Vragen over reanimatie

Auteur Topic: Vragen over reanimatie  (gelezen 16505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mikemike413

  • Aspirant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Gepost op: 11 januari 2009, 22:14:49
Een ding vraag ik me altijd af. Mocht ik ooit een reanimatie meemaken en nu weet ik hoe het moet maar als je aan het reanimeren bent en je voelt weer hartslag moet je dan door gaan met hartmasage of alleen beademen of allebei?? Ik heb hier al op gezocht op google maar kan het niet vinden. Ik dacht een van jullie kan mij wel helpen!

En ook het gebruik van AED bij een drenkeling. Het lichaam is natuurlijk nat. Moet dit droog gemaakt worden voor de inzet met AED kan worden gedaan en hoe te gaan met natte zwembad vloeren??? Ik zou het graag willen weten!!

Gr Michael




Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 22:27:00
Bij een drenkeling moet je de borst van het slachtoffer droog maken bij inzet AED.

Voel je hartslag, maar geen ademhaling: beadem dan alleen.
Ademhaling + hartslag, slachtoffer in de stabiele zijligging leggen en ademhaling + hartslag blijven controleren.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2009, 23:53:46
volgens de richtlijnen van de nederlandse reanimatie raad check je alleen de ademhaling, geen of abnormale ademhaling (gaspen) start je reanimatie op, dus je controleert nooit de hartslag.  Je stopt alleen met reanimatie als de patient normaal ademt of andere tekenen van leven vertoont.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2009, 09:39:45
volgens de richtlijnen van de nederlandse reanimatie raad check je alleen de ademhaling, geen of abnormale ademhaling (gaspen) start je reanimatie op, dus je controleert nooit de hartslag.  Je stopt alleen met reanimatie als de patient normaal ademt of andere tekenen van leven vertoont.

Dit geldt voor leken. Volgens AHA, ERC e.d. kan de hartslag gewoon gecontroleerd worden.

Maar goed,... Maxx had al een goed antwoord gegeven.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2009, 12:44:13
Dit geldt voor leken. Volgens AHA, ERC e.d. kan de hartslag gewoon gecontroleerd worden.

Maar goed,... Maxx had al een goed antwoord gegeven.

nou volgens de nieuwe richtlijnen wordt er helemaal niet meer gecontroleerd op hartslag.
omdat als er geen ademhaling is er 99 van de 100 keer ook geen hartslag word gelijk met de reanimatie aangevangen.
mocht het zo zijn dat er toch een hartslag is zal de hartmassage een dusdanige pijnprikkel geven dat het snel duidelijk is dat er nog een hartslag is.
bij enig vermoeden van een hartstilstand wordt tegenwoordig ook gelijk voor een reanimatie geallarmeerd en niet een vermoedelijke reanimatie.

als je nog meer vragen hebt dan hoor ik wel

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 13:02:52
als je nog meer vragen hebt dan hoor ik wel



free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2009, 14:45:44
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 20:48:09
Gokje....

mocht het zo zijn dat er toch een hartslag is zal de hartmassage een dusdanige pijnprikkel geven dat het snel duidelijk is dat er nog een hartslag is.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2009, 22:51:37
Gokje....



maar wel een feit wat gesteld is door de nederlandse hartstichting en het oranje kruis..

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2009, 07:37:28
Kijk eens op mijn startpagina http://reanimatie.startpagina.nl daar zie je dat er nog veel meer internationale richtlijnen zijn. Met name varianten van de AHA worden wereldwijd gebruikt,... en daar kan je (als getrainde) nog steeds gewoon de circulatie controleren.