Hoi Joost. Ik kan en wil daar als instructeur wel antwoord op geven. Wat jij gezien hebt klopt! De brandweer werkt volgens het landelijk protocol levensreddend handelen brandweer LPLHB. En daarin staat, en wordt ook onderwezen, dat een brandweerman - vrouw, ook zuurstof mag toegeven. Wel moet hierbij het protocol gevolgd worden. Als ik heel even het (oude) protocol erbij pak:
eerst het protocol airway waarbij de halswervelkolom gestabiliseerd wordt, ademweg vrijgemaakt wordt. Door naar protocol Breathing: ademhalingnormaal, in dit geval wel, spontane ademhaling en dit wordt gevolgd door zuurstoftherapie. HIerin wordt de zuurstof toegediend door het non-rebreathing masker. Er staat wel bij dat er bij pasgeborenen en slachtoffers met een chronische longziekte dit niet mag worden toegediend. Maar... indien het slachtoffer niet in staat is aan te geven aan een chronische ziekte te leidden zal er altij zuurstof worden toegediend.
Nou moet je je afvragen wanneer de brandweer deze handelingen toepast. Dat is bij slachtoffers die vermoedelijk een hoog energetisch trauma hebben opgelopen. De kans dat ze ernstig letsel hebben is groter dan dat ze last krijgen van de longziekte. Gesteld wordt daarom: geef maar zuurstof, het kan geen verergering opleveren.
Bovendien is de vraag teveel zuurtsof niet aan de orde. We werken met 15 liter per minuut en dit is vast ingesteld. Binnen een kwartier is er een ambulance ter plaatse die, aansluitend op ons protocol, de patiënt overneemt. En mocht het zuurstof toedienen niet het gewenste resultaat geven, neemt deze een beslissing.
Ik hoop dat het iets duidelijker is voor je. En mocht je nog vragen hebben , ik hoor het wel of je stuurt een PM.