Men claimt inderdaad. Maar de meldkamers van de veiligheidsregio's kunnen dit in elk geval niet. Het hele doel van deze plaatsbepaling is dat de lokatie van een 112-beller direkt op het GIS verschijnt. Dat zo'n ontwikkeling het optreden tegen misbruik vergemakkelijkt is slechts een prettige bijzaak, maar zoals ik nu lees lijkt dat haast het belangrijkst...
Misbruik in welk opzicht? Dan moet het misbruik dus al bij de 112-centrale geconstateerd worden. Want stel nu dat iemand zonder SIM-kaart doorschakeld wordt naar Haaglanden, daar een valse melding doet, hoe wil je zo iemand dan traceren??
Bij mijn weten en alle literatuur volgend gaat de positiebepaling tracering via het EMEI nummer en niet van de SIM kaart of abbonnementregistratie.. Elke 112 telefoontje via een mobielnummer gaat via Driebergen.. Echter als vanaf driebergen word doorgeschakeld, naar een regionale meldkamer raakt met het telefoontje en de traceer gegevens volgens mij ook weer kwijt..
ik heb op de NRK meldkamer gezeten bij Oxfam Novib Trailwalker (ofzoiets). Daar kregen we ook een melding van iemand met een mogelijke bekkenfraktuur (oudere dame). Het enige wat beschikbaar was waren GPS coördinaten. De melder kon totaal geen herkenningspunten geven dus dan maar de GPS gegevens. Deze doorgegeven aan de MKA maar helaas waren dit niet de juiste coördinaten.
Ik zie wel voordeel bij het kunnen gebruiken van GPS coördinaten op meldkamers.
De meeste meldkamers zowel brandweer als politie als ambulancezorg, kunnen helemaal niets met GPS of kaart coordinate en verwarren vaak al x-y coordinaten in een applicatie met een GPS WGS84 coordinaat of een Rijksdriehoek coordinaat..
De meeste centralisten komen niet verder dan een postkode, plaats en straat naam,, Maar de vierde boom, links van het talud op de midden veluwe zegt ze helemaal niets... En de vijfde ijsschots na een half uurtje lopen, vanaf de dijk bij het friese .... ook al niet..
Het KWC komt nog het verst met WGS84 coordinaten.. Maar ik zou niet weten of zij met UTM coordinaten kunnen werken of Rijksdriehoek of laat staan een van de belgische of duitse coordinaat systemen..
En met z'n allen over gaan naar het UTM coordinaatsystemen voor land, en WGS84 voor maritiem lijkt nog erg ver weg...
En de meeste GIS applicatiebouwers houden zich graag van de domme. want die snappen het vaak zelf ook nog niet...
..
Soms heb ik het idee dat sommige diensten nog op de sterren navigeren .. (Diep respect daarvoor trouwens, als je dat kan...)
En het word helemaal grappig, als een Meldkamer politie, aan een KWC of aan Trauma heli een locatie moeten doorgeven, die geen straatnaam of postkode heeft..
Ook in de Meldkamer wereldje blijft men nog erg vaak vertrouwen op hun eigen eilandje zitten en eigen tools...
Of er moet in de afgelopen jaar, nog heel veel veranderd zijn.. Maar ik daar ben ik bang voor..