stappen voorwaarts

Auteur Topic: stappen voorwaarts  (gelezen 6060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2004, 12:08:01
Maar je snijdt wel een punt aan. Bij grote incidenten zou je graag een ambu-team hebben die iets meer in de keuken van de  brandweer gekeken hebben.

Peter,

in de laatste bijscholing zit toch een opleiding/ training van de ICET. Dan krijg je toch knippen en bevrijden in theorie en praktijk. Dat kan je zelfstandig uitbreiden als je dat wilt met de lokale brandweer in een opleidingsschema. (Dinsdag avond is hun les-avond)
Ook krijg je in de bijscholing de opleiding/ training van Triimension over het spelen "eerste wagen".

Hoe meer richting Brandweer wil je je ambulance-team hebben?
  • De "nummer 4" of gewonden-verzorger van de Brandweer vervangen door een AVP en ACH?
  • Of wil je hydrailisch redgereedschap op de ambulance?
  • De eerste TAS/HV2 is een ambulance
Elke hulpverlening start met communicatie.

wicher

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2004, 22:14:48
beste Peter,
word het eens geen tijd dat de brandweer maar eens in de keuken van de ambulance gaat kijken?????
Ik krijg zeer sterk het gevoel dat de brandweer de richtlijnen uitzet zoals het hun het beste uitkomt en iedereen moet zich daar maar op aanpassen. Doe nu niet of de brandweer de heilige der heiligen is.  >:(
Als je ziet hoeveel geld er in de brandweer gepompt wordt tegenover de ambulance sector, is dat erg schandalig.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2004, 19:14:28
beste Peter,
word het eens geen tijd dat de brandweer maar eens in de keuken van de ambulance gaat kijken?????
Ik krijg zeer sterk het gevoel dat de brandweer de richtlijnen uitzet zoals het hun het beste uitkomt en iedereen moet zich daar maar op aanpassen. Doe nu niet of de brandweer de heilige der heiligen is.  >:(
Als je ziet hoeveel geld er in de brandweer gepompt wordt tegenover de ambulance sector, is dat erg schandalig.
wij zetten de richtlijnen niet uit zoals ons het beste uitkomt,maar we worden ertoe gedwongen.Jullie vergeten dat wij als brandweer continu meemoeten in de ontwikkelingen in de autoindustrie bv,en waarom?om er voor te zorgen dat het slachtoffer netjes en veilig bij jullie in de ambulance kom te liggen.

Kom niet aan met de fabeltjes dat er zomaar geld in de brandweer wordt gepompt,in tegendeel wij moeten elke aanschaf motiveren anders komt er geen andere auto of schaar enz.
Dus is het niet wenselijk dat wij bij de ambulancediensten in de keuken moeten gaan kijken,kom eerst maar eens bij de brandweer kijken kom je er snel achter dat je niet zomaar even een auto opengepeld hebt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2004, 19:34:00
beste Peter,

Je hebt gelijk dat de brandweerpersoneel ook in in de keuken van de ambulance moet kijken. Dat gebeurd ook op zeer kleine schaal..
Maar zeker kan dat ook sterk verbeterd worden..

Ik juist sterk het gevoel dat veel brandweerkorpsen de wijze van bevrijden van slachtoffers sterk laten afhangen wat de AVP zegt.. En te weinig suggesties geven over hoe het ook anders kan..

Ik hoop niet de suggestie te geven dat er bij de brandweer niet veel te verbeteren is. Want daar gebeurd toch veel..

Daarom ben ik voor multi-disicplinaire training tussen alle partijen.. ;D

Maar ik mis duidelijk bepaalde kennis in de ambulance opleiding. En ja, ik mis ook veel in de eerste hulp vaardigheden van brandweer personeel...
Maar dat mag toch geen verrassing zijn ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2004, 19:44:36
we kunnen zeer zeker nog heel veel van elkaar leren,maar er moet niet de sugestie worden gewekt dat de brandweer alles op eigen houtje doet ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2004, 21:11:42
Ik heb niet echt het idee dat de brandweer alles op z'n eigen houtje doet.., Bij de multi-disciplinaire oefeningen en inzetten zie ik dat de brandweer erg goed naar ambulancediensten luisterd..

Er zal denk ik overal nog veel van elkaar te leren is..

Niet alleen door de hulpdiensten op het land van elkaar, maar ook het water..

Robert

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2004, 17:34:08
Leuk hé, die structuurdiscussie. Schieten wij dus helemaal niks mee op. Niemand durft feitelijk hardop te roepen dat zowel de brandweer en ambulancediensten niet datgene waarmaken wat nodig zou zijn voor een effectieve en efficiente hulpverlening. Jammer dat de kunst van het loslaten niet aan velen is gegeven.

bert

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2004, 18:34:59
Ik vind het geen probleem dat de discussie rustig gaat. Als er begonnen wordt met harde stellingen, staat iedereen in de defensie en wordt er zeker geen vooruitgang geboekt. Dus laat het maar rustig gaan, dan kan iedereen zijn problemen uiten en kunnen we constructief verder.

Robert

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2004, 15:42:24
De discussie bij de brandweer over regionalisatie is al verwoord in een concept standpunt van het kabinet. Als de ambulancezorg niet spoedig zelf met innovatieve ideen komt zal een departement een stuk gaan produceren die een weg beschrijft wat wellicht niet wenselijk is. Waarom durft de ambulancezorg zelf geen verregaande voorstellen te doen om te verbeteren? ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2004, 20:23:34
Waarom denk je dat de ambulancediensten dat niet doen..

Hun vertrekpunt is wel een heel andere dan de andere OOV-sectoren.. In tegenstelling tot bijna alle andere OOV hulpdiensten zijn er bij de ambulancediensten nog veel particuliere diensten.. Die inmiddels verregaand samenwerken in de RAV.  En worden die RAV en bij behorende CPA opgenomen in veiligheidsregio's.

Dat is in een paar jaar weldegelijk een heel andere structuur.  En dan te bedenken dat dat eigenlijk gewoon commerciele bedrijven zijn..