Ben je verplicht te helpen als er een ongeval is gebeurd

Auteur Topic: Ben je verplicht te helpen als er een ongeval is gebeurd  (gelezen 9595 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 11 januari 2009, 14:19:00
Hoi Ik heb een vraag

Ik heb ehbo en ben firtsresponder en nu is mijn vraag ben ik verplicht tehelpen als er wat gebeurt zie onder ::)

Vandaag is er iemand onwel geworden op het ijs.
Ik ben er heen gegaan om te helpen.
Maar wordt weg gestuurt door een burger
Dus ben maar gegaan
achteraf bleek die man van de brandweer tezijn ???
wat ik dus niet wist.
Hij heeft mijn naam gevraagt en heb die gegeven.


Nu is mijn vraag ik ben toch VERPLICHT tehelpen ???
Kan iemand mij de regels en verplichting van ehbo geven

Alvast bedankt




phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 14:54:14
volgens de grondwet ben je verplicht te helpen naar beste kunnen bij alles wat er voorvalt.
in de praktijk blijkt dat veel mensen dit niet weten.

Als ik zie dat er een ongeval gebeurt stel ik mezelf altijd netjes voor met ik ben die en die en ik ben van het rode kruis kan ik  u helpen.

Mocht ik later bij een ongeval komen en er zijn al mensen bezig doe ik eigenlijk hetzelfde als het nog rustig is.
Mochten er al een stuk of 5 mensen staan blijf ik er niet bij en loop ik lekker door.

In jou geval weet ik niet of je als eerste erbij was? maar dan was ik er bij gebleven. jij heb dan als eerste het slachtoffer aangesproken en hebt al dan niet bewust gezien/gehoord hoe het met het slachtoffer was en merkt dus ook of het verslechterd of juist verbeterd.

qua EHBO zijn er verder eigenlijk geen regels en verplichtingen

mvg
Patrick
treat the patient, not the number


Michelle1983

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2009, 15:00:00
volgens de grondwet ben je verplicht te helpen naar beste kunnen bij alles wat er voorvalt.
in de praktijk blijkt dat veel mensen dit niet weten.

Kan je mij vertellen waar dit dan staat in de Grondwet?


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2009, 15:10:33
Kan je mij vertellen waar dit dan staat in de Grondwet?

Artikel 450 van het wetboek zegt het volgende.

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/450.html


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 15:19:26
Wist die brandweerman dat jij EHBO hebt? Een brandweerman weet niet veel meer dan jij, dus samenwerken was een betere optie geweest, lijkt mij....2 weten altijd meer dan 1.  :)

Hoi Ik heb een vraag

Ik heb ehbo en ben firtsresponder en nu is mijn vraag ben ik verplicht tehelpen als er wat gebeurt zie onder ::)

Vandaag is er iemand onwel geworden op het ijs.
Ik ben er heen gegaan om te helpen.
Maar wordt weg gestuurt door een burger
Dus ben maar gegaan
achteraf bleek die man van de brandweer tezijn ???
wat ik dus niet wist.
Hij heeft mijn naam gevraagt en heb die gegeven.


Nu is mijn vraag ik ben toch VERPLICHT tehelpen ???
Kan iemand mij de regels en verplichting van ehbo geven

Alvast bedankt



DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2009, 15:52:14
Artikel 450 van het wetboek

Je bedoelt waarschijnlijk het wetboek van Strafrecht. Dit artikel staat zeker niet in de Grondwet.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2009, 16:26:15
nee die man(brandweer) was er al bij en toen ik er aankwam werdt ik gelijk weg gestuurt dus kon geeneens me voorstellen
maar die gene was wel onwel geworden
maar ja als ik weg wordt gestuurt dan houd het op
maar na de actie heb ik met die man gesproken en hij wou mijn naam weten en dat hij er later op terug komt
dus maar gegeven!
maar ik ben dat niet verplicht om mijn naam te geven?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2009, 17:09:36
Leuk zo'n artikel...

"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

Als je hulp aanbiedt en de brandweerman dit afwijst, dan is de rest niet meer relevant
Als je geen ogenblikkelijk levensgevaar onderkent, is de rest niet meer relevant.
samenvattend moet je fysiek en psychisch in staat zijn hulp te kunnen verlenen, zoniet dan is de rest niet meer relevant
als het so in leven (of wat er voor doorgaat) blijft, dan is de rest niet relevant
Als het tot een proces leidt, dan is de bewijslast in bijna alle gevallen niet rond te krijgen

Nee je hoeft je naam te noemen, maar dan krijg je naderhand zeker geen uitleg ....
dit alles staat los van het feit of jij er wel of niet mee kunt leven.....


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2009, 18:25:05
Wist die brandweerman dat jij EHBO hebt? Een brandweerman weet niet veel meer dan jij, dus samenwerken was een betere optie geweest, lijkt mij....2 weten altijd meer dan 1.  :)


In de praktijk zal hij wel beter geoefend zijn. Daarnaast is de nieuwe generatie met LPLHB is toch net iets meer op de hoogte.
ben het met je eens dat samenwerken een optie was geweest, maar dat is achteraf. Je weet natuurlijk niet wat de beweegredenen waren van betreffende colega.

Maar in ieder geval goed dat er mensen zoals evert zijn. Je hebt je best gedaan en niet alleen maar toegekeken. Compliment!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2009, 20:44:15
Ik ben zelf lid bij de reddingbrigade Hoge en zit bij het rode kruis.
Maar ja ik snap het maar ben wel goed opgeleid voor deze dingen!
Maar als ik wordt weggestuurt dan ga ik ook.
Maar dan achteraf horen waarom ik dan de mensen niet op afstand heb gehouden vind ik maar raar ::)

Maar dank je wel voor je compliment