Mijn broer is kapitein op een kustvaarder, de MV Mila. Hij mailt elke ochtend en avond wat standaardgegevens aan zijn collega/vriend/eigenaar schip, mijn ouders en mijn persoontje. Hij is net terug van een reisje naar Spanje en mailde vanmorgen het volgende:
Goede morgen
pos: Wandelaar ankergebied, 15'NNW van Oostende (0815 voor anker)
ETA: Antwerpen 19/1 17.00
Weer: SSW 5/6, zwaren buien en rustige zeeOm 11:56 uur belde hij mij op: een SeaKing van de Belgische Luchtmacht vloog wat rondjes bij hun ankergebied en oefende wat hoist-operaties op wat loodsboten. En vloog daarna weer naar de kust. Mijn broer heeft wat filmpjes voor me gemaakt, die zie ik helaas pas als hij terug is. Hij heeft daarbij naar ze gezwaaid, en ze zwaaiden terug. Ze vlogen ook vrij laag en dichtbij.
Toen hij even later buiten een sigaretje ging roken hing de SeaKing pal achter zijn schip. De zijdeur ging open met een bord met de cijfers "67". Via dat marifoonkanaal vroegen ze of hij er bezwaar aan had dat ze als oefening een deklanding bij hem mochten maken. Grijns.
Alweer een tijdje geleden, toen hij nog op een ander schip als schipper voer, heeft hij eens een hoist-oefening op zee toegestaan van de Zweedse kustwacht. Toen was hij net te laat met filmen.
Nu heeft hij ook deze dek-oefening, die twee keer gemaakt werd, voor me gefilmd.
Toch een bijzondere ervaring, wel niet van mij, maar toch...
Hierbij een foto van zo'n SeaKing die ik vorig jaar augustus zelf maakte in Vlissingen: