Kunnen AC's met GPS coordinaten overweg

Auteur Topic: Kunnen AC's met GPS coordinaten overweg  (gelezen 14402 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2010, 13:59:16
Men claimt inderdaad. Maar de meldkamers van de veiligheidsregio's kunnen dit in elk geval niet. Het hele doel van deze plaatsbepaling is dat de lokatie van een 112-beller direkt op het GIS verschijnt. Dat zo'n ontwikkeling het optreden tegen misbruik vergemakkelijkt is slechts een prettige bijzaak, maar zoals ik nu lees lijkt dat haast het belangrijkst...

Misbruik in welk opzicht? Dan moet het misbruik dus al bij de 112-centrale geconstateerd worden. Want stel nu dat iemand zonder SIM-kaart doorschakeld wordt naar Haaglanden, daar een valse melding doet, hoe wil je zo iemand dan traceren??

Bij mijn weten en alle literatuur volgend gaat de positiebepaling tracering via het EMEI nummer en niet van de SIM kaart of abbonnementregistratie..  Elke 112 telefoontje via een mobielnummer gaat via Driebergen.. Echter als vanaf driebergen word doorgeschakeld, naar een regionale meldkamer raakt met het telefoontje en de traceer gegevens volgens mij ook weer kwijt..

ik heb op de NRK meldkamer gezeten bij Oxfam Novib Trailwalker (ofzoiets). Daar kregen we ook een melding van iemand met een mogelijke bekkenfraktuur (oudere dame). Het enige wat beschikbaar was waren GPS coördinaten. De melder kon totaal geen herkenningspunten geven dus dan maar de GPS gegevens. Deze doorgegeven aan de MKA maar helaas waren dit niet de juiste coördinaten.

Ik zie wel voordeel bij het kunnen gebruiken van GPS coördinaten op meldkamers.
De meeste meldkamers zowel brandweer als politie als ambulancezorg, kunnen helemaal niets met GPS of kaart coordinate en verwarren vaak al x-y coordinaten in een applicatie met een GPS WGS84 coordinaat of een Rijksdriehoek coordinaat..
De meeste centralisten komen niet verder dan een postkode, plaats en straat naam,,   Maar de vierde boom, links van het talud op de midden veluwe zegt ze helemaal niets...  En de vijfde ijsschots na een half uurtje lopen, vanaf de dijk bij het friese .... ook al niet..

Het KWC komt nog het verst met WGS84 coordinaten.. Maar ik zou niet weten of zij met UTM coordinaten kunnen werken of Rijksdriehoek of laat staan een van de belgische of duitse coordinaat systemen..
En met z'n allen over gaan naar het UTM coordinaatsystemen voor land, en WGS84 voor maritiem lijkt nog erg ver weg...  

En de meeste GIS applicatiebouwers houden zich graag van de domme. want die snappen het vaak zelf ook nog niet...  >:D..

Soms heb ik het idee dat sommige diensten nog op de sterren navigeren .. (Diep respect daarvoor trouwens, als je dat kan...)
En het word helemaal grappig, als een Meldkamer politie, aan een KWC of aan Trauma heli een locatie moeten doorgeven, die geen straatnaam of postkode heeft..

Ook in de Meldkamer wereldje blijft men nog erg vaak vertrouwen op hun eigen eilandje zitten en eigen tools...  
Of er moet in de afgelopen jaar, nog heel veel veranderd zijn.. Maar ik daar ben ik bang voor..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 8 februari 2010, 19:57:14
Echter als vanaf driebergen word doorgeschakeld, naar een regionale meldkamer raakt met het telefoontje en de traceer gegevens volgens mij ook weer kwijt..

Juist!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 8 februari 2010, 20:20:20
Maar dat ligt hem dus meer in de applicatie en doorgeven van gegevens van de 112 centrale in driebergen, naar de GMK..

Technisch ligt alles er.. maar iedereen blijft op z'n eilandje zitten..   Iedereen z'n eigen GIS tooltjes, en iedereen z'n eigen coordinaten systemen, en dat te bedenken dat 10 jaar geleden er al een project was op te komen tot 1 GIS en objecten systeem voor alle diensten..  Diep treurig eigenlijk..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2010, 16:46:40
Maar dat ligt hem dus meer in de applicatie en doorgeven van gegevens van de 112 centrale in driebergen, naar de GMK..
Technisch ligt alles er.. maar iedereen blijft op z'n eilandje zitten..   Iedereen z'n eigen GIS tooltjes, en iedereen z'n eigen coordinaten systemen, en dat te bedenken dat 10 jaar geleden er al een project was op te komen tot 1 GIS en objecten systeem voor alle diensten..  Diep treurig eigenlijk..

Je kunt het Kustwachtcentrum in ieder geval niet beschuldigen van 'eigen eilandje' want die werken daar gewoon met het internationale LAT/LONG systeem wat ook gebruikt wordt op de zeekaarten en de 1800 serie die je in elke watersport winkel kunt kopen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2010, 19:43:42
Je kunt het Kustwachtcentrum in ieder geval niet beschuldigen van 'eigen eilandje' want die werken daar gewoon met het internationale LAT/LONG systeem wat ook gebruikt wordt op de zeekaarten en de 1800 serie die je in elke watersport winkel kunt kopen. ;)


Citaat
Het KWC komt nog het verst met WGS84 coordinaten.. Maar ik zou niet weten of zij met UTM coordinaten kunnen werken of Rijksdriehoek of laat staan een van de belgische of duitse coordinaat systemen..
En met z'n allen over gaan naar het UTM coordinaatsystemen voor land, en WGS84 voor maritiem lijkt nog erg ver weg...  


Het WGS84 (LAT/LONG) is nauwkeurig genoeg voor maritiem gebruik, maar te onnauwkeurig voor land gebruik.. Daar deze geen rekening houd met de verschuifing van de Continentale platen..  Een kaartprojectie als UTM corrigeert dat een beetje.. UTM is gebasseerd op WGS84

http://www.kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/rijksdriehoeksmeting/coordinaatsystemen.html&navig=/rijksdriehoeksmeting/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

http://nl.wikipedia.org/wiki/WGS84
http://nl.wikipedia.org/wiki/Universele_Transversale_Mercatorprojectie


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2010, 21:49:54
Het WGS84 (LAT/LONG) is nauwkeurig genoeg voor maritiem gebruik, maar te onnauwkeurig voor land gebruik.. Daar deze geen rekening houd met de verschuifing van de Continentale platen..  Een kaartprojectie als UTM corrigeert dat een beetje.. UTM is gebasseerd op WGS84

 ;D ;D ;D Niet nauwkeurig genoeg i.v.m. verschuivende continentale platen!! ;D ;D

Wel lachen met Resue op dit forum!! Woeha!! O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2010, 23:05:19
;D ;D ;D Niet nauwkeurig genoeg i.v.m. verschuivende continentale platen!! ;D ;D

Wel lachen met Resue op dit forum!! Woeha!! O0

Voor maritieme zaken komt het niet op de 10-25 meters aan.. Door dat iedereen in Maritiem gebruik altijd WGS84 gebruikt, is die onnauwkeurigheid verwaarloosbaar..  

Echter voor bouw, en kadasterwerk komt het op minder dan 10 centimeter aan..  

Je hoeft mij niet te geloven, lees even de bijgaande links..  Waarom zou geen enkel bouwbedrijf, en wegenbouwers WGS84 gebruiken, lees even de links van het Kadaster en de Wiki bestanden..

Citaat
Door het bewegen van de aardschollen in de aarde, de platentektoniek, verschuiven de continenten ten opzichte van elkaar. De Euraziatische plaat beweegt iets meer dan 2 cm per jaar in Noordoostelijke richting. Daardoor verschuiven in Europa de coördinaten van een bepaald punt op het werkelijke aardoppervlak in het WGS84 systeem elk jaar.
Voor precisie plaatsbepaling in Europa wordt daarom het ETRS89 gebruikt. Dit komt overeen met de ITRS coördinaten, zoals ze in 1989 waren vastgelegd, terwijl tevens de beweging per jaar wordt opgegeven. Praktisch voordeel van is dat de coördinaten niet jaarlijks veranderen, hoewel dit pas speelt indien op centimeter niveau nauwkeurig gewerkt moet worden.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2010, 23:07:42
Toch heeft Peter in zekere zin wel gelijk want een lands eigen coördinaat systeem is veel nauwkeuriger dan lengte- en breedte graden. Vandaar dat men voor GIS toepassingen met het lands eigen systeem werkt, in ons geval dus XY coördinaten in RD.

Uiteraard kan er een layer in elk GIS systeem worden getoond met UTM, Lat Long in WGS 84 or whatever, maar dat kost centjes (GIS applicatie bouwers zijn dus zeker niet dom). En wat men niet denkt nodig te hebben daar bezuinigd men op.

Jaren geleden was er bijv. in Zeeland de wens om i.v.m. het vele water ook een zeekaart met de zeearmen in het systeem te hebben. Geen idee of het er ooit van gekomen is, maar hier liggen de kosten vrij hoog i.v.m. de noodzaak dit zeer regelmatig te updaten, daar het anders juist extra verwarring in de hand zal werken. Mogelijk lezen er Zeeuwse centralisten mee die hier enig licht op kunnen werpen.

Voor elke hand GPS bezitter is de oplossing eenvoudig, doe zoals mij en kies voor een dubbele presentatie in zowel lengte/breedte in WGS 84 en het lands eigen systeem, in Nederland dus RD (XY).

Zoals eerder vermeld gebruikt men op radarsystemen in Zeeland zowel lengte/breedte als UTM (dit i.v.m. samenwerken met de Belgen).

Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2010, 10:20:25
Voor maritieme zaken komt het niet op de 10-25 meters aan.. Door dat iedereen in Maritiem gebruik altijd WGS84 gebruikt, is die onnauwkeurigheid verwaarloosbaar..  
Echter voor bouw, en kadasterwerk komt het op minder dan 10 centimeter aan..  
Je hoeft mij niet te geloven, lees even de bijgaande links..  Waarom zou geen enkel bouwbedrijf, en wegenbouwers WGS84 gebruiken, lees even de links van het Kadaster en de Wiki bestanden..

Precies voor bouw en kadaster werk, maar volgens mij gaat dit forum over hulpverlening en dan is tot op 10 meter nauwkeurig helemaal niet onbruikbaar ondanks de verschuivende aardcontinenten!

(Waarbij ik overigens niet wil beweren dat de land hulpverlening over op WGS84 zou moeten gaan)


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2010, 19:36:05
Met een gewone consumenten GPS haal je 6m nauwkeurigheid. Deze laatste discussie is dus volkomen zinloos als het over centimeters gaat.
Iedereen kan(als hij de gebruiksaanwijzing heeft gelezen) met een gewone GPS coordinaten krijgen in UTM, graden minuten en Nederlands grid (rijksdriehoeksmeting).
Als een meldkamer van mij coordinaten wil hebben kunnen ze die krijgen in het gewenste formaat. Nog een klein probleem is dat het graden en minuten systeem opgegeven kan worden als graden-decimale graden, graden minuten-decimale minuten en graden minuten seconden.
Er worden ook nog 2 zaken doorelkaar gegooid. Je hebt een coordinatensysteem dus Graden-minuten, UTM en Nederlands grid en je hebt een Ellipsoide (kaartdatum) die het oppervlak van de aarde weergeeft.
WGS84 is zo'n ellipsoide, maar er zijn lokaal tientallen verschillende kaartdatums in gebruik. Als ik het goed heb gebruikt het rijksdriehoekssysteem Bessel 1842.
Om je positie correct op te geven moet je dus het juiste grid kiezen en de juiste kaartdatum.