inderdaad, ik heb het over het niet opvallend zichtbaar aanwezig zijn als het ijs gevaarlijk wordt. Natuurlijk moet je blijven redden, maar ook er voor waken dat je met de opvallende preventieve aanwezigheid geen vals gevoel van veiligheid kweekt als het ijs zwak is.
Als er gewoon geschaatst kan worden is er niets aan de hand, hoe zichtbaarder je aanwezig bent hoe beter. Maar ik heb echt geen onderzoek nodig om mij te herinneren dat ouders hun kinderen bij ons in de buurt op het ijs dumpten met "je houdt wel een oogje in het zeil he, ik kom 'm voor donker weer ophalen.
Als je het ijs bewaakt zal het wel veilig zijn. Die suggestie wek je. Dus als het ijs niet veilig meer is, gevaarlijk wordt zelfs, komt er een punt dat je je terug kan trekken. Je laadt anders een verantwoordelijkheid op je schouders die je niet meer waar kan maken.
Het doet mij denken aan een bordje op de deur van een ruimte in het restaurant van Jachthaven het Naarderbos: "verboden toegang. Betreden op eigen risico.*
Henk
* Voor wie zich afvraagt waar heeft ie het nou weer over, dit is een zg dubbele tegengestelde boodschap. Je mag hier niet in, maar als je er toch in gaat is dat voor je eigen verantwoording.