leiding die dan de opleidingen hebben, maar totaal geen ervaring.
een goede interne opleiding voor ovd r in elke regio is zeer gewenst.

Tja...ik heb nog is even de evaluaties van de landelijke oefeningen van de afgelopen anderhalf jaar doorgelopen, waar de 'OVD's actief worden ingezet, en eigenlijk zie ik daar weinig commentaar op het functioneren, dus kennelijk gaat het goed. Persoonlijk heb ik mij juist de laatste oefeningen verbaasd over het lage niveau van een hoop leidinggevende en dan vooral die op het water als leidinggevende reddingsgroep. (ik zie daar collega's met een groen hesje lopen waarvan ik afvraag of ze wel begrijpen wat dat betekent), maar kennelijk is dit niet belangrijk ;-)
Enige opmerking die ik er dan met verbazing uithaal:
"Er is onderscheid op de manier van varen van kustbrigades en binnenwaterbrigades. Aan de kust gaat men over het algemeen ruwer om met het materiaal" en de bijbehorende aanbeveling: "er moet een inspanning worden gepleegd om kustbrigades meer leden naar opleiding BS te sturen"    

Tja en of je daar nou de wereld mee verbeterd. Ik denk dat het straks op regionaal niveau belangrijk wordt de juiste mensen op de juiste plek te krijgen en die tot OVD op te leiden. Er is namelijk al heel veel kennis en ervaring binnen RB-land aanwezig. Laten we hier aub gebruik van maken.    
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2009, 00:44:37
- landelijke opleiding nodig, en dan niet voor het inhoudelijke reddingswerk,

Dat is een interessante opmerking, want juist inhoudelijk moet er voor regionale en landelijke samenwerking heel veel gebeuren.
Want inhoudelijk is het helemaal niet op orde bij de brigades als geheel.
Elke brigade doet wat ze altijd al deed en zoveel mogelijk geheel op haar eigen manier.
Met eigen procedures, eigen termen en natuurlijk eigen zelf ingestelde taken.

Niets mis mee overigens, meestal wordt voor heel weinig geld heel veel goed werk gedaan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2009, 03:32:43
En dan is er nog een nieuwe OVD:
de OVD-RWS.

OvD-P
OvD-B
OvD-G
OvD-R
OvD-RWS

en om alles goed te laten sporen:

OvD-Rail

een OvD-O lijkt mij wel op zijn plaats....(opleidingen)

krijgen we nog een OvD-MMT ? ;D ;D ;D of OvD-V ?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2009, 09:27:59
Toch ook even reageren. De nieuwe organisatiestructuur maakt het wel degelijk mogelijk om een operationeel leidinggevende, OvD-RB oid, meerdere reddingseenheden (voer- + vaartuigen) aan te laten sturen. Of die reddingseenheden nu door één grote reddingsbrigade of door verschillende worden geleverd. Tenminste, zolang het via de KNBRD- = rampenstructuur gaat. En het project RVR heeft als doelstelling om die structuur, die nu alleen nog landelijk is georganiseerd vanuit IJmuiden, per veiligheidsregio te organiseren.

Voorbeeldje: ik werd donderdag een week geleden vanuit een Regionaal Operationeel Team (ingesteld vanwege wat problemen met schaatstochten) gebeld met de vraag of ik wist wie de OvD-Reddingsbrigade was in hun regio. Omdat er nog geen OvD-RB's bestaan heb ik het nummer van IJmuiden (Mark dus) gegeven. Want formeel moeten regio's nog contact opnemen met het landelijk bureau, nog formeler via een bijstandsverzoek aan de Provincie, die dan het LOCC belt en dan weer IJmuiden. Zucht.

Dus ik denk dat het van belang is om zo snel mogelijk de OvD-RB functie in te voeren in die regio's waar de reddingsbrigades al goed, samenwerkend en regiodekkend zijn georganiseerd.
Dat betekent ook dat de functionarissen geworven, getoetst (competentiegericht), opgeleid, geoefend en stage gelopen moeten hebben. Ook ik vind het niet kunnen dat er nu al personen zijn die een hesje met OvD-RB erop aantrekken. Ook niet bij oefeningen.

Hoever de ontwikkeling van de opleiding is weet ik niet, ik ben alweer een tijdje geleden met het project gestopt.
Het ontwikkelen van zo'n traject is ook niet niks, en ik denk ook niet dat de huidige KNBRD in staat is om zoiets zelfstandig op te zetten.

Tot die tijd kunnen wel afspraken gemaakt worden over liaisons of adviseurs. Zo heb ik in mijn tijd bij de reddingsbrigade in Dordrecht meegemaakt dat er een meer ervaren lid tijdens grote oefeningen, bewakingen tijdens evenementen (Wereldhavendagen, Volvo Ocean Race, Red Bull Air Race) en incidenten enerzijds gekoppeld waren aan operationeel leidinggevenden (OvD-Brandweer, Algemeen Commandant Zeehavenpolitie e.d.), en anderzijds de eenheden aanstuurden.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2009, 09:36:22
Ook in deze regio werkt het dat een leidinggevende tijdens een grote calamiteit eenheden van andere reddingsbrigades onder zich krijgt.
Tijdens multidisiplinaire oefeningen werken wij al met een leidinggevende vanuit de reddingsbrigade naar de andere hulpverleners toe, zoals een OVD-R
En er is tijdens de thall ships races ook zo gewerkt waarbij wij doelbewust niet voor de term OVD-R, maar kader hebben gekozen.
Wij staan te trappelen om een cursus/opleiding te gaan doen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2009, 09:41:20
Binnen Reddingsbrigade Nederland is een groep mensen die de Basismodule Crisisbeheersing en Rampenbestrijding van het NIFV (OCR) heeft gevolgd. Deze basismodule (en vervolgmodules) moet door leidinggevenden (bijvoorbeeld een OVD-B en ambtenaren OOV) worden gevolgd. Dit is m.i. een eerste vereiste. Verder is een interne Reddingsbrigade OVD opleiding gewenst.

De OCR hoeft helemaal niet door OvD's te worden gevolgd. Natuurlijk zijn er wel elementen die in hun opleiding terugkomen. Met de OCR (2-daagse cursus) heeft een deelnemers ook alleen een beeld van hoe de organisatiestructuur bij grote incidenten (rampen, crisis) eruitziet en werkt. Maar ook niet meer dan dat.
En ik laat mij maar even niet uit over mijn persoonlijke mening van de kwaliteit van de OCR...

De OCR is dan ook geen eerste vereiste voor een OvD-RB, maar misschien een aanvulling. En dan vooral voor die functionarissen die een rol (gaan/kunnen) spelen in een Regionaal Operationeel Team.
De opleiding voor een OvD-RB moet volgens mij meer gericht zijn op de operationele organisatiestructuur (CoPI-niveau), procedures (van de hulpverleningsdiensten en reddingsbrigades) en natuurlijk vaardigheden zoals leidinggeven.