Vragen over reanimatie

Auteur Topic: Vragen over reanimatie  (gelezen 16507 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2009, 11:11:13
Kijk eens op mijn startpagina http://reanimatie.startpagina.nl daar zie je dat er nog veel meer internationale richtlijnen zijn. Met name varianten van de AHA worden wereldwijd gebruikt,... en daar kan je (als getrainde) nog steeds gewoon de circulatie controleren.

tuurlijk ben ik het met je eens dat je de hartslag KAN controleren
hetgeen wat ik zei is dat het in nederland niet meer hoeft volgens de nu geldende regels.

zoals wij bij het nederlandse rode kruis aan houden oud is nooit fout, want iets doen is beter dan niets doen.

even goede vrienden verder hoor.

ps het zou me niks verbazen als we over 2 jaar weer gewoon de hartslag gaan controleren hoor want het veranderd zo vaak

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2009, 12:04:51
Ik hoorde geruchten dat er in de toekomst niet meer beademd hoeft te worden. Weet iemand hier iets al meer over, of is dit (voorlopig) onzin?


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2009, 12:33:20
Ik hoorde geruchten dat er in de toekomst niet meer beademd hoeft te worden. Weet iemand hier iets al meer over, of is dit (voorlopig) onzin?

nee is geen onzin
er is onderzoek geweest hiernaar en in een aantal landen wordt het inderdaad niet meer gedaan.
in nederland gaan ze niet hiernaartoe over omdat men hier van mening is dat de pompende werking van de hartmassage te weinig lucht naar binnen wordt gezogen

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2009, 13:29:49
Er is in amerika gezegd dat beademen niet meer hoeft als de hulpverlener dat niet kan/wil. Een onderdeel hiervan is echter om de drempel om te beginnen nog lager te leggen als ze nu is.
Er zijn onderzoeken gedaan naar alleen maar borstcompressies maar wat blijkt daar uit: de hulpverlener wordt met continue compressies nog sneller moe, en de compressies worden nog sneller minder effectief.

Beademen levert een pauzemomentje tussen de compressies, waardoor de reanimatie wellicht beter vol te houden is.

De filosofie iets is beter dan niets wordt in amerika toegepast, maar Ik vraag me nog steeds af wat het beste is...

Als ik gereanimeerd zou moeten worden hoop ik dat iemand in de 15 minuten tot de ambu komt toch echt gaat beademen en compressies geven Anders ben je later gewoon een kasplantje/dood
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2009, 15:44:17
Er is in amerika gezegd dat beademen niet meer hoeft als de hulpverlener dat niet kan/wil. Een onderdeel hiervan is echter om de drempel om te beginnen nog lager te leggen als ze nu is.
Er zijn onderzoeken gedaan naar alleen maar borstcompressies maar wat blijkt daar uit: de hulpverlener wordt met continue compressies nog sneller moe, en de compressies worden nog sneller minder effectief.

Beademen levert een pauzemomentje tussen de compressies, waardoor de reanimatie wellicht beter vol te houden is.

Juist, maar het pauzemomentje tussen de compressies zorgt er ook voor dat de opgebouwde bloeddruk weer volledig wegvalt.

De filosofie iets is beter dan niets wordt in amerika toegepast, maar Ik vraag me nog steeds af wat het beste is...

Als ik gereanimeerd zou moeten worden hoop ik dat iemand in de 15 minuten tot de ambu komt toch echt gaat beademen en compressies geven Anders ben je later gewoon een kasplantje/dood

Ik ben zelf van mening dat alleen compressie en het vrijhouden van de ademweg veel effectiever is dan bij beademen. De luchtverplaatsing tijdens goede massage is groot (misschien zelfs wel groter dan de teugen lucht die je geeft bij beademen). Bovendien heb je ook minder risico op aspiratie als je niet beademt :)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2009, 20:54:46
De studies over compression only CPR door omstanders (dus alleen compressies, geen beademingen), die de AHA aanhaalt, zijn studies die voornamelijk in de Verenigde Staten en Japan zijn uitgevoerd. De conclusie was dat minder dan 6 minuten chest compression only reanimatie er geen significant verschil was in mortaliteit (sterfte), als dit echter langer duurde is er wel een beduidend verschil en vielen slachtoffers die niet beademd waren slechter uit. Waarom ze dan toch dit advies uitgeven, komt omdat de responstijd korter is dan in Nederland. Daar kunnen ze binnen die zes minuten ALS opstarten. In Nederland ligt de gemiddelde responstijd op 9,8 minuten. Hierdoor is het niet zinvol iets dergelijks in Nederland aan te bevelen.

Ik ben zelf van mening dat alleen compressie en het vrijhouden van de ademweg veel effectiever is dan bij beademen. De luchtverplaatsing tijdens goede massage is groot (misschien zelfs wel groter dan de teugen lucht die je geeft bij beademen). Bovendien heb je ook minder risico op aspiratie als je niet beademt :)

Eerste punt lijkt me erg lastig in een één hulpverlener situatie, maargoed. Bedenk wel dat je ook de dode ruimte aan het ventileren bent. Het risico op aspiratie ligt voor een groot deel aan jezelf als hulpverlener, als jouw slachtoffer braakt en aspireert betekent dat meestal dat je beademingen niet succesvol waren.

Verder zou een compression only reanimatie veel te veel gericht zijn op slachtoffers met een initieel circulatieprobleem. Slachtoffers die gereanimeerd worden ten gevolge van een stoornis in de Airway of Breathing zijn juist gebaat bij beademing.

Nog even over het voelen van de pols, in de helft van de gevallen wordt onterecht een pols gevoeld terwijl deze afwezig is. Dit waren de resultaten bij professionals! Het is dan ook een handeling die terecht ter discussie is gesteld. De aanwezigheid van een pols wordt echter wel makkelijk herkend en het voelen van een pols buiten de reanimatie om is dan ook niet onnodig.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2009, 23:31:16
Ik heb me geprobeerd 'even' in te lezen in de materie, maar dat kost me wel een paar dagen denk ik. De stof is complex, niet in de laatste plaats omdat er zo veel redenen zijn om gereanimeerd te moeten worden, en iedere reden een andere behandeling vereist.
Als de reden verstikking door versliking is, kun je duwen wat je wil maar zonder beademing is dat gedoemd te mislukken.
Een patient met een hartinfarct die in een ritmestoornis schiet kan best even zonder beademing, al toont bepaald onderzoek aan dat 4 tot 6 minuten na start van de reanimatie het bloed gedesatureerd was....

De kunst is nu om alle data samen te vatten naar 1 protocol dat de meeste slachtoffers redt, ongeacht de reden van de circulatiestilstand... en da's makkelijker gezegd dan gedaan.

Overigens heb ik de mazzel gehad dat ik bij geen enkele reanimatie ooit heb hoeven mond op mond beademen... Lang leve de ambu-ballon ;D
Arts  www.alphalog.nl


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2009, 02:51:24
kijk dit is nu waarom dit forum er is en niet om een ander af te branden of uit te lachen omdat hij zijn/haar mening verkondigt(naar beste weten)

fantastisch ga zo door mensen

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2009, 08:03:28
Niels H en Delta,... jullie snappen het! Jullie kijken vooral (en zo moet het ook volgens mij) vanuit de behoefte van de patiënt en niet vanuit de beperkingen van de hulpverlener. Verder is de diagnostiek in huidige reanimatierichtlijnen ronduit absurd geworden (heb ik al eerder geschreven op dit forum) het komt er nl. op neer dat iedereen gereanimeerd moet worden, tenzij de patiënt tegenspartelt. Het adagium geen ademhaling = geen circulatie is apert onjuist. Daarentegen is geen circulatie = (vrijwel direct) geen ademhaling wel juist. Een ademstilstand met intacte circulatie ben ik in mijn, inmiddels ruim  30-jarige, praktijkervaring heel vaak tegengekomen en die patiënten moeten alleen beademt worden. Kortom, het AHA schema voor Health Care Providers (getrainden) ABC is het beste want daarmee beperk je het aantal vals-positieve resuscitaties en help je correct al diegene met een ademhalingsstoornis met aanwezige circulatie, denk b.v. aan verstikking, verdrinking, allerlei vormen van hersenbloedingen of -infarcten, allerlei oorzaken van coma zoals DM etc.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2009, 12:20:39
niet vanuit de beperkingen van de hulpverlener. Verder is de diagnostiek in huidige reanimatierichtlijnen ronduit absurd geworden

aangezien ik blijkbaar als een volslagen idioot wordt gezien door rene stop ik met deze discussie
niels en delta ik heb jullie vertelt wat de momenteel geldende regels zijn in de ehbo.

en voor rene, jammer dat je niet openstaat voor vernieuwingen

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar