Gebruik van verschillende coördinatensystemen, halsstarrigheid bij diensten (meerkosten en laat de ander maar veranderen) waren en zijn waarschijnlijk ook nu nog een groot probleem bij de overheid.
GMS (hele kleine cijfertjes als je de cursor over de kaart beweegt) en navigatieapparatuur in voertuigen (positie in coördinaten bijv. af te lezen als men de noodknop indrukt) gebruiken voor wat ik heb gezien, TDN-RD (Parijs) coördinaten die ook op de topografische kaarten worden gebruikt. Geen mogelijkheid om de coördinaten direct in te tikken.
KWC en radarposten langs onze kust gebruiken graden en minuten tot op honderdsten in WGS84 omdat dit het meest universeel is. Aan de landsgrenzen heeft men dan i.v.m. uitwisseling met de buurlanden (die uiteraard hun eigen voorkeur hebben) ook nog UTM. Coördinaten zijn onmiddellijk in te tikken en te markeren op de radar.
Sinds ED50 door WGS84 is vervangen worden er geen seconden meer gebruikt!
Luchtvaart waarschijnlijk gelijk aan de maritieme diensten, echter geen ervaring mee.
Defensie gebruikte (mogelijk nog steeds, ben er al een tijdje weg), UTM en MGRS.
In een bos naar meldkamer, geef dan maar de coördinaten in TDN-RD easting xxx.xxx , northing yyy.yyy en op ruim water naar het KWC dd°mm.mmm' NB ddd°mm.mmm' EL in WGS84
aanvullingen en verbeteringen welkom.
Kees
Oppassen dat je kaartprojecties en Coordinaten systemen niet door elkaar haalt.. :-D
Je kan GPS WGS84 Coordinaten bij moderne GPS-systemen automatich laten omrekenen naar de verschillende kaartprojectie systemen. (RD, UTM).
Voor ruim water en luchtvaart kan je vrij nauwkeurig af met WGS84, daar komt het niet op de meter aan..(moving target), voor landmeting, en doelen op het land, word internationaal (NATO, VN) UTM kaart projecties gebruikt.. UTM kaart projectie houd rekening met de verschuiving van de platen op de aardkorst en is veel nauwkeuriger..