Oefening SeaKing nabij Oostende

Auteur Topic: Oefening SeaKing nabij Oostende  (gelezen 3960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 18 januari 2009, 22:44:37
Mijn broer is kapitein op een kustvaarder, de MV Mila. Hij mailt elke ochtend en avond wat standaardgegevens aan zijn collega/vriend/eigenaar schip, mijn ouders en mijn persoontje. Hij is net terug van een reisje naar Spanje en mailde vanmorgen het volgende:

Goede morgen

pos: Wandelaar ankergebied, 15'NNW van Oostende (0815 voor anker)
ETA: Antwerpen 19/1 17.00
Weer: SSW 5/6, zwaren buien en rustige zee


Om 11:56 uur belde hij mij op: een SeaKing van de Belgische Luchtmacht vloog wat rondjes bij hun ankergebied en oefende wat hoist-operaties op wat loodsboten. En vloog daarna weer naar de kust. Mijn broer heeft wat filmpjes voor me gemaakt, die zie ik helaas pas als hij terug is. Hij heeft daarbij naar ze gezwaaid, en ze zwaaiden terug. Ze vlogen ook vrij laag en dichtbij.

Toen hij even later buiten een sigaretje ging roken hing de SeaKing pal achter zijn schip. De zijdeur ging open met een bord met de cijfers "67". Via dat marifoonkanaal vroegen ze of hij er bezwaar aan had dat ze als oefening een deklanding bij hem mochten maken. Grijns.

Alweer een tijdje geleden, toen hij nog op een ander schip als schipper voer, heeft hij eens een hoist-oefening op zee toegestaan van de Zweedse kustwacht. Toen was hij net te laat met filmen.
Nu heeft hij ook deze dek-oefening, die twee keer gemaakt werd, voor me gefilmd.

Toch een bijzondere ervaring, wel niet van mij, maar toch...

Hierbij een foto van zo'n SeaKing die ik vorig jaar augustus zelf maakte in Vlissingen:





RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2009, 14:03:16
Klinkt echt spectaculair!
Mocht je de filmpjes binnenkort keertje krijgen, TWIJFEL geen moment  ;), en upload ze op YouTube of weet ik veel waar  :D !

Lijkt me erg gaaf om te zien..  O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2009, 20:13:55
Vandaag "even" heen-en-weer geweest naar Antwerpen waar mijn broer, Maarten, inmiddels aan de kade ligt. Hij is vrijdag pas aan de beurt om te laden...
Ik had wel een memorystick (van mijn werk) mee, maar het filmpje pastte daar net niet op. DVD'tje brandde lukte natuurlijk prompt niet. Ik heb trouwens toch ook geen ervaring met zelf filmpjes plaatsen op YouTube...

Maar wel wat foto's kunnen meenemen:









Foto's dus van Maarten Stenneberg, captain MV Mila uit Alkmaar


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2009, 20:25:11
Dit is trouwens het bewuste schip:



Het schip is gebouwd in 2006 en nu eigendom van een goede vriend van mijn broer. Het vaart voor Wagenborg Shipping.
Het heeft een "Hold capacity (grain/bail)" van 174000, de lengte is 89 meter. Ik meen dat de totale breedte zo'n 12,5 meter is.

De SeaKing heeft een lengte van 17,02 meter, en een rotordiameter van 18,90 meter...


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2009, 21:11:29
Gave foto's !  maar wat een klein bootje voor op zee, het gemiddelde binnenvaartschip is al behoorlijk wat groter als deze  :D  ik zou er niet graag mee op zee zitten met een storm  :o
Maar ik houd me ook aanbevolen voor filmpjes hoor  O0 ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid