Preventief bewaken en gedrag burger. (afgesplitst van ijspret en RB)

Auteur Topic: Preventief bewaken en gedrag burger. (afgesplitst van ijspret en RB)  (gelezen 3249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Mijn eerste bewaking was een ijsbewaking op het Gooimeer. 20 000 mensen recreeërden daar op een mooie zondag. Wat ik daar geleerd heb is dat je ook steeds in je overweging mee moet nemen dat je - als je ergens bewaakt en dat in het oog valt- je bevordert dat mensen het ijs op gaan.

Dus zodra je meer bezig bent met mensen die door het ijs gezakt zijn dan met botbreuken moet je je af vragen of je je niet terug moet trekken. Dat punt komt een keer en dan moet je sterk zijn.

Henk




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2009, 22:21:10
Mijn eerste bewaking was een ijsbewaking op het Hooimeer. 20 000 mensen recreeërden daar op een mooie zondag. Wat ik daar geleerd heb is dat je ook steeds in je overweging mee moet nemen dat je - als je ergens bewaakt en dat in het oog valt- je bevordert dat mensen het ijs op gaan.

Dus zodra je meer bezig bent met mensen die door het ijs gezakt zijn dan met botbreuken moet je je af vragen of je je niet terug moet trekken. Dat punt komt een keer en dan moet je sterk zijn.

Henk

Ik snap hier niets van.. Je bent er toch juist voor als mensen door het ijsgaan en om mensen met letsel van het ijs te evacueren.. Dat is je werk toch ?  En dat doe je om dat je zelf ook leuk vind om in het wak te spelen ? of heb  ik het mis...

Dus je als iets bewaakt, gaan mensen meer gebruik maken.. prima toch ?   Als er bewaking op het strand is gaan er meer mensen zwemmen is dat wat je zegt ?


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2009, 10:28:56
Dat is hetzelfde verhaal. Met je reddingsboot tussen het eiland en het strand gaan liggen, zodat mensen de overtocht zwemmend gaan wagen die dat zonder reddingsboot nooit in hun hoofd zouden halen.
Zodra er aan de lopende band mensen door het ijs zakken moet je prioriteit liggen bij de preventie en niet bij het bewaken. Zichtbaar een plas gaan bewaken waarvan het ijs onbetrouwaar is valt voor mij onder uitlokking  ;). Maar je mag dat natuurlijk anders zien.

Henk

gelukkig maar dat we het anders mogen zien!! vind het wel een hele vreemde invulling van je hobby! Zichtbaar bewaken is uitlokking van gevaar? Is het Gooimeer niet de plek in nederland waar 24 uur per dag, 9 reddingsboten standby liggen, en waar in de weekenden bijna al deze boten op het water zijn?
En als er dus 10 mensen door het ijs gezakt zijn, ga jij aan de kant staan vertellen "nee, niet het ijs op, want dan zak je door het ijs, net als die mensen daar.., en nee, ik kom je niet redden, want ik sta mensen alleen te vertellen dat ze niet het ijs op moeten"
bijzonder....


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2009, 11:47:10
Ik begrijp het verhaal van Rescue heel goed, maar zou er toch nooit voor kiezen om terug te trekken?

Als het echt uit de hand loopt moet je misschien evacueren/ontruimen met behulp van politie ofzo, maar gewoonweg stoppen met bewaken lijkt me geen optie.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2009, 12:00:25
Ik snap Henk wel. De invoering van veiligheidsmaatregelen in bijvoorbeeld auto's heeft er toe geleid dat sommige mensen steeds meer risico's gaan nemen omdat de auto toch zo veilig is...

Als je wel aanwezig bent maar niet direct zichtbaar bent wordt de risico afweging die mensen maken om een bepaald iets te doen toch anders en zullen sommige mensen eerder geneigd zijn verder te gaan. Aan de andere kant kan je mensen als je aanwezig bent beter in de gaten houden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2009, 12:29:48
Ik heb de ervaring dat je er op de juiste manier aanwezig bent, je contact hebt met het publiek en je ze bewust kan maken van risicos..

Ik heb ook tijdens trainingen het ervaring dat wanneer je mensen een valharnas aantrekt, die trap naar 4 meter nog enger is, dan dat mensen er zo maar oplopen..  Het gedrag van groepen mensen ten aanzien van veiligheidsbeleving is niet eenvoudig in paar zinnen uit leggen. Misschien kunnen we daar een apart topic over openen ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2009, 15:15:53
inderdaad, ik heb het over het niet opvallend zichtbaar aanwezig zijn als het ijs gevaarlijk wordt. Natuurlijk moet je blijven redden, maar ook er voor waken dat je met de opvallende preventieve aanwezigheid geen vals gevoel van veiligheid kweekt als het ijs zwak is.

Als er gewoon geschaatst kan worden is er niets aan de hand, hoe zichtbaarder je aanwezig bent hoe beter. Maar ik heb echt geen onderzoek nodig om mij te herinneren dat ouders hun kinderen bij ons in de buurt op het ijs dumpten met "je houdt wel een oogje in het zeil he, ik kom 'm voor donker weer ophalen.

Als je het ijs bewaakt zal het wel veilig zijn. Die suggestie wek je. Dus als het ijs niet veilig meer is, gevaarlijk wordt zelfs, komt er een punt dat je je terug kan trekken. Je laadt anders een verantwoordelijkheid op je schouders die je niet meer waar kan maken.

Het doet mij denken aan een bordje op de deur van een ruimte in het restaurant van Jachthaven het Naarderbos: "verboden toegang. Betreden op eigen risico.*

Henk

* Voor wie zich afvraagt waar heeft ie het nou weer over, dit is een zg dubbele tegengestelde boodschap. Je mag hier niet in, maar als je er toch in gaat is dat voor je eigen verantwoording.


Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2009, 15:28:44
inderdaad, ik heb het over het niet opvallend zichtbaar aanwezig zijn als het ijs gevaarlijk wordt. Natuurlijk moet je blijven redden, maar ook op letten dat je opvallende preventieve aanwezigheid een vals gevoel van veiligheid kweekt als het ijs zwak is.

Als er gewoon geschaatst kan worden is er niets aan de hand, hoe zichtbaarder je aanwezig bent hoe beter. Maar ik heb echt geen onderzoek nodig om mij te herinneren dat ouders hun kinderen bij ons in de buurt op het ijs dumpten met "je houdt wel een oogje in het zeil he, ik kom 'm voor donker weer ophalen.
Als je het ijs bewaakt zal het wel veilig zijn. Die suggestie wek je. Dus als het ijs niet veilig meer is, gevaarlijk zwordt zelfs, komt er een punt dat je je terug kan trekken. Je laadt anders een verantwoordelijkheid op je schouders die je niet meer waar kan maken.

Het doet mij denken aan een bordje op de deur van een ruimte in het restaurant van Jachthaven het Naarderbos: "verboden toegang. Betreden op eigen risico.*
Henk




het moet toch niet gekker worden.. En dat noemen zich OUDERS  >:( :o..

Omdat pa en moe te belatafeld zijn op hun eigen kids te letten, dumpen ze ze bij jullie??
Wat zeg je in zo'n geval?? Ik zou zoiets hebben van... huur maar een NANNY ofzo.. of Ok.. voor 100 euro p uur wil ik wel ff opletten

DIT soort lamballerig gedrag van zogenaamde Ouders.. dat maakt me dus wel furieus.. Hier heb ik echt geen woorden voor  :|


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2009, 15:32:36
Interessante materie, dus maar even afgesplitst.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2009, 17:35:28
Maar als je nou bij onbetrouwbaar ijs gaat staan, en mensen preventief gaat aanspreken op het gevaar heeft dat denk ik meer zin dan bijv. een bordje met 'onbetrouwbaar ijs'.