Vragen over reanimatie

Auteur Topic: Vragen over reanimatie  (gelezen 16847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2009, 21:35:55
Tijdens een van de vorige NRR symposium aan dr koster gevraagd in hoeverre de tongblokkade positief bijdraagt aan de circulatie.
Als het pomp effect optreedt door de drukverschillen in de borstkas tijdens de compressie fase, dan gaat de effectiviiteit ten koste van de ventilatie.
Hij wist het op dat moment niet, maar vond het een interessante vraag.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2009, 20:09:30
leg eens verder uit want ik snap niet wat je nu eigenlijk bedoelt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2009, 20:12:35
Oh, ik ken wel een verhaal van een vrouw die flauwviel in de kerk waarna er meteen een EHBO-er op spong die met de hartmassage startte.

Die reanimatie werd vrij snel gestaakt... toen bleek dat het mevrouw gewoon zwart voor de ogen was geworden bij het opstaan :)

De vraag is natuurlijk of mevrouw er schade van heeft opgelopen, en of de hulpverlener de richtlijnen heeft aangehouden..........
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2009, 23:34:25
leg eens verder uit want ik snap niet wat je nu eigenlijk bedoelt

Het gaat om het verschil tussen een vrije ademweg en de blokkade van de luchtweg door het zakken van de tong.
Als drukverschillen het mechanisme vormen, dan krijg je de hoogste drukverschillen met de blokkade van de ademweg omdat de lucht in de longen niet kan ontsnappen.


helm

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2009, 10:49:09
Het gaat om het verschil tussen een vrije ademweg en de blokkade van de luchtweg door het zakken van de tong.
Als drukverschillen het mechanisme vormen, dan krijg je de hoogste drukverschillen met de blokkade van de ademweg omdat de lucht in de longen niet kan ontsnappen.

Ik denk dat je daardoor alleen een hoge druk creëert en geen groot drukverschil.


Kanarie

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2009, 14:05:05
Het gaat om het verschil tussen een vrije ademweg en de blokkade van de luchtweg door het zakken van de tong.
Als drukverschillen het mechanisme vormen, dan krijg je de hoogste drukverschillen met de blokkade van de ademweg omdat de lucht in de longen niet kan ontsnappen.


Wat heb je aan een groot drukverschil als de deur (opening) daarbij op een kier staat? Er moet zoveel mogelijk lucht verplaatst worden; die druk maakt niet uit.

Ik kan je niet helemaal volgen. Waarover loopt hier het drukverschil (welke 2 compartimenten) en waarom zou je een drukverschil willen hebben?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 21 januari 2009, 22:11:23
Omdat uit (dier)proeven blijkt dat tijdens de massages de druk in de ingaande en uitgaande bloedvaten van het hart even hoog is.
Het hartpompprincipe is dus niet de drijvende kracht. Blijft over het thoraxpompprincipe, dat de drijvende kracht vormt
(handboek reanimatie 2de druk bladzijde 96 - 100, Daarin wordt het bewijs voor het thoraxprincipe wordt aangetoond)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2009, 23:05:21
Dit is zo'n mooie theoretische mythe, die ik theoretisch ga weerleggen: Als de tong de luchtweg blokkeert, dan zal bij het indrukken van de thorax de lucht toch kunnen ontsnappen (die druk wordt zo hoog dat het de tong gewoon passeert), maar komt er bij het omhoogkomen geen lucht meer de longen in. Hierdoor kan de long niet meer goed ontplooien en vult de thoraxholte zich slecht met lucht in de alveoli en bloed in het cappilairbed. Een reanimatie is daarom minder effectief als de luchtweg is afgesloten dan wanneer de luchtweg open is :)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2009, 23:07:23
Dit is zo'n mooie theoretische mythe, die ik theoretisch ga weerleggen: Als de tong de luchtweg blokkeert, dan zal bij het indrukken van de thorax de lucht toch kunnen ontsnappen (die druk wordt zo hoog dat het de tong gewoon passeert), maar komt er bij het omhoogkomen geen lucht meer de longen in. Hierdoor kan de long niet meer goed ontplooien en vult de thoraxholte zich slecht met lucht in de alveoli en bloed in het cappilairbed. Een reanimatie is daarom minder effectief als de luchtweg is afgesloten dan wanneer de luchtweg open is :)

Delta,

Heel hartelijk bedankt voor deze theoretische onderbouwing. Het verbaast mij wel dat de schrijvers van het door mij aangehaalde boek, die als zeer deskundig gezien worden, blijkbaar hierbij de plank volledig mis geslagen hebben.  :-[


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2009, 12:44:08
"Deskundigheid" is de laagste vorm van 'evidence', de hoogste vorm is multicenter gerandomiseerd placebogecontroleerd onderzoek. Dat is niet te halen bij dit soort onderzoek, maar een theorie van deskundigen geldt niet als bewijs. Iedere dag worden duizenden planken misgeslagen door deskundigen (wat niet wil zeggen dat het verhaal niet waar zou kunnen zijn).
Anyway, naar welk boek verwijs je, wie zijn de auteurs?
Arts  www.alphalog.nl