SIGMA weg bij het NRK

Auteur Topic: SIGMA weg bij het NRK  (gelezen 3898 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Robert

• Gast
Gepost op: 7 januari 2004, 18:43:44
Het zou toch mooi zijn als de SIGMA teams gekoppelt worden aan de RAV en of GHOR bureaus. Het blijft modderen met de huidige constructie. Zes jaar na implementatie en je kan nog niet spreken van een eenduidige landelijke uniforme invulling en organisatie.
De wijze waarop de regio's zelfstandig deze teams kunnen professionaliseren spreekt mij wel aan. Of trap ik nu toch tegen veel schenen? ;)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2004, 19:20:15
Nee, ik ben voorstander. Ik denk dat het de professionaliteit ten goede komt, omdat ik denk (hoop)  dat de samenwerking met ambulancepersoneel veel beter zal gaan worden.

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2004, 01:05:42
En ik denk niet dat de PZ afdelingen van de GGD's staan te springen om deze constructie open te breken.

Binnen de huidige constructie zijn wij werknemers van het Rode Kruis die op afroep gedetacheerd worden bij de GGD / GHOR.

Het heeft nogal wat arbeidsrechtelijke consequenties voor de GGD / GHOR als we "werknemers" worden van de GGD / GHOR. En om die te omzeilen zijn veel complexere constructies nodig.

De constructie is in het bedrijfleven een veel voorkomende manier van personeel inhuren voor lange periodes. Ik heb zelf voor beide partijen gewerkt. Eerst een aantal jaren via een ingenieursburo en later als vaste medewerker op de engineeringsafdeling van AKZO NOBEL.

En het verschil tussen de collega's zat hem vooral in de naam op het loonbriefje dat iedereen elke maand in de bus krijgt.

Het zijn niet de organisaties maar de mensen die binnen de organisaties samen moeten werken die bepalend zijn voor de sfeer en de onderlinge verhoudingen.

Ik ben trots op het feit dat ik deel uit maak van het RK en op die manier iets kan betekenen voor mensen die hulp nodig hebben.
Maar even niet als ik binnen de SIGMA aktief ben.
Dan ben ik trots dat ik deel uit maak van de GNK en op die manier iets kan betekenen voor mensen die hulp nodig hebben. En ik ben nog veel trotser dat wij als een een groep collega's samenwerken.

GerardG

• Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2004, 11:35:32
Ik ben het ermee eens!  :)

Ik kan me een organisatievorm voorstellen waarin de GHOR de beschikking heeft over een groep vrijwilligers die zij zelf verder opleiden (HOC) en aansturen.
Daarbij maakt het dan helemaal niet meer uit of je nu bij een EHBO vereniging zit of bij het Rode Kruis, als je maar over een geldig EHBO diploma met reanimatie blijft beschikken.
Dan kan ook een ingewikkelde vrijwilligersovereenkomst tussen Rode Kruis/RGF/Vrijwilliger eenvoudiger worden (ik weet nog steeds niet hoe een lid van een EHBO vereniging binnen deze overeenkomst valt).
Het is inderdaad een (veel) grotere belasting van de afdeling personeelszaken van de GHOR.
Groet, Gerard  ;)

Robert

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2004, 22:32:59
Hoe je e.e.a. personeelstechnisch oplost is een tweede. De Veiligheidsregio's zal straks met meerdere vrijwilligersgroepen te maken krijgen. Dat kan niet het punt zijn. Het gaat in mijn beleven om de kwaliteit en continuiteit.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2004, 11:39:26
Dan kan ook een ingewikkelde vrijwilligersovereenkomst tussen Rode Kruis/RGF/Vrijwilliger eenvoudiger worden (ik weet nog steeds niet hoe een lid van een EHBO vereniging binnen deze overeenkomst valt).

Als lid van een EHBO vereniging bij de SIGMA weet ik dat ook (nog steeds) niet...

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2004, 22:44:31
In het convenant dat tussen de diverse partijen is afgesproken, is geregeld dat EHBO'ers door het Rode Kruis als EHBO'er binnen de geneeskundige hulpverlening staan geregistreerd. Zij zijn dus geen vrijwilligers van het Rode Kruis.

Daardoor is het ook mogelijk dat de verzekeringen van het Rode Kruis ook op deze groep van toepassing is.

Ik kan alleen voor mijn regio praten, maar het verschil tussen EHBO'ers en Rode Kruizers kun je beste zien op hun EHBO diploma's. Dat is bij wel lastiger omdat om mijn diploma het kaderrayon waartoe ik behoor staat.

Helaas maken flexwet en andere arbeidsrechtelijke ongein het bedenken van simpele oplossingen onmogelijk.

Maar kunnen wij, de mensen op de werkvloer onze energie niet beter steken in het verstevigen van de onderlinge band tussen SIGMA en AMBU teams zodat we onder het genot van een passende consumptie kunnen vaststellen dat het lekker loopt ondanks de inspanningen van de bedenkers van vage drogredenen om opeenvolgende reorganisaties te verkopen als het middel om efficiente hulpverlening  te waarborgen ?

En ook tijd hebben voor een cursus "korte heldere zinnen vormen"te volgen  ::)

Robert

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2004, 17:30:46
De SIGMA is te vrijblijvend en dient dichter bij de ambulancezorg te worden georganisseerd. Als dit niet gebeurd blijven wij aanrommelen met de grootschalige hulpverlening. Dat kan overigens ook gepaard gaan met gezellige bijeenkomsten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2004, 01:22:52
Zou dat niet het teken aan de wand zijn, dat het de mensen zijn die uiteindelijk bepalen of het goed gaat of niet. En dat de zoveelste reorganisatie daar over het algemeen niet veel zinnigs aan toevoegt.

Vrijwilligheid en vrijblijvendheid zijn twee verschillende dingen. Uiteraard zijn er bij ons ook verbeterpunten, maar ik kan jou uitspraak om nog dichter bij de ambulancezorg geplaatst te worden niet goed plaatsen in onze regio.

Nogmaals, onze regio schijnt een lotje uit de loterij te zijn, maar ze werken vanuit de zelfde basis als de rest van nederland .

Robert

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2004, 19:05:53
Ik zou dan wel graag vernemen welke regio je over spreekt. Wellicht kan het een voorbeeld zijn voor de rest van Nederland. Je hebt nog niet overtuigd dat het roer om moet en dat niet zozeer een reaorganisatie moet plaatvinden vanwege de reorganisatie, maar dat juist de kwaliteits en continuiteitsverbetering hard nodig is. Er zijn nog steeds hulpverleningsregio's waar onvoldoende SIGMA leden zijn om een team te vormen. Of het geld ontbreekt, tijd voor actie dus!