Parkeren op een invalidenparkeerplaats.

Auteur Topic: Parkeren op een invalidenparkeerplaats.  (gelezen 16945 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Gepost op: 16 januari 2009, 13:17:04
Beste allemaal.
Mag een invalidenvoertuig { 45 kilometer auto } zonder invalidenkaart parkeren op een invalidenparkeerplaats ?
Mijn 2 de vraag is: Wij hebben een invalidenparkeerplaats op kenteken voor onze woning.
Deze parkeerplaats is afgebakend door de Gem. doormiddel van Witte driehoeken op het wegdek.
Onze buren waren fel op deze parkeerplaats tegen maar hebben dit uiteindelijk niet tegen kunnen houden.
Het probleem is nu dat zij meestal hun auto ongeveer een halve meter over de streep zetten met het gevolg dat mijn vrouw vanwege haar handicap zeer moeilijk kan in parkeren. Een gesprek met deze mensen is niet mogelijk helaas.
Zij beweren dat mijn vrouw niets mankeert {geen uiterlijk zichtbare handicap}  heb div. keuringsraporten van div. keuringartsen in huis waar uit het tegendeel blijkt.
Is dit strafbaar en zo ja hoeveel beraagd het boete bedrag voor dit soort overtredingen.


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2009, 13:23:51
Je mag alleen parkeren op een invalidenparkeeplaats als je een invalidenparkeerkaart hebt. Dat geld voor gewone auto's als ook voor 45 kilometer autootjes. Uitzondering zijn de invalideparkeerplekken op kenteken, die zijn voorbehouden voor het voertuig met dat kenteken.



Voor wat betreft het parkeergedrag van de buren: tijd voor een gesprek met je wijkveldwachter.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2009, 13:48:55
Sterker nog: als men (deels) in "jullie" parkeervak staat, kan er gewoon geschreven worden. Dus ook als niet het hele voertuig in het invalidenvak staat.
greetz,  Enrique


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2009, 14:17:57
Sterker nog: als men (deels) in "jullie" parkeervak staat, kan er gewoon geschreven worden. Dus ook als niet het hele voertuig in het invalidenvak staat.
Niet alleen schrijven. Hij kan zelfs weggetakeld worden.
Maar of dat een goed idee is in dit geval......
Net wat Diamondback al aangeeft, tijd voor een goed gesprek.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2009, 15:48:08
Je mag alleen parkeren op een invalidenparkeeplaats als je een invalidenparkeerkaart hebt. Dat geld voor gewone auto's als ook voor 45 kilometer autootjes. Uitzondering zijn de invalideparkeerplekken op kenteken, die zijn voorbehouden voor het voertuig met dat kenteken.


Dat geld voor de 45-kilomter autootjes. De topicstarter heeft het over een 45-kilomter invalidevoertuig (canta) en die mag gewoon op een invalideparkeerplaats parkeren zonder vergunning.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2009, 17:24:08
Is dit strafbaar en zo ja hoeveel beraagd het boete bedrag voor dit soort overtredingen.

150,- euro
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2009, 17:26:29
@Maxx.

Mag ik je dan nu even vragen om het desbetreffende wetsartikel wat dit idd. bevestigd?

Want dat zou namelijk betekenen dat elke rijbewijsloze met een 45 kilometer kar met of zonder een blauwe gehandicapte sticker klakkeloos zijn karretje dus op elke invaliden algemeen parkeerplek zou mogen parkeren. En dat betwijfel ik dus ten zeerste.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2009, 17:42:27
Volgens mij is het zo, dat elk motorvoertuig, op meer dan twee wielen voorzien moet zijn van een invalidenparkeerkaart. Zonder een zichtbare invalidenkaart is het niet toegestaan om op een invalidenparkeerplaats te parkeren.

Indien er dus met een brommobiel (met kenteken) is het strafbaar.
Een gehandicaptenvoertuig is niet strafbaar:

Voor het parkeren van een gehandicaptenvoertuig worden de
volgende regels en aanbevelingen gehanteerd:

- Een gehandicaptenvoertuig mag geparkeerd worden in de
reguliere parkeervakken.

- Een gehandicaptenvoertuig mag ook op het voetpad of trottoir
geparkeerd worden.

- Een gehandicaptenvoertuig kan ten slotte geparkeerd worden
op een algemene gehandicaptenparkeerplaats (parkeerplaats
zonder nummerplaataanduiding).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2009, 18:31:07
@Maxx.

Mag ik je dan nu even vragen om het desbetreffende wetsartikel wat dit idd. bevestigd?

Want dat zou namelijk betekenen dat elke rijbewijsloze met een 45 kilometer kar met of zonder een blauwe gehandicapte sticker klakkeloos zijn karretje dus op elke invaliden algemeen parkeerplek zou mogen parkeren. En dat betwijfel ik dus ten zeerste.


Mijn oma heeft destijds geinformeerd bij de gemeente hoe het zit en zij zeiden dat het niet nodig is. Om het 'zeker' te weten heb ik gebeld naar Waaijenberg, leverancier van canta's, en die zeiden ook dat je geen invalidekaart nodig hebt. Een wetsartikel kon ik niet vinden...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2009, 19:23:24
@ Maxx,

Ik adviseer je met klem om met je oma naar haar gemeente te gaan en zo'n kaart aan te vragen. Die leverancier weet misschien een hele hoop van canta, maar dus niks over waar je zo'n ding mag parkeren. Het scheelt je oma straks een bon en mogelijk zelfs parkeergeld omdat het met zo'n kaart in een groot aantal gemeentes ook nog eens gratis parkeren is.

Het valt me trouwens tegen dat ook de gemeente zo slecht in haar informatie verstrekking is.