Dag mede EHBO-ers/EHV-ers.
Ik heb inmiddels 2 EHBO-lessen gehad. Daarin zijn o.a. het ondersteunend verplaatsen, stoten tussen de schouderbladen en de Heimlich greep besproken en geoefend.
Waar ik echter tegenaan liep was mijn lengte. Ik ben zelf maar 1.54, dus de meeste mensen zijn over het algemeen een stuk groter dan mijn persoon.
Bij de Heimlich greep kom ik dus al gauw lengte tekort aangezien je met een flinke ruk schuin omhoog moet met je vuist.
Als er geen stoel in de buurt is, hoe pak ik dit dan aan?
De instructeur zei tegen mij dat ik dan eerst maar die 5 stoten tussen de schouderbladen moest geven in de hoop dat het voorwerp er dan al uitschiet en dat ik anders moest wachten dat het so blauw zou worden, bewusteloos neer zou komen op de grond en dat ik dan borstcompressies moest geven.
Volgens hem schiet het voorwerp bij borstcompressie er vaak alsnog uit waardoor je weer een normale ademweg krijgt.
Ik moet de Heimlich als het ware overslaan. Of dat zo'n goede optie is
Sorry, ik zie het probleem even niet! Zelf ben ik ook niet de grootste, 1.60 m en ik heb toch echt nooit problemen gehad met een langer persoon.
Ik begin me toch enigszins af te vragen wat jouw instructeur je heeft verteld over de plek waar je je vuist neer moet zetten.
Als het goed is, is dit iets boven de navel. Dit bereik je door vanaf de heupen van het SO naar voren te gaan met je handen. Als het goed is moet je bij de navel uitkomen. Daar iets boven gaan zitten. Nou met jouw lengte moet dat makkelijk kunnen!
Het enige wat je doet is een op die plek je vuist neerzetten. Bij die beweging schuin omhoog blijft je vuist staan op de plek waar je hem hebt neergezet.
Als je op een stoel gaat staan, dan loop je het risico dat je te hoog gaat zitten en dat je dan het zwaardvormige aanhangsel naar binnen drukt. Dat geeft weer risico voor de lever die daar pal achter zit. Deze wordt dan aangeprikt.
Mijn advies: leg dit verhaal eens voor aan jouw instructeur en graag hoor ik hoe zijn/haar reactie hier op is.