Kunnen AC's met GPS coordinaten overweg

Auteur Topic: Kunnen AC's met GPS coordinaten overweg  (gelezen 14734 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Gepost op: 16 januari 2009, 23:17:16
Ik ben nogal vaak in de bossen te vinden. Als er iets gebeurd is het niet eenvoudig om je locatie op te geven.
Als ik mijn GPS coodinaten opgeef kan de alarmcentrale daar wat mee doen?




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2009, 12:46:55
Of AC's er iets mee kunnen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de 112 centrale in Driebergen er wel iets mee kan. Daar staat namelijk een computer met een GPS bereken systeem.

Het komt wel eens voor dat nieuwe type auto's of personen met een MySOS systeem automatisch 112 bellen na een ongeval of ander incident. De centralist krijgt dan via een computerstem de GPS coördinaten te horen en kan deze invoeren in de computer. Van daaruit kunnen de hulpdiensten worden aangestuurd.


janmole

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2009, 14:14:47
Het systeem moet dan wel met de verschllende coordinaatsystemen kunnen omgaan.
GPS, WGS84, UTM en het Graden minuten seconden systeem.
De meeste navigatie systemen geven GPS of WGS84 coordinaten.
Als een willekeurig voorbeeld:

Decimal Degrees (WGS84)
Latitude   Longitude
52.359017   5.625683

Degrees, Minutes & Seconds
Latitude   Longitude
N52 21 32   E4 97 32

GPS
Latitude   Longitude
N 52 21.541   E 4 97.541

UTM
   X   Y
31N   678793   5804215


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2009, 17:05:48
Mobitex werkt ook met coordinaten, dit word door vrijwel alle AC's gebruikt, of je deze hard ik kan voeren weet ik niet.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2009, 22:41:42
Ik ben nogal vaak in de bossen te vinden. Als er iets gebeurd is het niet eenvoudig om je locatie op te geven.
Als ik mijn GPS coodinaten opgeef kan de alarmcentrale daar wat mee doen?

tik ze in in google maps en je krijgt een prachtige lokatie.


google rekent de decimal degrees keurig om naar deg min sec formaat.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2009, 06:59:23
Mobitex werkt ook met coordinaten, dit word door vrijwel alle AC's gebruikt, of je deze hard ik kan voeren weet ik niet.

GMS werkt met coordinaten die naar Mobitex worden doorgezonden. Ze zijn niet hard in te voeren. Zie het als een navigatiesysteem, je voert een adres in, maar intern hangen daar coordinaten aan vast. In GMS idem dito.

Hunter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2009, 15:06:17
Het systeem moet dan wel met de verschllende coordinaatsystemen kunnen omgaan.
GPS, WGS84, UTM en het Graden minuten seconden systeem.
De meeste navigatie systemen geven GPS of WGS84 coordinaten.
Als een willekeurig voorbeeld:

Decimal Degrees (WGS84)
Latitude   Longitude
52.359017   5.625683

Degrees, Minutes & Seconds
Latitude   Longitude
N52 21 32   E4 97 32

GPS
Latitude   Longitude
N 52 21.541   E 4 97.541

UTM
   X   Y
31N   678793   5804215

De meeste AC gebruiken nog het RijksDriehoek systeem (bosbrand systeem)  Ik weet niet of ze overal een calculatie programma heeft en ze ook op verschillende kaartprojecties kwijt kunnen..

Ik zou er nog niet opvertrouwen..


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009, 23:45:02
CityGIS heeft een mogelijkheid om coordinaten in te voeren....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2009, 00:59:58
Gebruik van verschillende coördinatensystemen, halsstarrigheid bij diensten (meerkosten en laat de ander maar veranderen) waren en zijn waarschijnlijk ook nu nog een groot probleem bij de overheid.

GMS (hele kleine cijfertjes als je de cursor over de kaart beweegt) en navigatieapparatuur in voertuigen (positie in coördinaten bijv. af te lezen als men de noodknop indrukt) gebruiken voor wat ik heb gezien, TDN-RD (Parijs) coördinaten die ook op de topografische kaarten worden gebruikt. Geen mogelijkheid om de coördinaten direct in te tikken.

KWC en radarposten langs onze kust gebruiken graden en minuten tot op honderdsten in WGS84 omdat dit het meest universeel is. Aan de landsgrenzen heeft men dan i.v.m. uitwisseling met de buurlanden (die uiteraard hun eigen voorkeur hebben) ook nog UTM. Coördinaten zijn onmiddellijk in te tikken en te markeren op de radar.
Sinds ED50 door WGS84 is vervangen worden er geen seconden meer gebruikt!

Luchtvaart waarschijnlijk gelijk aan de maritieme diensten, echter geen ervaring mee.

Defensie gebruikte (mogelijk nog steeds, ben er al een tijdje weg), UTM en MGRS.

In een bos naar meldkamer, geef dan maar de coördinaten in TDN-RD easting xxx.xxx , northing yyy.yyy en op ruim water naar het KWC  dd°mm.mmm' NB ddd°mm.mmm' EL in WGS84

aanvullingen en verbeteringen welkom.

Kees  8)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2009, 12:35:38
Luchtvaart gebruikt nog steeds Graden, minuten en seconden + honderste van seconden.

Schiphol staat nog steeds gebubliceerd in de officiele documenten als 52°18'29"N 004°45'51"E
Voor de positie van radiobakens worden de honderste van graden ook mee gegeven.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken